Vuurstorm – Pepper Kay

0
66

Omslag Vuurstorm

Kit Guardner heeft samen met haar broer Jim een interstellair detectivebureau. Ze nemen opdrachten aan die hen op vele verschillende werelden brengen. Kit en Jim hebben al eerder samengewerkt met Michael Benton van het Inter Galactical Investigation Agency, maar deze keer raakt de opdracht die ze krijgen hen persoonlijk. De IGIA-agente Cheche, en tevens goede vriendin van Kit, is tijdens een missie spoorloos verdwenen. Kit gaat met de hulp van Jim en Michael op zoek naar Cheche. Al snel blijkt dat er meerdere kwesties spelen dan alleen de verdwijning van haar vriendin. Is er een verband tussen deze zaken?

Kit wordt gedwongen om de confrontatie aan te gaan met de Landataren, de meest wrede en meedogenloze Galactianen in het universum. Hierdoor krijgt ze te maken met de illegale en duistere wereld van neurogaming. Deze opdracht vergt het uiterste van Kit, zeker als haar leven op het spel staat op een manier die ze in haar ergste nachtmerries nog niet had kunnen verzinnen. Het is nog maar de vraag of ze het er heelhuids van afbrengt…

Vuurstorm is een vlot geschreven boek dat goed en geloofwaardig opgebouwd wordt. Hoewel het boek prima los te lezen is voegt het wat toe om de serie in de juiste volgorde te lezen.

Goed opgebouwd verhaal
Vuurstorm is het derde boek in de serie over interstellair privé detective Kit Guardner, eerder verschenen Slangenkuil en ID-Crisis. Het verhaal is prima los te lezen, omdat er weer een nieuwe zaak is die Kit oplost in dit boek. Bovendien wordt er kort maar duidelijk wat vertelt over de voorgeschiedenis. Toch is het leuker om de boeken op volgorde te lezen, de intergalactische wereld en de achtergrond van Kit wordt zo steeds meer uitgewerkt. Waar ik in mijn recensie van ID crisis nog schreef dat het me in het begin duizelde van alle informatie en hightech snufjes, kwam ik nu als lezer in een wereld waar ik vertrouwd mee ben.

Hierdoor was het ook bekend dat Kit op zoek is naar haar verdwenen moeder. In dit boek is ze nog steeds bezig aanwijzingen over haar moeder te zoeken. Kit zou Kit niet zijn wanneer ze hierbij niet in gevaar komt maar gelukkig wordt ze gered door IGIA-agent Michael. Hij heeft een opdracht voor  haar, Cheche opsporen. Hierdoor heeft ze geen tijd meer om met de zaak van haar moeder bezig te zijn. Kit moet namelijk alles op alles zetten om in leven te blijven wanneer ze door haar onderzoek op de planeet Faarch belandt. Voor ze het weet zit ze tot over haar oren in de problemen en krijgt ze met veel meer te maken dan het opsporen van haar vriendin. Niet alleen belandt ze in een strijd om een planeet maar krijgt ook met een grote bedreiging voor vele Galactianen te maken. Kit krijgt geen moment rust en bewijst ook in dit boek dat ze vindingrijk is en kan vechten als de beste.

Vanaf het begin leest het verhaal prettig, maar als een aantal lijnen elkaar gaan kruisen wordt het steeds spannender en wordt het moeilijker om het boek weg te leggen. Pepper Kay weet je op overtuigende wijze steeds een stuk verder in het onderzoek te brengen. Ieder stap volgt logisch op een vorige gebeurtenis en werkt toe naar een spetterend einde. Hierdoor komt ze er ook mee weg dat het verhaal soms op het randje van over de top zit. Er doet bijvoorbeeld een gestoorde professor in mee die zo nu en dan helder is, maar ook een hysterische robot.

Vlotte schrijfstijl
Pepper Kay heeft een vlotte schrijfstijl en weet ook de nodige humor in haar teksten te verwerken. Als lezer krijg je het verhaal te horen terwijl het zich afspeelt. Er wordt kort en krachtig beschreven hoe bijvoorbeeld de omgeving eruit ziet of wat Kit ziet en meemaakt. Het leuke hieraan is dat je het leest alsof je er bij bent. Anderzijds kom je op deze manier wat minder over Kits gevoelens en gedachten te weten. Soms vond ik scènes wat grof beschreven, zonder dat het echt wat aan het verhaal toevoegde. Met haar krachtige manier van schrijven weet ze de boodschap toch wel over te brengen.

Mix van nieuwe en vertrouwde personages
Naast Kit en Jim zijn er in dit deel weer een aantal bekende personages die meedoen. De professor uit ID-Crisis is er weer en wist regelmatig een glimlach op mijn gezicht te toveren. Helemaal overtuigend is het niet hoe hij zich ontwikkelt in het boek, maar dat neemt niet weg dat ik graag over hem las.  Het was leuk om te lezen dat Jim nog steeds geen fan van hightech snufjes is maar van een aantal dingen toch wel het nut in gaat zien.  Ik ben heel nieuwsgierig naar het volgende deel, omdat Kit aan het einde van het boek wat meer over haar gevoel en verdriet laat zien. Hopelijk wordt dit meegenomen naar het volgende deel en leer je als lezer de Kit achter het stoere imago wat beter kennen.

Vuurstorm is een vlot geschreven boek dat goed en geloofwaardig opgebouwd wordt. Hoewel het boek prima los te lezen is voegt het wat toe om de serie in de juiste volgorde te lezen. De interstellaire wereld en de karakters van de hoofdpersonen worden in de serie steeds meer uitgewerkt en Kit en Jim zijn personages over wie je graag meer wil lezen.

[product_page sku=”9789460860638″]

Vuurstorm Boek omslag Vuurstorm
Pepper Kay