De Selectie – Kiera Cass

0
15

Omslag De Selectie

Na een grote oorlog tegen China heerst er in het land Illea een kastensysteem. De Koninklijke Familie en andere machtige personen zijn Enen en Tweeën. Onder hen komen de Drieën en Vieren, die voornamelijk leraren, wetenschappers en managers zijn. Vijven zijn entertainers en Zessen schoonmakers. Als je een Zeven bent doe je grote klussen buitenshuis en de Achten leven op de straat. America Singer is een Vijf en behoort dus tot een van de lagere kasten. Met zingen schraapt ze haar geld bij elkaar en haar familie heeft het niet breed. Maar vanaf het moment dat er een dure enveloppe op haar deurmat valt verandert haar leven voorgoed.

Alle jonge vrouwen van Illea worden uitgenodigd om zich op te geven voor de Selectie. Dit is een nationaal spektakel waarin 35 meisjes strijden om het hart van prins Maxon. Niet alleen biedt deze wedstrijd een kans op de troon maar de families van de verkozen meisjes krijgen ook nog eens een vergoeding voor de tijd dat ze weg zijn. Onder druk van haar moeder en haar vriendje Aspen, een Zes, schrijft America zich met tegenzin in. Voor ze het weet is ze de gelukkige winnares van een plekje in de Selectie en komt ze terecht in een wereld vol glamour, avondjurken en stiekeme strijd. In het begin is ze ervan overtuigt dat ze de kroon niet wil en de prins al helemaal niet. Ze is nog steeds verliefd op Aspen en wil zo snel mogelijk terug naar haar familie. Maar als ze prins Maxon in het echt ontmoet slaan de twijfels toe. Misschien is de rol van koningin van Illea toch niet zo belachelijk als het ooit leek…

Verslavend
Een van de dingen die meteen opvalt aan De selectie is dat het boek heel moeilijk weg te leggen is. Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegetrokken in het verhaal en ben je enorm benieuwd hoe het verder zal gaan. De schrijfstijl leest heerlijk weg en je schiet zo door de hoofdstukken heen. Het is niet eens zozeer dat er veel spanning in zit maar er gebeurt genoeg om je aandacht vast te houden. Wel is het jammer dat er niet meer informatie wordt gegeven over de overige deelneemsters van de Selectie. Op deze manier was het namelijk niet zo erg als er een onverwachts werd weggestuurd. Dit had het wat spannender en choquerender gemaakt.

Humor, glamour en romantiek
De flinke dosis romantiek, glamour en America’s humor zullen ook chicklit-liefhebbers heel erg aanspreken. Het idee van een selectie waarbij arme meisjes kansmaken op een plekje op de troon is erg leuk en biedt veel mogelijkheden. De mooie jurken en parelkettingen vliegen je om de oren en sommige deelneemsters zijn ook niet vies van wat sabotage. Het paleis is een gave setting voor het verhaal en je krijgt zelf al helemaal zin om ook rond te struinen door de tuinen van de Koninklijke Familie. De romantiek is vooral in het begin soms wat overdreven en zoetsappig. America blijft het gehele verhaal nogal verknocht aan Aspen terwijl ze twijfelt over haar gevoelens over Maxon. Als lezer is het soms moeilijk te begrijpen waarom ze zo weg is van Aspen omdat zijn karakter minder is uitgewerkt.

De selectie is een boek dat heerlijk wegleest. Het idee en de setting zijn erg leuk en zullen ook chicklit-liefhebbers aanspreken. Als je niet houdt van veel romantiek kun je het beter links laten liggen, maar over het algemeen zullen tienermeisjes en jongvolwassenen snel grijpen naar De elite (deel twee), dat inmiddels ook uit is.

[product_page sku=”9789000338344″]

De Selectie Boek omslag De Selectie
Kiera Cass