De Selectie 2: De Elite – Kiera Cass

0
47

Omslag De Selectie 2: De Elite

De strijd om prins Maxons hart begon ooit met 35 meisjes. Nu is dit aantal afgenomen tot een handje vol kanshebsters: de elite. America Singer had nooit gedacht tot de laatste paar te komen. Ze wilde dit immers vanaf het begin al niet. Een leven als prinses zou niks voor haar zijn. En bovendien is er nog het stiekeme verlangen naar haar vroegere vlam Aspen, die ondertussen ook door het kasteel heen banjert en het haar daarmee extra moeilijk maakt.

Toch is alles niet meer zo duidelijk als vroeger. America merkt dat het leven als prinses niet alleen maar slechte kanten heeft. Als ze immers iets wil veranderen aan de slechte staat van het land en het kastenstelsel, dan is zo’n hoge positie helemaal niet mis. Daar komt nog bij kijken dat Maxon haar niet meer zo koud laat als vroeger. Zou de wedstrijd toch een andere afloop hebben dan ze eerst had gedacht? En is ware liefde te vinden op een plek waar dates geforceerd zijn en de concurrentie moordend is?

In de recensie van De selectie kreeg je al te lezen dat deze reeks best verslavend is. Dat geldt gelukkig nog steeds.

Tussendeel
De elite is het tweede deel uit De selectie serie van Kiera Cass. Wat direct opvalt aan het begin van het verhaal, en wat daarna alleen nog maar erger zal worden, is dat dit een tussendeel is. Er gebeurt namelijk teleurstellend weinig. Het enige wat je eigenlijk steeds te lezen krijgt is twijfel. Twijfel over Aspen, Maxon, de kroon, vriendschap, het land, of ze zal ontbijten op haar kamer of niet. Dit zal op een gegeven moment (of zelfs al iets sneller) zorgen voor ergernissen en de wens dat ze stopt met zeuren en gewoon kiest.

Game on
Een positief punt van het verhaal is het wedstrijdgevoel dat Cass in het boek heeft verwerkt. De onderlinge band tussen de meisjes van de elite is redelijk vriendschappelijk, maar ze deinzen er ook niet voor terug om eens flink naar elkaar uit te halen. Dit is realistisch weergegeven. Ook krijg je in dit boek iets meer informatie over het land ‘Illea’ en het problematische kastenstelsel. Wat wel weer jammer is, is dat America daar overdreven heroïsche trekjes van krijgt.

Echt meidenboek
In de recensie van De selectie kreeg je al te lezen dat deze reeks best verslavend is. Dat geldt gelukkig nog steeds. De meeste meiden zullen alsnog met sneltreinvaart door de hoofdstukken vliegen, gewoon omdat de schrijfstijl makkelijk wegleest en ze stiekem toch wel een beetje benieuwd zijn hoe het afloopt. De romantische gedeeltes zijn aardig zoetsappig dus daar moet je wel tegen kunnen, maar dat is soms juist wat meiden zoeken in een boek.

De elite is niet spannend. Als je een episch actieboek zoekt dan ben je hier dus aan het verkeerde adres (al is het dan wel knap dat je door deel 1 bent gekomen). Toch zullen de wedstrijd, de glitter and glamour, de romantiek en het kasteel de meeste meiden zeker aanspreken en de boeken daarom als warme broodjes over de toonbank laten gaan. Het verhaal leest namelijk nog steeds lekker simpel weg en vormt een (iets te lang) bruggetje naar het vervolg De one, dat inmiddels ook al uit is.

[product_page sku=”9789000338368″]

De Selectie 2: De Elite Boek omslag De Selectie 2: De Elite
De Selectie 2