De Freakshow Trilogie – Darren Shan

0
38

Omslag De Freakshow Trilogie

De wereld van Darren Shan is een succesvolle, twaalfdelige serie en is ook gebundeld in vier trilogieën, waarvan De freakshow trilogie de eerste is. De freakshow trilogie bevat De Grote Freakshow, Vampiersleerling en Tunnels van bloed.

Darren Shan is een gewone jongen. Hij trekt graag met zijn beste vriend Steve Leonard op en is gek op zijn zusje. Het enige rare aan hem: hij is geobsedeerd door spinnen. Wanneer er een freakshow in de stad komt met een gedresseerde spin, moet hij er dus heen. De spin is gaver dan in Darrens stoutste verwachtingen en hij steelt haar. De spin is alleen net als haar vampiereigenaar dodelijk en valt Steve aan. Darren moet de assistent van de vampier worden om zijn beste vriend te redden. Als half vampier, half mens worstelt hij met zichzelf en de levensstijl die bij zijn vampier-zijn hoort. Kan hij het menselijke deel in zichzelf behouden of zal hij volledig veranderen in een wezen van de nacht?

De freakshow trilogie

Spannende verhalen
De drie gebundelde boeken zijn allemaal spannende verhalen. Het duister, de – voor de lezer onbekende – vampierwereld en de enge gebeurtenissen maken dat je stalen zenuwen nodig hebt. Want Darren Shan weet van een springende spin een gevaarlijk, dodelijk wezen te maken met een eigen wil. En als hij dat al met een spin kan, dan hoef je niet te vragen hoe hij een vampier neerzet. Maar denk niet aan onsterfelijke wezens met slagtanden die in as uiteen vallen door een enkel zonnestraaltje. Darren Shan creëert zijn eigen vampierras dat nog gevaarlijker is voor de mens. Want als een vampier niet makkelijk te herkennen valt, kan ook je eigen buurman stiekem een bloedzuiger zijn…

Vrienden voor alles
Een groot pluspunt van de boeken is dat de schrijver Darren Shan de hoofdpersoon zo normaal weet neer te zetten, ondanks het vampierbloed dat door zijn aderen stroomt. Darren was namelijk als volledig mens een zeer loyale vriend en blijft dat in zijn nieuwe leven. Ook maakt hij makkelijk nieuwe vrienden door zijn humor en rustige gedrag. Maar als halfvampier ben je geen ongevaarlijke vriend. Het lijkt wel alsof Darren de problemen aantrekt… Problemen die groter zijn dan hij kan overzien.

Simpele schrijfstijl, ik-persoon
De schrijver heeft een prettige, simpele schrijfstijl. Hierdoor kun je je gewoon op het verhaal concentreren zonder eerst met moeilijke woorden of zinsconstructies te puzzelen. Ook de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je door de boekendelen vliegt.
De verhalen zijn in de ik-persoon geschreven, waardoor je erg dicht bij de jonge Darren Shan staat. Je leest wat hij ziet, ruikt, hoort, proeft, voelt en denkt. Al zijn belevenissen worden goed weergegeven en dat werkt spanningsverhogend.

Griezelen voor gevorderden
De freakshow trilogie is griezelen voor gevorderden. Het is een boek vol ijzingwekkende gebeurtenissen, donkere nachten en sterke vriendschap waarbij je zeer dicht op de huid van Darren Shan zit. Ondertussen zorgen de spanning, de simpele schrijfstijl en de korte hoofdstukken ervoor dat je door het boek heen vliegt.