BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Sprookjes onder de kersenboom – Astrid Lindgren

Sprookjes onder de kersenboom – Astrid Lindgren

0
166

Omslag Sprookjes onder de kersenboom

Astrid Lindgren heeft heel wat bekende kinderboekfiguren op haar naam staan. Het begon allemaal met Pippi Langkous: dat vreselijk sterke meisje met de brutale rode vlechten. Daarna kwamen bijvoorbeeld de kinderen van de Bolderburen-serie, Karlsson van het dak, de bewoners van het eiland Zeekraai, de gebroeders Leeuwenhart en Ronja de Roversdochter. Gelukkig heeft ze over de meesten uit dat rijtje meerdere boeken geschreven, maar Lindgren was ook heel goed in kortverhalen. En daar heeft uitgeverij Ploegsma nu een nieuwe uitgave van gemaakt: Sprookjes onder de kersenboom.

28 verhalen
Naast de verhalen bevat het boek tot slot nog een kort stukje van Astrid Lindgren over zichzelf. Ze vertelt daarin hoe ze ooit aan het schrijven is gegaan omdat haar dochter om verhaaltjes vroeg, en hoe ze ook veel dingen uit haar eigen jeugd in haar boeken heeft verwerkt. Dat is ook te merken: alle verhalen gaan over kinderen en spelen zich af in Zweden, in een ver of iets minder ver verleden.

Zo is Het prinsesje dat niet wilde spelen een echt sprookje, over een koningsdochter met kamers vol speelgoed waar ze maar niets mee doet. In De Smålandse stierenvechter besluit de normaal zo vriendelijke stier Adam Engelbrecht om eens goed boos te worden, maar daarbij heeft hij niet op zijn zevenjarige buurjongetje gerekend. Iets over Sammelagust speelt zich min of meer in dezelfde tijd af: dit was een periode van armoede op het Zweedse platteland, maar het jongetje Sammelagust kan alleen maar van twee onbetaalbare konijntjes dromen.

Een verhaal als In Schemerland is wel iets moderner. Thomas ligt zich hier al tijden in bed te vervelen, omdat hij iets aan zijn been heeft en misschien wel nooit meer zal kunnen lopen. Totdat, als het ’s avonds al begint te schemeren, meneer Rozenstaf ineens op het raam tikt. Thomas mag mee naar Schemerland: een plek waar je kunt lopen, trams mag besturen en zelfs kunt vliegen!

Een hilarisch verhaal als Grote zus en kleine broer is al bijna op zichzelf een reden om het boek te kopen.

Magie op het Zweedse platteland
Naast dat de meeste verhalen zich in Zweden afspelen, vinden ze meestal ook plaats in kleine dorpjes of op het platteland. Zelfs de meest ‘moderne’ spelen zich hoogstens halverwege de vorige eeuw af, waardoor er bijvoorbeeld geen mobieltjes en andere moderne elektronica in voorkomen. Samen met de vaak erg oprechte en sympathieke kinderen in de hoofdrol geeft dat de verhalen een typische nostalgische sfeer. Wel betekent dat ook dat de gebeurtenissen soms best een beetje spannend of verdrietig kunnen zijn: in die tijden waren ziekte en dood nu eenmaal sterker aanwezig in het dagelijks leven, waardoor de verhalen niet altijd als een sprookje eindigen. Voor de heel jonge lezertjes is dat misschien iets om rekening mee te houden.

Soms gebeuren er magische dingen, zoals de pop die uit een zaadje groeit in Mirabel, terwijl de gebeurtenissen in andere verhalen net zo goed verbeelding zouden kunnen zijn. De ondergrondse wereld in Het tweelingzusje zou bijvoorbeeld ook de verbeelding van een eenzaam meisje kunnen zijn, en het elfenbal in Een meinacht een mooie droom. Meestal vind ik verhalen van deze laatste soort wat zwakker, omdat de auteur de magie hier – wellicht om pedagogische redenen – nogal mee ontkracht. Lindgren vergeef ik het echter graag: of haar verhalen nu magisch of alleen maar wonderlijk zijn, in beide gevallen ontstaat er een kenmerkende wereld die ik maar al te graag vaker bezoek. Bovendien is ook de humor niet van de lucht, want een hilarisch verhaal als Grote zus en kleine broer is bijna op zichzelf al een reden om het boek te kopen.

Nu ben ik wel een beetje bevooroordeeld, want de meeste van de verhalen ken ik al uit mijn eigen kindertijd. Dat er toch alweer een heruitgave is, zegt dan ook iets over de kwaliteit. In mijn jeugd waren de verhalen al heerlijk nostalgisch, maar ze zijn zeker geschikt om weer aan een nieuwe generatie te worden voorgelezen. Zelf lezen kan natuurlijk ook, voor iets oudere kinderen, want er staan voldoende illustraties in van Alex de Wolf. Een minpuntje daarbij is wel dat deze ­– weliswaar fraaie – afbeeldingen wat minder klassiek zijn dan de tekeningen van bekendere Lindgren-illustrators als Ilon Wikland of Marit Törnqvist. Om de nostalgie compleet te maken, was het leuk geweest om ook wat oudere illustraties terug te zien.

Sprookjes onder de kersenboom zit vol meer en minder magische verhalen, die zich allemaal afspelen in een nostalgisch Zweden. Ondanks die ‘oubolligheid’ zit het boek nog steeds vol charme, die zeker ook een nieuwe generatie zou kunnen boeien. Voor de allerjongsten is het daarbij wel belangrijk om te weten dat de verhalen niet altijd even vrolijk eindigen, door de nu eenmaal sterkere aanwezigheid van ziekte en dood in die vroegere wereld. Ook is het jammer dat de illustraties niet van een iets bekendere Lindgren-illustrator zijn, want dat zou de nostalgie ook voor de voorlezende ouder helemaal compleet hebben gemaakt.

[product_page sku=”9789021674308″]

Sprookjes onder de kersenboom Boek omslag Sprookjes onder de kersenboom
Astrid Lindgren