De Selectie 5: De kroon – Kiera Cass

0
61

Omslag De Selectie 5: De kroon

Nu haar broer vertrokken is naar Frankrijk om te trouwen en haar moeder net een hartaanval heeft gehad, heeft Eadlyn het gevoel dat ze er alleen voor staat. Ze neemt alle koninklijke taken van haar vader over omdat hij bij zijn vrouw wil blijven, en daarom is Eadlyn nu de kersverse regentes van Illea. Ze zal de jongens die nog in the running zijn niet meer haar onverdeelde aandacht kunnen geven, en besluit alleen met de laatste zes, de elite, door te gaan. De jongens hebben begrip voor de situatie, maar nu staat Eadlyn nog het lastigste te wachten: over een land regeren dat geen enkele band met haar voelt.

Een nieuwe persoonlijkheid
Eerder schreef ik dat ik Eadlyn geen leuk personage vond. Ze was een verwend nest en daardoor soms ronduit irritant. Door de serieuze omstandigheden waar ze nu in verkeert, is ze wel gedwongen zich anders op te stellen. De omslag naar een andere persoonlijkheid is alleen wel heel plotseling. Zodra America getroffen wordt door een hartaanval, lijkt er iets in Eadlyn te knappen. Opeens wordt ze nederig en onzeker, en is er niets meer over van de prinses op de erwt die zie eerst was. Soms lijkt Cass zich nog te herinneren dat Eadlyn eigenlijk een vreselijk kind is, door haar plotseling een bitchy opmerking te laten maken.

Het verhaal van Eadlyn kan naar mijn mening niet tippen aan dat van America, maar toch heeft Kiera Cass er iets leuks van kunnen maken.

De groei van Eadlyn is welkom en eerlijk gezegd ook noodzakelijk. Ondanks dat ze al haar hele leven voorbereid wordt op een leven als koningin, leert ze nu pas echt wat deze taak precies inhoudt. De groei is alleen overhaast en onrealistisch en ik snap vaak nog steeds niet waarom die jongens uit de selectie haar op handen dragen. Cass heeft in de eerste drie delen van de serie een prachtig verhaal neergezet, maar weet dit helaas niet door te zetten in de verhalen over Eadlyn.

Een beter plot
De prinses was wat mij betreft bij vlagen nog wat zeurderig en ook het plot bood weinig spanning. In de eerste drie delen zorgde de constante dreiging van de rebellen voor een gevoel van gevaar en dat stak mooi af tegen alle pracht en praal van het koninklijk paleis. In De prinses was er een spectaculaire finale, maar Cass lijkt niet zoveel zin te hebben gehad in spanning in de afsluiter van de serie. Dit betekent trouwens niet dat het plot daarmee ook slechter is. Integendeel, Cass compenseert het gebrek aan gevaar door zich meer te richten op de kandidaten in de selectie. De jongens zijn stuk voor stuk leuk om over te lezen en je zal al snel merken dat je gaat duimen voor jouw favoriet. Zal Eadlyn kiezen voor de schattige Henri, de gevoelige Kile, de stoere Fox, de grappige Gunner, de charmante Hale of de veilige Ean? Eadlyn heeft het er maar al te moeilijk mee. Dan is er bovendien ook niet de tolk van Henri, Erik, die minstens zo interessant lijkt…

Dat er geen dreiging meer op de achtergrond sluimert, betekent gelukkig ook niet dat er geen conflict in het verhaal te vinden is. Marid Illea, de zoon van de rebellen die we kennen uit America’s tijd in de selectie, lijkt er zijn eigen dubieuze plannetjes op na te houden. Hij hoopt Eadlyns reputatie te verslechteren zodat hij zelf een kans maakt op de troon. Eadlyn wordt hierdoor gedwongen om wel heel snel haar keuze te maken…

Schrijfstijl
In mijn recensie van De prinses schreef ik dat ik niet zo te spreken was over het taalgebruik in het Nederlands. Ik vind het wel belangrijk om hier te vermelden dat dit in De kroon stukken beter is! De gesprekken zijn natuurlijker en klinken minder gekunsteld. Het boek leest echt als een trein en blijft leuk tot op het einde. Ergens is het dus erg jammer om afscheid te nemen van deze prachtige boekenserie van Kiera Cass, maar gelukkig zullen de boeken nog steeds leuk blijven als je ze keer op keer opnieuw leest!

Wat mij betreft kan het verhaal van Eadlyn niet tippen aan dat van America, maar toch heeft Kiera Cass er iets leuks van kunnen maken. Omdat de omstandigheden wat minder gevaarlijk zijn, is het plot in De kroon was monotoner geworden en lijkt het verhaal soms wat gehaast geschreven te zijn. De overgebleven kandidaten maken dat gelukkig helemaal goed en het zal tot het einde spannend blijven wie Eadlyn uiteindelijk kiest. Eadlyn zelf is een leuker personage geworden, hoewel haar groei niet altijd even geloofwaardig is. Helaas nemen we afscheid van Illea en de koninklijke familie, aangezien De kroon het laatste deel in de reeks was. Fans van Kiera Cass kunnen hun hart gelukkig nog ophalen met haar volgende boek Siren, dat in oktober in het Nederlands zal verschijnen.