De wereld van Darren Shan: Schemerjager-trilogie – Darren Shan

0
30

Omslag De wereld van Darren Shan: Schemerjager-trilogie

Darren Shan is een halfvampier en tevens een vampierprins, de jongste ooit. Hij probeert de cultuur van zijn volk te leren, terwijl ze in een bloederige oorlog met de vampanezen zijn verwikkeld. Angsten steken bij iedereen de kop op nu een profetie voor de deur staat. Volgens meneer Tiny, vele jaren geleden, zou er een dag komen dat de Heer der Vampanezen op zou staan en zijn volk zou leiden, waarbij hij de vampiers weg zou vagen. Nu de oorlog is uitgebroken, bezoekt meneer Tiny weer de Vampierberg en biedt de vampiers een laatste strohalm. Er zijn vier kansen voor de vampiers om het tij te keren, maar er zijn slechts drie uitverkoren vampiers die daaraan mogen werken. Darren is een van hen. Samen met de andere twee vampiers en Harkat Mulds, een klein mens, gaat hij op pad. Maar zullen ze de kansen wel zien als die zich aandienen?

De kwaliteit blijft
Net als de eerdere delen is ook deze trilogie van goede kwaliteit. De schrijfstijl is prettig, de personages zijn goed uitgewerkt, de plot is aantrekkelijk en vooral de sfeer blijft geweldig. Het zijn donkere tijden voor de vampiers. Manipulatie, bedrog, verraad en angst vechten met hoop, eer, loyaliteit en moed. De hele vampierwereld staat op zijn kop en Darren ziet de veranderingen. En ook bij de vampanezen wijzigen vele zaken. De auteur werkt hen in deze trilogie beter uit en laat ook zien welke gevolgen de komst van de Heer der Vampanezen voor hen heeft. Het lijkt erop dat voor iedereen – vampier, vampanees en mens – er duistere tijden zijn aangebroken. Deze beklemming, deze angst maakt van Schemerjager-trilogie een echte pageturner die huiverend in bed kan lezen. De auteur spaart zijn personages immers niet, dus wie sterft, wie overleeft en wie blijft hangen in het schimmige gebied van trauma’s?

Kanttekening; niet los te lezen
Ik wil wel een kanttekening bij een zin – op de kaft van het boek – plaatsen. Er staat “De drie verhalen in deze trilogie vormen een afgerond geheel.” Hier ben ik het niet mee eens. Om de werelden en de verandering daarbinnen te kunnen begrijpen en ook de onderlinge verhoudingen tussen de personages goed te kennen, heb je echt voorkennis uit de eerste zes delen (dus de eerdere twee trilogieën nodig). Je kunt weliswaar deze trilogie los lezen, maar dan zul je enkel over de oppervlakte schrapen en nergens de diepte in gaan. Dan heb je uiteindelijk het boek wel gelezen, maar de inhoud niet goed begrepen.
Ook omtrent het einde klopt de bewering niet. Deze trilogie eindigt weliswaar met een klapper, maar vele grote vragen zijn nog niet beantwoord en diverse lijnen staan nog open. Je wilt gewoon echt nog de laatste trilogie lezen om de serie af te kunnen sluiten.
Dat Darren Shan goede momenten kiest om zijn boeken en trilogieën te laten eindigen, mag duidelijk zijn. Hij kiest standaard een moment waarop je door wil lezen, dus je móét het vervolg wel kopen. Dit doet hij echter ook bínnen de werken, bij de hoofdstukindeling. Hierdoor klopt een andere zin op de kaft (“Bijna zeshonderd pagina’s zinderende spanning!”) wel.

Geen rust
Schemerjager-trilogie geeft de lezer weinig rust, in positieve zin. Het verhaal dendert door maar kiest telkens andere paadjes dan verwacht. En de auteur kiest het liefst de moeilijke weg voor zijn personages, waardoor je er nooit op kunt rekenen dat jouw favoriet het wel zal overleven. Deze serie blijft gewoon een echte aanrader, maar wel met de opmerking erbij dat hij pas op zijn best is als je de hele serie leest en niet slechts een paar delen.