Huiver – Maggie Stiefvater

0
17

Omslag Huiver

Huiver gaat over Grace, een meisje op de middelbare school. Het liefste zou ze hele dagen naar de wolven in het bos achter haar tuin kijken. Ze heeft met name oog voor de wolf met goudkleurige ogen, die ze als ‘haar wolf’ beschouwd. Deze heeft haar vroeger gered toen ze werd aangevallen door de overige wolven in de roedel. Deze wolf is er alleen in de winter, en komt pas weer tevoorschijn als het gevroren heeft. In de zomer ontmoet ze Sam, een jongen met precies dezelfde ogen als haar wolf. Ze worden verliefd en Grace wordt er steeds zekerder van dat Sam eigenlijk haar wolf is. Maar hoe moet dat nu als het winter wordt? Ze willen beiden elkaar niet opgeven, en een onmogelijk gevecht tegen de wolf in Sam begint…

Huiver is het eerste boek in een trilogie. Het verhaal begint met de flashback op de aanval van de wolven op Grace. Dit verklaart deels haar obsessie met wolven en is een stevig en spannend begin van het verhaal. Vanaf dat moment kabbelt het verhaal voort zonder bijzonder spannend te zijn, maar het verveelt nooit. De relatie tussen Grace en haar wolf wordt mooi uitgediept, ook nadat ze elkaar in de mensenvorm ontmoeten. Het heeft een chicklitachtige stijl om zich, zonder teveel in het zwijmelen en overdreven romantische te vervallen. Het is door de romantiek wel een echt meidenboek.

Taalgebruik
Het taalgebruik is geschikt voor tieners, en sluit goed bij deze doelgroep aan. Het speelt zich grotendeels af op een middelbare school, met alle emoties en gebeurtenissen van dien die jongeren rond die leeftijd ervaren. Dit weet de schrijfster boeiend te brengen. Ze weet de aandacht van de schrijver erbij te houden en aan te moedigen verder te lezen. Het verhaal speelt zich af in een wereld als de onze, met uitzondering dat er een bos is waar weerwolven leven. De wereld komt levensecht over, wat het verhaal ten goede komt.

De personages zijn, met uitzondering van Sam en Grace, vlak. Beide personages zijn zorgvuldig uitgewerkt, alhoewel een echt goede reden voor Grace haar obsessie met wolven achterblijft. Ze is vroeger aangevallen door wolven waardoor het waarschijnlijker lijkt dat ze er doodsbang voor is in plaats van in hun midden te willen zijn. Hierdoor zal ze voor sommige lezers overkomen als een gek die haar leven op het spel zet. Sam komt over als een gevoelige jongen, die er alles aan wil doen om mens te kunnen blijven. Dit rustige karakter komt niet echt overeen met het karakter van de overige wolven in zijn roedel, die veel agressiever zijn. Verbazingwekkend wordt hij echter wel omschreven als de nieuwe leider in de roedel. Dit strookt niet met de gebruikelijke verwachte dominante houding van een roedelleider. De hoofdpersonages zijn kortom goed uitgewerkt maar roepen op momenten verwarring op omdat ze zich niet gedragen zoals het ‘hoort’. Toch stoort dit het lezen niet omdat de personages overtuigend zijn en de verwarring ontstaat rondom punten die geen hoofdzaak zijn binnen het verhaal.

Huiver is een leuk boek met iets meer diepgang dan de gemiddelde chicklit. Het weet te vermaken. De personages roepen soms vraagtekens op, maar het stoort het lezen niet. De schrijfstijl is vlot en weet alle nadelen goed te maken. Een goed boek voor als je iets luchtigs tussendoor wilt lezen.

Huiver

Maggie Stiefvater | Uitgeverij Moon | 2009
Originele titel: Shiver

Al jaren doet Grace niets liever dan de wolven in het bos achter haar huis observeren. Er is één wolf met goudkleurige ogen – haar wolf – die haar hart sneller doet kloppen. Maar elk jaar verdwijnt hij bij het aanbreken van de zomer, om pas bij de eerste vorst weer tevoorschijn te komen.

Die zomer ontmoet Grace Sam, een jongen met goudkleurige ogen die haar direct de adem beneemt. Hij is haar wolf, ze weet het, ze voelt het. Als de winter nadert moet Sam vechten omdat hij de wolf in hem voelt groeien, maar de liefde van Grace niet wil verliezen.