Het Bottenseizoen – Samantha Shannon

0
25

Omslag Het Bottenseizoen

Het Bottenseizoen is het eerste boek van deze reeks. Hoofdpersoon Paige leeft in het jaar 2056: ze woont samen met haar vader in Londen, dat een totalitaire staat is geworden, en werkt in een oxygenbar in een andere wijk van de stad. Althans, haar vader denkt dat ze daar werkt. In werkelijkheid is ze in dienst van een ‘mimelord’, de leider van een bende paranormaal begaafd tuig dat voor grof geld zaken opknapt die het daglicht niet kunnen verdragen.

Paige is een droomdoler: een helderziende die droombeelden aanvoelt. Paranormale gaven zijn echter verboden in Londen, en alleen al door te bestaan riskeert ze de doodstraf. Op een dag wordt ze in de metro op weg naar haar werk opgepakt en naar Oxford gedeporteerd. Oxford bestaat volgens het Londense regime allang niet meer, maar niets is minder waar. Het is een soort trainingskamp voor paranormaal begaafden geworden, onder leiding van de Refaïeten. Dit is een meedogenloos volk dat er niet voor terugdeinst mensen te doden als ze niet doen wat ze hen opdragen. Paige wordt als privéleerling geaccepteerd door Warden, een van de hoogste machtshebbers. Maar wat wil hij precies van haar?

Het Bottenseizoen wordt met grote woorden aangeprezen als de nieuwe wereldwijde sensatie. Het verhaal is futuristisch en absurd, maar wel in de grote lijnen te volgen. Wie echter een luchtig en makkelijk leesbaar verhaal verwacht, komt bedrogen uit. Er zijn bijvoorbeeld zeven ordes van helderzienden, waar dan verschillende soorten helderziendheid onder vallen. Dit levert in totaal zo’n vijftig (!) verschillende gaven binnen het spectrum ‘helderziend’ op. Deze komen natuurlijk niet allemaal op de voorgrond in het boek, maar het is desalniettemin erg moeilijk om bij te houden welke gave iedereen ook alweer heeft. Dit neemt het leesplezier grotendeels weg, omdat je noodgedwongen om de twee zinnen moet spieken wat die specifieke gave inhoudt.

Het probleem met de vele gaven speelt vooral aan het begin van het verhaal. Dat er daarnaast ook erg veel personages in voorkomen, maakt het er niet veel beter op. Toch is het verhaal wel knap bedacht en het zit goed in elkaar – als je de minpunten negeert blijft er een sterk boek over. Er zit veel vaart in, en door de spanning en de vele plottwists blijft je als lezer constant op het puntje van je stoel zitten zonder dat het ‘overdone’ is. Het moge dus duidelijk zijn dat Shannon goed kan schrijven: de personages zijn zorgvuldig uitgewerkt, de dreiging van het regime en de Refaïeten is bijna tastbaar, en de relatie tussen Paige en Warden blijft tot aan het eind uiterst mysterieus. Was het nu een liefdesrelatie, of ‘strictly business’?

Paige is erg volwassen voor haar leeftijd. Maar wat wil je als je op je negentiende al jaren meedraait in de onderwereld en men je daar vooral bij je bijnaam kent? Haar gave is erg zeldzaam, en haar mimelord Jaxon is erg blij dat hij haar heeft kunnen werven. Zonder hem zou ze niets kunnen: als ze haar gave gebruikt, stopt haar hart. Ze is dus afhankelijk van de life-support die Jaxon in het hoofdkwartier van zijn bende heeft staan. Maar bij de Refaïeten is er geen hartbewaking. Ze moet leren haar gave te gebruiken zonder dat ze eraan bezwijkt. Warden eist dat ze het blijft proberen, ook al kent hij de gevaren. Toch valt het Paige op dat hij niet zo streng is als de andere Refaïeten. Waarom is hij milder tegenover haar? Ze weet dat haar gave bijzonder is, maar dat deze zo bijzonder is dat Warden een bijzondere interesse in haar stelt, had ze niet verwacht. Daarnaast behoort haar hart toe aan haar collega Nick in Londen. Hij heeft haar altijd bijgestaan in al haar problemen en ze zou niets liever willen dan hem weer zien. Maar het is onduidelijk of hij daar ook zo over denkt.

Het Bottenseizoen is een goed verhaal met veel plottwists en degelijke personages. Het grote nadeel is de overvloed aan gaven in het boek, waardoor je als lezer het spoor compleet bijster raakt. Dit is moeilijk los te zien van het verhaal. Het is dus een boek voor de echte liefhebber, maar wees gewaarschuwd: dit is zware kost.

Het Bottenseizoen

Samantha Shannon | Prometheus | 2013
Originele titel: The Bone Season

Het is het jaar 2056. Scion, dan de touwtjes in handen, beschouwt helderziendheid als een plaag en wil alle zieners uitroeien. De negentienjarige Paige Mahoney werkt in de Londense onderwereld, in de wijk Seven Dials, voor een mime-lord genaamd Jaxon Hall, een criminele helderziende. Paige is een droomdoler, een helderziende die anderen via droombeelden kan voelen. In het Scion van 2056 pleegt ze alleen door te ademen al hoogverraad.

Het regent op de dag die haar leven zal veranderen. Ze wordt aangevallen, gekidnapt en getransporteerd naar Oxford, de stad die al tweehonderd jaar gezocht wordt. Daar ontmoet ze Warden, een Refaïet met een donkere huid en grote gele ogen. Hij is het mooiste en meest beangstigende wat ze ooit heeft gezien – en hij zal haar uiteindelijk beschermen.

Het bottenseizoen is een verrassende combinatie van een unieke literaire stem, een volledig bedacht verhaal in een bloedstollend spannende parallelle wereld en een verteltempo dat zijn weerga niet kent.