De mime-orde – Samantha Shannon

0
87

Omslag De mime-orde

Paige Mahoney is nog maar net ontsnapt uit Sheol I of ze moet weer een grote keuze maken. Wil ze bij haar mimelord Jaxon blijven, ook al heeft hij haar bedreigd? Onder zijn heerschappij zal ze nooit volledig veilig zijn, maar zonder zijn bescherming moet ze op straat leven en is ze sneller terug in Sheol I dan ze eruit is gevlucht. Daarnaast vraagt ze zich af of Warden de opstand wel overleefd heeft. Hij had met hen mee moeten vluchten, maar ze vindt hem nergens. Kan ze deze opstand wel leiden zonder hem?

De Assemblee
De mime-orde gaat verder waar Het bottenseizoen ophield. Paige wordt nu overal gezocht en is dus nergens echt veilig. Jaxon zou haar kunnen verbergen voor spiedende ogen, maar dan moet ze wel weer naar zijn wetten leven en zijn moller zijn. Dat vooruitzicht spreekt haar allerminst aan. Als ze haar keuze gemaakt heeft, wordt de Assemblee van Onnatuurlijken bijeengeroepen. Dit is het bestuur van alle onnatuurlijken, vertegenwoordigd door alle mimelords met hun mollers.

Het feit dat de Assemblee bijeen wordt geroepen is op zijn minst bijzonder, want het is voor het eerst in tientallen jaren dat dit gebeurt. Zal het Assemblee inzien dat ze zich moeten verdedigen tegen de Refaïeten, of willen ze alleen onderling orde op zaken stellen? Hoe lang kan het bestaan van de Refaïeten ontkend worden nu ze opeens overal verschijnen? En misschien nog het belangrijkste: hoe kunnen ze de Refaïeten verslaan?

Gelukkig heeft Paige haar trouwe vriend Nick nog, die ze alles kan toevertrouwen. Het klinkt allemaal zo onwaarschijnlijk, maar toch zal ze het de wereld moeten laten zien als de wrede waarheid. En alsof alles nog niet erg genoeg is blijft Warden spoorloos, terwijl hij zou haar rots in de branding moeten zijn.

Het verhaal is spannend en heeft een leestempo waar je u tegen zegt. De ordes van helderzienden zijn nog steeds in hun volle veelvoud aanwezig, met 52 verschillende onderliggende gaven, maar het is nu hanteerbaar. Enerzijds omdat je er als lezer aan begint te wennen, maar ook omdat het verhaal zich meer op de bekende personages richt. Dit zorgt ervoor dat de verwarring die in Het bottenseizoen rondom alle gaven en personages heerste nu grotendeels is weggevallen. En reken maar dat dat het boek ten goede komt.

De lezer krijgt zicht op het politiek spel binnen de Londense onderwereld en de vuile spelletjes die daarbij horen. Jaxon is een waardige speler die het gekonkelfoes niet schuwt, en dat siert hem. Door alle intriges en dreigingen blijft het boek tot de laatste bladzijde spannend. En eigenlijk blijft het zelfs daarna nog spannend, want het boek eindigt met een cliffhanger die even sterk als storend is.

In Het bottenseizoen heerste nogal wat verwarring rondom alle gaven en personages, maar die is nu grotendeels weggevallen. En reken maar dat dat het boek ten goede komt.

Ook in De mime-orde is Paige erg volwassen. Ze neemt veel verantwoordelijkheid op zich, ook al heeft ze niet altijd een plan. Haar gave is sterker geworden dankzij de training met Warden, maar ze kent haar grenzen en gaat daar voorzichtig mee om. Voor een negentienjarige is Paige bijzonder verstandig en voorzichtig. Daarnaast denkt ze nu veel meer na over wat ze zelf nodig heeft en wat de gevolgen kunnen zijn van haar daden. Ze maakt gedurende het verhaal een fikse ontwikkeling door en zou het nog wel eens ver kunnen schoppen.

De mime-orde is een goed vervolg op Het Bottenseizoen. De ergste verwarring rondom de vele helderziende gaven is gaan liggen en het verhaal is ontzettend spannend. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, en er ontstaat een strijd om te overleven binnen de Londense onderwereld en Londen in het algemeen. Wie Het Bottenseizoen goed vond, gaat ook van De mime-orde genieten.

Het Bottenseizoen 2: De Mime-orde

Samantha Shannon | Prometheus | 2015
Originele titel: The Mime Order
Vertaling: Janet Limonard en Brenda Mudde

Paige Mahoney is ontsnapt uit de hardvochtige strafkolonie Sheol i, maar daarmee zijn haar problemen niet opgelost: veel vluchtelingen worden nog steeds vermist, en Paige is de meest gezochte persoon in Londen.
Terwijl het machtige Scion zijn alziende blik op Paige richt, worden de Mime-koningen en -koninginnen van de Londense gangs uitgenodigd voor een zeldzame bijeenkomst van de Assemblee van Onnatuurlijken. Jaxon Hall en zijn Zeven Zegels willen daar graag de hoofdrol in spelen, maar de gemeenschap van helderzienden is tot op het bot verdeeld en om elke hoek schuilt een duister geheim.

Dan komen de Refaïeten één voor één tevoorschijn. Maar waar is Warden? Paige moet in beweging blijven en gaat van Seven Dials via Grub Street naar de geheime catacomben van Camden, tot er over het lot van de onderwereld kan worden beslist.