BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De 5de golf – Rick Yancey

De 5de golf – Rick Yancey

0
96

Omslag De 5de golf

Over een paar dagen draait de film The 5th Wave in de Nederlandse bioscopen, en daarom is nu het perfecte moment om nog even het gelijknamige boek van Rick Yancey erbij te pakken en je voor te bereiden op wat er komen gaat. Aangezien het boek door The New York Times is uitgeroepen tot een van de beste young adult-boeken van 2013, is het niet zo gek dat Sony Pictures heeft besloten er een film van te maken. Maar valt dit boek nog met een film te overtreffen, of zal dit één van die zeldzame gevalletjes worden waarin het boek wat tegenvalt, terwijl de film geweldig is?

Vijf golven
De 5de golf vertelt het verhaal van de 16-jarige Cassie Sullivan en haar kleine broertje Sam. Vijf maanden geleden bereikten aliens de aarde en stuurden ze vier golven over de wereld om de mensheid uit te roeien. Golf 1: de lichten gaan uit. Alle elektriciteit en technologie wordt vernietigd en vliegtuigen storten neer. Golf 2: tsunami’s. Aangezien zo’n 40 procent van de bevolking in de buurt van het water leeft, de perfecte manier om mensen uit te roeien. Golf 3: een verschrikkelijk, bloederig virus. En golf 4: achterdocht. Want is iedereen wel wie hij lijkt? En nu is het tijd voor de vijfde golf…

Cassie en haar broertje zijn twee van de weinige overlevenden van de eerste vier golven, maar als Sam wordt meegenomen door een groep militairen, zogenaamd om hem te beschermen, heeft Cassie daar toch zo haar twijfels bij. Ze besluit achter hem aan te gaan, wat geen makkie blijkt te zijn in een wereld die zowat vernietigd is door de Anderen. De enige manier om in leven te blijven, is om alleen te blijven, om niemand te vertrouwen. Maar dan ontmoet Cassie de mysterieuze en knappe Evan Walker. Kan hij haar helpen haar broertje terug te vinden, of zal hij haar alleen maar dieper mee de afgrond in sleuren?

De wisselende perspectieven maken het verhaal misschien af en toe wat ingewikkeld, maar de korte, spannende hoofdstukjes zorgen juist voor flink wat tempo en het superspannende einde smaakt absoluut naar meer.

The Walking Dead meets The Host
Het verhaal van Cassie begint midden in de vierde golf. Drie golven zijn er al over de aarde gespoeld, waardoor het grootste gedeelte van de mensheid is uitgeroeid. De wereld ziet er dan ook uit als een post-apocalyptische puinhoop die regelmatig doet denken aan scènes uit de succesvolle tv-serie The Walking Dead. Lege auto’s staan midden op de snelweg, er liggen lijken op straat, steden staan in brand en nergens ben je je leven zeker. Blijf je binnen, dan loop je de kans uit te hongeren of overvallen te worden door gewelddadige rovers. Waag je je buiten, dan is de kans groot dat je slachtoffer wordt van de vierde golf, oftewel de sluipmoordenaars.

Deze vierde golf, de sluipmoordenaars, doen dan weer denken aan een heel ander verhaal, namelijk Stephenie Meyers The Host. De sluipmoordenaars zien er namelijk uit als gewone mensen, maar niets blijkt minder waar. Dit zorgt ervoor dat niemand meer te vertrouwen is en achterdocht de overhand voert. Rick Yancey heeft dit ongelooflijk realistisch weten neer te zetten, met mensen die alles doen om maar te kunnen overleven. Hij heeft een rauw en geloofwaardig wereldbeeld weten te creëren, wat het boek ontzettend spannend maakt. Een wereldbeeld dat misschien dus wel een beetje lijkt op dat van The Walking Dead en The Host, maar dat nog veel meer is dan dat. De 5de golf is superspannend, ondanks de gelijkenissen met de eerder genoemde verhalen erg origineel, en ontzettend moeilijk weg te leggen!

Meerdere perspectieven
Wat wel even wennen is, is dat De 5de golf vanuit meerdere perspectieven is geschreven. Je begint met het perspectief van Cassie, schakelt daarna over op Ben, een oud-klasgenootje van Cassie, en leest tussendoor ook nog een stukje mee met Cassies broertje Sam. Op een gegeven moment wordt er zelfs een stukje geschreven vanuit het perspectief van één van de Anderen. Deze perspectiefwisselingen zijn misschien een beetje verwarrend, vooral ook omdat er niet bij wordt gezet vanuit wiens perspectief je op welk moment het verhaal beleeft en er in de tussentijd ook nog flink wat flashbacks voorbij komen, maar ze voegen stuk voor stuk iets toe aan het verhaal. Zo beleef je het verhaal van alle kanten en leer je de hoofdpersonages echt goed kennen.

Wel zorgen deze perspectiefwisselingen en tijdsprongen, samen met de vele gedetailleerde beschrijvingen, er af en toe voor dat het boek een beetje ingewikkeld is. Ik vraag me dan ook af of dit boek echt typisch een young adult is, of eigenlijk gewoon een boek voor volwassenen, dat ook geschikt is voor wat oudere jongeren. De hoofdpersonages zijn dan misschien wel echte pubers, maar het verhaal is gevuld met zo veel meer dan dat: emoties, spanning, verdriet, rouw, en niet te vergeten een flinke lading (soms best wel expliciet) geweld. Een vrij heftig boek dus, dat zeker niet zou misstaan op de volwassenenafdelingen van bibliotheken en boekhandels!

De 5de golf heeft me echt verrast. Zodra ik de eerste hoofdstukken had gelezen, was het moeilijk om het boek nog neer te leggen. De wisselende perspectieven maken het verhaal misschien af en toe wat ingewikkeld, maar de korte, spannende hoofdstukjes zorgen juist voor flink wat tempo en het superspannende einde smaakt absoluut naar meer. Mij heeft het in elk geval erg nieuwsgierig gemaakt naar de film (al weet ik niet of die het boek kan overtreffen!), en gelukkig ligt deel twee in de serie, De oneindige zee, ook al in de winkels!

[product_page sku=”9789400502970″]

De 5de golf Boek omslag De 5de golf
Rick Yancey