De school van de magische dieren 2 van Margit Auer is een heerlijk jeugdverhaal vol dierenpret

0
108

Op de Wintersteinschool is er een klas waar kinderen een magisch dier kunnen krijgen, een dier waar alleen zij mee kunnen praten en dat een vriend voor het leven kan zijn. Dit is echter een groot geheim, maar Ida vertelt haar beste vriendin Miriam toch over haar vos. Terwijl de klas zich voorbereidt op het schooltoneelstuk, hopen vele leerlingen dat ze een eigen magische dier mogen ontvangen. Daarbij zijn er elke ochtend ook nog eens vreemde gaten in de schooltuin te vinden. Waar komen die vandaan?

Heerlijk jeugdverhaal vol dierenpret, vriendschap en mysterie

De school van de magische dieren is in de originele taal een lange boekenreeks van meer dan tien delen waarin je een klas volgt die magische dieren krijgt. Dit tweede deel laat zien dat deze boekenreeks telkens dezelfde opzet gaat hebben: een paar van de kinderen in de klas krijgen een magisch dier, vriendschappen ontstaan en er is een mysterie dat de kinderen willen oplossen. Een prima formule voor een geslaagd boek, want Het gatenmysterie is net zo leuk als het vorige deel! Je gaat met een enorme vaart door dit verhaal heen en de personages weten je zeker aan te spreken en zijn erg typerend. Het is alleen maar logisch dat deze serie zo veel delen bevat, je raakt er zeker niet op uitgekeken!

Naast de vriendschappen die ontstaan tussen de leerlingen en tussen leerlingen en hun magische dieren, is er ook een mysterie dat ontrafeld moet worden in dit verhaal. Zo bevat de schooltuin elke ochtend allemaal gaten, alsof een dier of mens elke avond aan het graven is… Wie is hier verantwoordelijk voor? Het mysterie weet interessant te blijven tot de ontknoping, die een prima uitwerking heeft en ervoor zorgt dat bepaalde personages toch sympathieker worden dan je in eerste instantie denkt.

Van deze serie kan je als dierenliefhebber geen genoeg krijgen!

Een diverse klas en een mooie match tussen leerling en magisch dier

De leerlingen in de klas van mevrouw Cornfield zijn erg sprekend. Je hebt de vrolijke Ida die steeds meer haar plekje weet te vinden in de klas, maar toch het geheim van de magische dierenwinkel verklapt aan haar beste vriendin, die ook erg veel interesse heeft in de dieren. Benni is al een stuk zelfverzekerder en Jo is nog steeds het mannetje van de klas, maar je krijgt ook te maken met nieuwe personages. Zo leer je Choco kennen, een jongen die veel druk krijgt van zijn opa, die hoopt dat zijn kleinzoon de hoofdrol gaat spelen in het toneelstuk van de klas. Anna-Lena is een erg verlegen meisje, maar met behulp van haar nieuwe kameraad weet ze ook goed uit haar schulp te kruipen. De dynamiek tussen alle personages wordt steeds beter en de vriendschappen zijn zo hecht dat je maar al te graag onderdeel van deze klas wil zijn!

Ook de combinaties van leerlingen en hun magische dier zijn erg goed bedacht. Ida heeft een opvliegend karakter, maar dat wordt gecompenseerd door haar rustige en lieve vos die haar helpt met goede adviezen. Benni heeft veel steun aan zijn slimme schildpad, Jo kan het goed vinden met zijn flamboyante pinguïn en de nieuwe dieren die je te zien krijgt passen ook erg goed bij de desbetreffende leerling. Leerling en dier weten elkaar goed aan te vullen, of zorgen ervoor dat hun persoonlijkheid alleen maar meer wordt benadrukt.

Het gatenmysterie is een geslaagd vervolg en neemt je weer mee op een aandoenlijk avontuur met veel leuke personages en de meest geniale dieren die je je maar kan wensen. Er zijn nog tal van leerlingen die een leuk dier willen, dus er valt nog genoeg te ontdekken! Het mysterie houdt je in zijn greep en de band tussen de dieren en leerlingen, maar ook de leerlingen onderling, zijn erg tastbaar. Van deze serie kan je als dierenliefhebber geen genoeg krijgen!

De school van de magische dieren 2: Het gatenmysterie Boek omslag De school van de magische dieren 2: Het gatenmysterie
De school van de magische dieren 2
Margit Auer