De Selectie: Lang & gelukkig – Kiera Cass

0
328

Het verhaal van America Singer is afgelopen, en ook van haar dochter Eadlyn hebben we kunnen zien hoe de Selectie afliep. In deze verhalenbundel, die samengesteld is uit de vier novelles van de Selectie-serie (De prins, De lijfwacht, De koningin en De favoriet) leren we ook of Maxon, Aspen, Amberly en Marlee hun happy ending hebben gekregen. We lezen hoe Maxon langzaam maar zeker verliefd wordt op America tijdens de Selectie, hoe Aspen zich voelde toen hij als lijfwacht door het kasteel liep terwijl America en Maxon elkaar leerden kennen, zien door de ogen van de jonge Amberly hoe Maxons ouders bij elkaar zijn gekomen, en leren meer over de relatie tussen Marlee en lijfwacht Carter.

Ook vinden we in deze verhalenbundel prachtige illustraties terug die een mooie aanvulling vormen op het verhaal, en lezen we hoe het is afgelopen met een aantal andere personages. Voor elk verhaal vinden we ook nog eens een voorwoord van Kiera Cass zelf.

Heb jij genoten van de Selectie-serie en ben je benieuwd naar de verhalen van de andere personages? Dan kan je je hart ophalen met Lang & Gelukkig.

Zoetsappig
Kijk, dat De Selectie als serie een nogal hoog zwijmelgehalte had, daar waren we al achter. Dat precies hetzelfde geldt voor deze verhalenbundel is dan ook geen verrassing. Het is duidelijk dat deze korte verhalen aanvullingen zijn op wat we al eerder konden lezen, en daardoor missen ze veel essentiële plotlijnen. De verhalen worden nergens volwaardige vertellingen, maar blijven steken bij een aantal scènes. De gedachten van deze personages zijn dan ook volkomen voorspelbaar omdat Cass nergens de diepte in gaat en we het plot bovendien al kennen. Het enige verhaal dat echt vernieuwend en interessant was, was het verhaal over koningin Amberly. Helaas bood ook dit verhaal te weinig houvast om écht iets toe te voegen aan de serie. Cass dacht wellicht dat een verhaal over een derde Selectie teveel van het goede zou kunnen zijn, en dat heeft ze wat mij betreft goed aangevoeld, maar toch krijgt Amberly op deze manier niet de ruimte die ze verdient.

Verder bruist deze bundel van de romantiek, maar missen de verhalen de geleidelijke opbouw daar naartoe, waardoor de romantiek helaas op niet alle plekken even geloofwaardig overkomt.

Verstand op nul
Toch leest het boek wel lekker weg. De verhalen zijn simpel en we kennen de personages bovendien al, dus is dit een lekker boekje voor tussendoor of voor bij het zwembad. De schrijfstijl is weer vlot, dus heel lang zal je ook niet bezig zijn. Daarnaast heb je ook nog die mooie illustraties om te bewonderen. Die voegen wat mij betreft ook echt wel wat toe aan deze bundel omdat ze de sfeer precies weten te pakken en de stijl naadloos aansluit op de schrijfstijl van Kiera Cass.  Onder die extra’s bevinden zich ook een landkaart en een stamboom. De playlists uit de eerdere losse edities zijn echter verdwenen, maar die voegden dan ook niet zo heel veel toe.

Heb jij genoten van de Selectie-serie en ben je benieuwd naar de verhalen van de andere personages? Dan kan je je hart ophalen met Lang & Gelukkig. Niet alleen krijgen we meerdere kanten van het bekende verhaal te horen, maar je leert ook meer over wat er met enkele andere personages gebeurt. Dan zijn er ook nog die mooie tekeningen die je kunt bekijken. Verwacht alleen geen diepzinnige plotpunten of spannende conflictsituaties, want die zijn nergens te vinden. Een boek vol happy endings, speciaal voor de mensen die nog geen genoeg kunnen krijgen van de wereld die Kiera Cass in deze serie heeft geschapen.

[product_page sku=”9789000352081″]

De Selectie: Lang & gelukkig
De Selectie