In de Schaduw van de Raaf 1: Vaelin Al Sorna – Anthony Ryan

0
674

Omslag In de Schaduw van de Raaf 1: Vaelin Al Sorna

Anthony Ryan kreeg afwijzing na afwijzing voor het manuscript van Vaelin Al Sorna. In plaats van op te geven en de boel in het haardvuur te gooien (de winter was warm, gelukkig), bracht hij het in eigen beheer uit als e-book. Voor veel manuscripten is dat een niet veel betere laatste rustplaats, waar ze hoogstens een keer of tien worden gelezen, maar dit keer verliep het anders. Online werd het verhaal een groot succes en uiteraard stonden de reguliere uitgevers toen in de rij. Was het een gelukkig toeval na de talloze mislukkingen, of is Vaelin Al Sorna echt zo goed als Ryans groeiende fanbase aangeeft?

Het leven van een krijger
Het verhaal begint bij de volwassen hoofdpersoon, Vaelin Al Sorna. Hij is gevangen door de vijand en per schip onderweg naar een duel dat bijna zeker zijn dood zal worden. Op aandringen van Heer Verniers, een vermaard geschiedschrijver die ook aan boord is, blikt hij terug op zijn gebeurtenisrijke en mysterieuze verleden.

Als tienjarige jongen werd Vaelin door zijn vader achtergelaten bij de Zesde Orde, een krijgersorde die vecht voor het Ware Geloof. Vanaf dat moment ontvouwt zich een waar web van intrige. Vaelin zal moeten kiezen waar hij zijn loyaliteit moet leggen, ondanks dat hij vaak weinig keus heeft, wat het moeilijk maakt zichzelf trouw te blijven. Bovendien zit de wereld vol duistere geheimen: er is een geheimzinnige wolf die hem helpt, de Ene Die Wacht heeft het op hem gemunt en er zijn geruchten over een Zevende Orde, maar zijn die waarheid of een dwaalspoor?

Realistisch sfeerbeeld
Met 672 pagina’s heb je een flink boekwerk te pakken, en dan is Vaelin Al Sorna ook nog maar het eerste deel van een reeks. Vaak zitten zulke exemplaren vol met beschrijvingen van landen, culturen en oorlogen die de setting vormen voor lange reizen, die lekker voortkabbelen met af en toe wat spannende dreiging (en vooral zinnen van dezelfde lengte als deze). In het begin lijkt Vaelin Al Sorna ook zo’n boek te zijn. De raamvertelling voelt al meteen als een minpunt: hoe spannend kan het nog worden als we al weten dat Vaelin er aan het eind van het verhaal nog is om het na te vertellen?

Na een paar hoofdstukken word je echter volledig meegezogen in de gebeurtenissen. Ryans schrijfstijl is zeer boeiend en blinkt uit doordat je helemaal vergeet dat je aan het lezen bent. Elke pagina is raak: het voegt iets toe aan de plot en trekt je tegelijkertijd in de realistische sfeer van Ryans wereld. In veel opzichten lijkt het daar op onze Middeleeuwen (waar Ryan gedegen onderzoek naar heeft gedaan), en door de harde leefomstandigheden en de voortdurende strijd om te overleven komt het veel realistischer over dan het gangbare, geromantiseerde beeld van die tijd.

De sfeer is echter niet clichématig duister of akelig. Als tegenwicht tegen de meedogenloze trainingen en levensbedreigende situaties, bloeit er een hechte vriendschap op tussen Vaelin en zijn jaargenoten bij de Orde. Ze zijn elk volledig verschillend en kunnen het aanvankelijk niet met elkaar vinden, maar aan het eind van het boek heeft zowel Vaelin als de lezer ze leren kennen, begrijpen en een sterke band met ze ontwikkeld. Met hen die het overleven, tenminste…

Vaelin Al Sorna lijkt veel op epische fantasy, alleen is het allemaal veel nuchterder en realistischer. Ondanks dat er veel op het spel staat, is het wel en wee van het groepje hoofdpersonen de belangrijkste focus van het verhaal. Er zijn veel bijpersonages, maar altijd zijn er maar een paar tegelijkertijd op het toneel, waardoor er geen ingewikkeld ratjetoe aan half-belangrijke, half-vergeten personages ontstaat.

Met een zeer goed uitgewerkte plot en dito personages creëert Ryan een ijzersterk en geloofwaardig verhaal.

Aan het eind werkt het boek naar een uitgebreide climax toe. Er gebeuren veel belangrijke dingen en door de nieuwe onthullingen worden veel passages die pagina’s terug slechts een leuke aanvulling leken ineens verrassend relevant. Even lijkt het eerste deel van In de Schaduw van de Raaf daardoor geen echt einde te hebben, en bovendien met een tweetal flinke cliffhangers te eindigen. Ryan schrijft echter beter dan dat. Na de raamvertelling maakt het verhaal nog éénmaal een sprong terug in de tijd, naar een scène die Vaelin niet aan de geschiedschrijver heeft verteld. Hierdoor heeft het boek alsnog een ijzersterk eind en worden de belangrijkste verhaallijnen afgerond. Uiteraard met ruimte voor een vervolgdeel, waar ik al met ongeduld op wacht.

Vaelin Al Sorna is ondanks zijn omvang een boek waar geen pagina te veel in staat. Van begin tot eind brengen de bladzijden een wereld tot leven met een uniek realistische sfeer, een continue spanning en bijzonder goed uitgewerkte personages. Met ook nog eens een zeer goed uitgedachte plot en een meesleepende schrijfstijl is er op dit boek nauwelijks iets aan te merken. Het tweede deel, De Torenheer, verschijnt in november 2014.

[product_page sku=”9789024562817″]

In de Schaduw van de Raaf 1: Vaelin Al Sorna Boek omslag In de Schaduw van de Raaf 1: Vaelin Al Sorna
In de Schaduw van de Raaf 1