Nieuwe avonturen in derde deel School van de magische dieren

0
64

Op de Wintersteinschool krijgen de kinderen af en toe bezoek van meneer Morrison, een man die een bus heeft vol met magische dieren, die uiteindelijk allemaal bij een kind terecht komen. De kinderen kunnen dan met hun eigen magische dier praten en worden vrienden voor het leven! Eddie is een onhandige jongen en kan de hulp van een magisch dier goed gebruiken. Hij is erg blij, want hij krijgt vleermuis Eugenia als magisch dier, die net zoals hij dol is op tekeningen en rommel. Ook een andere leerling zal een magisch dier krijgen, hoewel die leerling juist niks wil weten van magische dieren… Wanneer de klas zich aan het voorbereiden is op een leesnacht waarin de kinderen elkaar spannende boeken zullen voorlezen, gaat Ida op een missie. De gemeente is van plan haar favoriete boom op het plein van het dorp weg te halen, maar die moet blijven staan! Zouden de magische dieren misschien kunnen helpen?

Weer een vrolijk avontuur vol magische hulpjes

Avontuur in het donker is alweer het derde deel in de serie over magische dieren die worden gekoppeld aan leerlingen van de Wintersteinschool, en het stelt niet teleur! Margit Auer heeft weer een erg soepele schrijfstijl waardoor je met gemak door dit boek heen vliegt (net zoals de vleermuis Eugenia!). De opzet van het verhaal is wat herhalend als je kijkt naar de vorige boeken, maar verveelt gelukkig geen moment. Twee kinderen krijgen hun magische dieren, er is weer een probleem dat opgelost moet worden en er staat weer een bijzondere gebeurtenis te wachten voor de klas van juffrouw Cornfield, dit keer een leesavond. De kinderen die al een dier hebben gekregen, krijgen nog steeds genoeg aandacht, maar in dit boek komen twee nieuwe kinderen die een dier krijgen wat meer in de spotlight.

Avontuur in het donker is een geslaagd derde deel van deze boekenreeks, en smaakt naar meer!

Eddie is een heel onhandige jongen. Hij probeert op te letten in de les, maar hij geeft altijd verkeerde antwoorden. Hij is niet zo oplettend, waardoor hij ook vaak struikelt. Eddie vindt het lastig om zijn talenten te laten zien, maar dat verandert als hij Eugenia krijgt. Dit is een vrolijke vleermuis die hem veel zelfvertrouwen geeft, maar ook de oorzaak van Eddies onhandigheid weet aan te kaarten. In deze serie merk je dat elk kind door zijn of haar magische dier weet te ontplooien: Eddie leeft helemaal op en weet dankzij Eugenia een leerling te zijn op school die onmisbaar is.

Ida’s missie en de hulp die Helene nodig heeft

Ida is ondertussen bezig om het kappen van een mooie boom op het plein tegen te houden. Er moet daar een parkeerplek komen, maar dan zal de boom omgekapt worden, net terwijl die boom juist zo veel betekent voor de kinderen uit de buurt! Samen met haar vos bedenkt ze een plan, maar de kans is groot dat ze de boom niet kan redden. Haar missie is uitzichtloos, maar dankzij hulp uit onverwachte hoek weet het einde van het verhaal je erg te verrassen. Meerdere verhaallijnen komen daar mooi samen, een heerlijke afsluiter!

Helene is al sinds het eerste deel de pestkop van de klas. Ze vindt zichzelf zo goed met haar rijke ouders, maar als je wat meer over haar te weten komt, merk je dat ze het eigenlijk helemaal niet zo makkelijk heeft. Helene krijgt uiteindelijk de hulp om op te komen voor zichzelf en eigen keuzes te maken, wat erg mooi is om te zien. Veel ouders zijn vrij onoplettend, maar zowel Eddie als Helene staan steeds sterker in hun schoenen! De magische dieren zijn niet alleen magisch door hun spraak en het kunnen verstenen tot dierenknuffels als ouders aanwezig zijn, maar ze weten juist magisch te zijn door de hulp die ze bieden aan hun eigenaren.

Avontuur in het donker is een geslaagd derde deel van deze boekenreeks, en smaakt naar meer! De combinatie tussen dier en kind is erg leuk neergezet en het verhaal weet je te vermaken. Het einde zorgt ervoor dat meerdere verhaallijnen op een geweldige wijze worden verweven, wat je een erg goed gevoelt geeft. Wel is het aan te raden om de boeken niet te snel achter elkaar te lezen, zodat je de herhaling niet enorm opmerkt. Op naar nog meer avonturen van de klas van juffrouw Cornfield!

Avontuur in het donker Boek omslag Avontuur in het donker
De school van de magische dieren
Margit Auer