Maalstroom – Pepper Kay

0
59

Omslag Maalstroom

Maalstroom is het vijfde deel in de serie over interstellair privé – detective Kit Guardner. Kit is bezig met een saaie surveillance opdracht in de lokale supermarkt en verveelt zich behoorlijk. Rondhangen tussen shoppende huisvrouwen, tassen controleren en personeel bespieden is niet haar idee van spannend werk. Voor ze er erg in heeft wordt de supermarkt overvallen en wordt het toch ineens heel erg spannend. Kit komt in actie en belandt doodziek in het ziekenhuis. Ze kan zich niets meer herinneren van de tijd na de overval, wat waarschijnlijk het gevolg is van de partydrugs die in haar bloed is gevonden.

Kit wil op zoek naar antwoorden, maar kan niet op onderzoek uit gaan omdat ze een opdracht aanneemt van de Veringolees Boran. Ze gaat met Boran naar zijn thuisplaneet om daar zijn verdwenen familieleden te zoeken. Vanaf het eerste moment dat ze op Veringo aankomt, wordt ze tegengewerkt en lijkt haar leven in gevaar te zijn. En ondertussen heeft op aarde haar broer Jim ook zijn handen vol om in leven te blijven.

Aandacht vasthouden
Met een intrigerende proloog en een vlot geschreven kijkje in het privéleven van Kit en Jim weet Maalstroom je aandacht direct vast te pakken, om daarna tot het einde van het boek niet meer los te laten. De twee verschillende verhaallijnen van Jim en Kit werken goed om een beetje afwisseling te krijgen.  Pepper Kay weet in haar boeken op overtuigende wijze een wereld neer te zetten waar reizen naar andere planeten en hightech snufjes heel normaal zijn. Na het lezen van een aantal van haar boeken ben je dan ook helemaal ingeburgerd in deze wereld en vallen woorden als neurobot niet eens meer op. In Maalstroom heeft ze zichzelf overtroffen in de nieuwe wereld die ze bedacht heeft. Vertigo is interessant, apart en heel leuk om over te lezen.

Persoonlijker
Naast deze herkenning is de stijl en de toon van het boek toch net iets anders dan de vorige delen. Deels komt dit doordat de spanningsboog wat meer over het hele boek doorloopt en minder pieken heeft. Maar het zit vooral in de persoonlijke ontwikkeling van Kit en Jim die nu meer naar voren komt. In de eerste delen is er al het een en ander opgebouwd, zoals de familiegeschiedenis van Kit en Jim; hun onderlinge band en de personen die belangrijk voor ze zijn.

Kit heeft veel meegemaakt en ook in dit boek krijgt ze het zwaar te verduren. Hoe ze hiermee omgaat en de gevoelens die dit bij haar oproepen krijgen nu ook een plekje in het boek. Zo is ze minder een supervrouw en meer mens en dat maakt dat het ook in de toekomst de moeite blijft om over haar te lezen. Ook Jim krijgt steeds meer een eigen karakter en wordt zo meer dan alleen maar de broer van Kit. Zijn personage wordt steeds levendiger en interessanter om over te lezen. Op een natuurlijke manier worden de persoonlijke ervaringen meegenomen in de sfeer en stijl van het boek zonder dat er ingeboet wordt op vaart of spanning.

Cliffhangers
Op kunstige wijze komen alle verhalen samen en worden de opdrachten van Kit en Jim afgehandeld. Ook vindt Kit antwoorden op de vragen over wat er met haar gebeurd is en hoe het zit met de drugs in haar lichaam. Maar voor het zover is staat het boek vol spanning, gevaar, verwikkelingen en wendingen. Het einde heeft nog iets in petto waar in de volgende boeken vast meer over geschreven gaat worden. Het geeft een cliffhanger aan een verhaal dat verder goed afgesloten is en maakt je als lezer alweer nieuwsgierig naar het volgende deel. Dit maakt deze serie zo leuk, alle individuele boeken voegen iets toe aan de serie, maar zijn op zichzelf staand te lezen.

Kit Guardner 5: Maalstroom

Pepper Kay | Futuro Uitgevers | 2016

Als interstellair privé-detective Kit Guardner bezig is met een saaie surveillance opdracht in de lokale supermarkt, wordt deze overvallen. Wanneer ze weer bijkomt, ligt ze in het ziekenhuis en kan ze zich niets anders herinneren dan het lopen van eentonige rondjes door de winkel. De behandelend arts vertelt haar dat ze waarschijnlijk het slachtoffer is geworden van een partydrug en dat het geheugenverlies van tijdelijke aard zal zijn. Maar waarom is er dan een toxine in haar bloed aangetroffen waarvan de oorsprong onbekend is? En waarom blokkeren haar hersenen bepaalde herinneringen?

Om niet gek te worden van de vragen die door haar hoofd spoken, gaat ze op onderzoek uit. Tot een Veringolees het kantoor van Guardner Investigations binnenstapt met het verzoek om twee verdwenen familieleden op te sporen. Blij met de afleiding neemt ze de opdracht aan en vertrekt met Boran naar zijn thuisplaneet. Vanaf het allereerste moment dat ze op Veringo is, probeert iemand haar echter uit te schakelen en lijkt iedereen waarmee ze in contact komt een eigen agenda te hebben. Wie kan ze vertrouwen?

Vorig artikelMiss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Volgend artikelDe Wrekers 1: Staalhart – Brandon Sanderson