BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De Labyrintrenner 3: Doodskuur – James Dashner

De Labyrintrenner 3: Doodskuur – James Dashner

0
535

Omslag De Labyrintrenner 3: Doodskuur

Thomas is vastbesloten om Wicked te laten boeten voor wat ze hem en zijn vrienden aangedaan hebben. Zonder mededogen heeft deze organisatie bezit genomen van hun leven en gebruikt voor hun testen. Ze hebben Thomas alles afgepakt: zijn identiteit, zijn geheugen en het vertrouwen in zijn beste vriendin. Wicked wil met de overgebleven Laarders gaan samenwerken en zegt dat de beproevingen er bijna op zitten, er is slechts één laatste test. Thomas wil daar niet aan meewerken, Wicked heeft hem al te vaak voorgelogen en gemanipuleerd. Samen met een aantal vrienden weet hij te ontsnappen naar Denver, waar ze hulp hopen te vinden. Maar Wicked laat het er niet bij zitten en zet het leven van zijn vrienden op het spel om Thomas over te halen om terug te komen.

Weinig antwoorden
De doodskuur is het derde deel van de Labyrintrenner-trilogie. Het eerste deel is onlangs verfilmd en in de zomer van 2015 verschijnt de prequel De moordopdracht. Misschien dat er in deze prequel meer duidelijkheid over Wicked komt en er antwoord wordt gegeven op een aantal vragen. In dit slotdeel van de trilogie is dat namelijk helaas niet het geval. En dat terwijl Wicked en hun wanhopige poging om een remedie tegen de Vuring te vinden de rode draad is die door de boeken heen loopt. Alle beproevingen die Thomas en zijn vrienden hebben moeten doorstaan hebben immers maar één doel: Een geneesmiddel vinden dat de mensheid kan redden. Na twee boeken is het voor Thomas en de lezer nog steeds de vraag of Wicked nu goed is of niet. En of zoveel onschuldige tieners opgeofferd mogen worden om de rest van de wereld te redden. Naar mijn mening was de afronding van deze verhaallijn na dit laatste deel van de trilogie helaas niet bevredigend (genoeg).

Deel drie voegt weinig toe aan het verhaal
De doodskuur voegt wat verhaallijn betreft ook weinig toe aan de eerste twee delen. Er wordt volop over de proeven gesproken, maar hoe die tot een geneesmiddel moeten leiden blijft vaag. Er worden ook geen hints gegeven waarmee je je als lezer tenminste nog een voorstelling kan maken over hoe de proeven van nut kunnen zijn. In de eerste twee delen is er veel aandacht voor het geheugenverlies van Thomas. Het is immers vreselijk dat hij zich niets over zijn verleden of familie kan herinneren. Er wordt gespeculeerd over wat er allemaal aan herinneringen bij Thomas en de anderen verborgen ligt. Wanneer een deel van zijn vrienden hun geheugen terug krijgt en Thomas zich steeds meer herinnerd, wordt hier vervolgens niets mee gedaan. Er wordt hierdoor niets aan de verhaallijn toegevoegd en de personages worden er ook niet door beïnvloed. Echt een gemis en een zwak punt in het boek.

Het verhaal gaat direct verder waar deel 2 ophield. Weer zijn ze in de macht van Wicked en weer is er de vraag wie te vertrouwen is. Deze vraag komt regelmatig terug in het verhaal, maar behalve wat wantrouwige gevoelens en wat boze reacties gebeurt er weinig. Er zit weer veel vaart in het verhaal en dat leest prettig, Thomas en een aantal vrienden komen weer in allerlei gevaarlijke situaties terecht. Weinig hiervan leidt naar een passend einde of beantwoordt de vele vragen die nog open staan. Het zijn als het ware “tussenavonturen”, spannend maar voor het grotere geheel voegt het weinig toe.

Bovendien zijn er veel situaties die ongeloofwaardig over komen door te veel toeval en geluk. Dit gaat op den duur storen en maakt het boek minder interessant om door te lezen. Zeker als bij de diverse gevechten of aanvaringen personages niet alleen sneuvelen in het heetst van de strijd, maar omdat het voor het verhaal wel erg goed uitkomt. Het einde had hiervan een heleboel goed kunnen maken maar was erg dramatisch en onbevredigend. Er wordt door de auteur voor een erg makkelijke oplossing gekozen om de trilogie te beëindigen.

Thomas en Teresa
Thomas kan niet zomaar vergeten wat Teresa hem aangedaan heeft en wendt zich in de start van het boek van haar af. De speciale band tussen deze twee was één van de redenen waarom de eerste twee delen wisten te boeien. Wie waren ze vóór hun geheugen gewist werd en wat voor relatie hadden ze? Zou Thomas haar weer gaan vertrouwen? Zouden ze uiteindelijk een stel worden of valt Thomas toch voor Brenda? Hieraan wordt weinig tijd en aandacht besteed in het boek. Teresa komt zelfs maar in een klein deel van het boek voor.  Het verhaal wordt voornamelijk vanuit Thomas verteld. De andere personages komen niet echt uit de verf. Alleen voor Newt is er een groter rol weggelegd. Deze lijn in het verhaal begint veelbelovend maar zakt daarna in door de ongeloofwaardige uitwerking.  Thomas leer je zelfs na drie boeken niet veel meer kennen en het blijft allemaal wat aan de oppervlakte.

Hoewel er vaart en actie in het verhaal zit, laat het de lezer aan het einde toch wat teleurgesteld achter. Er wordt weinig aan het verhaal van de eerste twee delen toegevoegd en veel vragen blijven onbeantwoord of worden slechts oppervlakkig uitgewerkt. Het einde voelt daardoor onaf.

[product_page sku=”9789021457383″]

De Labyrintrenner 3: Doodskuur Boek omslag De Labyrintrenner 3: Doodskuur
De Labyrintrenner 3