Mysteries worden opgelost in slotstuk Shin Gur: Meester van het lot

Meester van het lot is het tweede en afsluitende deel van het tweeluik Shin Gur, het schrijfdebuut van debuut van D.A. Pels. En het verhaal begint gelijk waar het in deel 1 eindigde. De Matearen werken zich met moeite naar het hooggebergte van het eiland Tirsillia toe. Na de avonturen uit deel 1 zijn de mannen moe en er lijkt maar geen einde te komen aan alle ellende en gevaren die het eiland hen te bieden heeft. Zo reizen ze verder, door gebergte, bos en een stad om vervolgens tot aan hun eindpunt te komen: De stad Shat Nehar, hoofdstad van het West-Kanton van de Shin Gurianen. En daar begint het avontuur pas echt. Want blijkbaar leven de ‘Levende Goden’ inderdaad onder de Shin Gurianen en zijn de poorten van het Ondode Rijk echt geopend.

Na een reeks van gebeurtenissen en openbaringen waarbij een hoop onopgeloste vragen een antwoord krijgen, breekt er oorlog uit. De Calay zijn gekomen met maar één doel, het innemen van Tirsillia en het doden van de ‘Levende Goden’. Maar wat is de positie van de Matearen? Si’ar heeft het lot van zijn mannen in zijn handen en hij doet er alles aan om de overgebleven Matearen weer veilig terug thuis te krijgen. Ondertussen probeert hij de beweegredenen van de Calay te doorgronden en probeert hij informatie in te winnen over de Shin Gur en zijn volk.

Vragen en antwoorden

Deel 1 stelde een hoop vragen, maar gaf geen antwoorden. De mystieke wereld van de Shin Gur bleef daardoor mysterieus. In dit deel worden er nog meer vragen gesteld, maar beetje bij beetje komen er ook antwoorden aan het licht. Langzaam licht D.A. Pels de sluier van mysterie op om een geweldige uitgedachte wereld te onthullen. Waar overigens nog steeds niets is wat het lijkt en niemand te vertrouwen is. De wereld uit deze boeken blijft dan ook mysterieus en grimmig. De antwoorden die wij als lezers krijgen op de vragen zijn bevredigend en verassend bedacht door D.A. Pels. Hierdoor zitten er een aantal plotwendingen in die ik niet zag aankomen en erg goed bedacht vond, erg passend voor zijn wereld en personages.

D.A. Pels heeft een geweldige afsluiter voor zijn tweeluik geschreven.

De reis ten einde

De reis komt dan eindelijk ten einde voor de Matearen, maar de avonturen in de stad Shat Nehar beginnen pas. D.A. Pels weet met spannende gebeurtenissen en uitzonderlijk goed geschreven dialogen de spanning en vaart in het verhaal te houden. Er zitten geen details of gebeurtenissen in die overbodig zijn, alles dient het verhaal. De spanning blijft je bij tot aan het einde van het boek, als alles samenkomt en alle vragen zijn beantwoord in een geweldig en bevredigend geschreven einde. Na het einde zijn er nauwelijks nog vragen die onbeantwoord zijn gebleven. En als de laatste vijftig bladzijde voorbij razen in een mengeling van fantasy en sciencefiction is de reis van Si’ar en zijn Matearen ten einde.

D.A. Pels heeft een geweldige afsluiter voor zijn tweeluik geschreven. Het leest vlot, zit vol spanning en beantwoordt alle vragen die je als lezer na het eerste deel had. Het verhaal grijpt je vast en laat je pas los als het over is. Ik heb erg genoten van de reis van Si’ar en zijn mannen, vooral door de beeldende schrijfstijl van de schrijver. Die ervoor zorgt dat je meeleeft en mee voelt met de mannen. Ondertussen houd hij de mystieke aspecten van de wereld goed vast en blijven de thema’s kameraadschap, broederliefde, wraak en standvastigheid een grote rol spelen.

Op het einde heeft D.A. Pels een mooi vleugje sciencefiction toegevoegd waarmee hij een mooie variatie gaf aan de overheersende fantasy. De twee combineren fijn in zijn wereld, waarmee het einde goed tot zijn recht komt. Dit alles in combinatie met de prachtige illustraties wederom van Lars Rietkerk maken het tot een heerlijke afsluiter.

Shin Gur 2: Meester van het lot Boek omslag Shin Gur 2: Meester van het lot
Shin Gur 2
D.A. Pels
9789463081948
Zilverbron
2019
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.