De Bieb-bende 3: De Tijdwachter – Michael Reefs

0
43

Omslag De Bieb-bende 3: De Tijdwachter

De Bieb-bende is een avonturenserie over 5 kinderen. Iedere maand moeten ze een hemelrijder redden, altijd op de drieëntwintigste. Hiervoor krijgt de Bieb-bende telkens drie aanwijzingen. Het is een zware taak, want de Man met de Bijl deinst voor niets terug om hen te stoppen. Hij probeert de kinderen op alle mogelijke manieren te dwarsbomen Met gevaar voor hun leven hebben ze al twee van de hemelrijders weten te bevrijden. In het derde deel van de serie, De Tijdwachter, wachten de kinderen vol spanning op hun nieuwe opdracht.  Wanneer ze voor een cultuuropdracht van school in een museum zijn krijgen ze onverwacht een boodschap.

‘Jullie zijn goed op weg,’ zei een zware mannenstem opeens vanuit het niets. ‘Maar de weg is nog lang en vol gevaren. Vergeet niet achterom te kijken, want het begin is het belangrijkste van alles. Hij heeft een plan en wil jullie daarin betrekken. Pas goed op voor het gevaar dat voor jullie ligt, moedige kinderen. Vind het Rad en draai vijfmaal om terug te keren naar de oorsprong. De Tijdwachter wacht op jullie.’

Dit is het begin van een bloedstollend avontuur. Terwijl ze moeten uitzoeken hoe ze de derde Hemelrijder moeten bevrijden worden ze op de hielen gezeten door de Man met de Bijl. Wanneer ze het mysterieuze Rad van tijd vinden belanden ze in het jaar 536, het jaar dat de hemelrijders werden vermoord. Zullen ze ook deze keer slagen? Lukt het ze om weer thuis te komen?

QR-codes
Ook deze keer is er een webpagina waar de lezer meer informatie kan vinden over de personages, locaties of over de schrijver. Op deze pagina’s kan er meegepraat worden over dingen die je gelezen hebt en je voortgang in het boek delen met vrienden via Google plus, Facebook of Twitter.

Voordat het boek begint is er een pagina waarop heel duidelijk beschreven wordt hoe dat gedaan kan worden. Het is een erg leuke aanvulling op het boek die jonge lezers van deze tijd zeker zullen waarderen. Maar ook zonder gebruik te maken van de extra informatie staat het verhaal als een huis en biedt het een volledig uitgewerkt avontuur.

Prettige lay-out
Wat me direct opviel aan het boek is de ruime en uitnodigende lay-out en de duidelijke letters. Dit leest fijn voor ieder kind maar zeker ook voor kinderen die niet zo van lezen houden. Het kan ze zo over de streep trekken om toch te gaan lezen. Ook kinderen met dyslexie kunnen op deze manier het boek makkelijker lezen. De cover van het boek is prachtig en intrigerend, zeker als je de eerste twee boeken gelezen hebt. Het schept al vóór het verhaal begint verwachtingen van spannende avonturen.

Valerie
In De Tijdwachter wordt het verhaal vanuit Valerie verteld. Het boek begint met een fragment uit haar dagboek. Hierin vertelt ze over wat ze allemaal meegemaakt heeft en vat zo de twee boeken kort samen. Handig als je wat vergeten was of voor nieuwe lezers.  Ze vertelt dat ze bang is en opziet tegen de nieuwe opdracht. Want waarom zijn die ontmoetingen met een hemelrijder altijd zo eng. Het roept respect op dat Valerie ondanks haar angst toch steeds volhoudt en klaar staat voor haar vrienden. Zeker omdat ze ook steeds flink last van haar astma heeft. Zonder dat ze als zielig wordt neergezet, laat dit deel zien hoeveel impact dit heeft op haar leven. Je leert Valerie als lezer zo beter kennen, zeker omdat ze een belangrijke rol heeft in het boek. Als de Bieb-bende naar het verleden reist, krijgen ze aanwijzingen van een raadselachtig meisje. Maar alleen Valerie kan het meisje zien en de aanwijzingen horen. Wat mij betreft had Valerie nog iets meer naar voren mogen komen, ze stond nu vaak wat in de schaduw van Melanie en haar gave.

Tijdreizen
De kinderen reizen naar het verleden. Een boeiend gegeven dat goed benut wordt door Michael Reefs. De leden van de Bieb-bende moet het nu zonder de moderne hulpmiddelen doen Hierdoor moeten ze andere en originele manieren verzinnen om de aanwijzingen te zoeken. Het is grappig om te zien en beleven hoe ze het in een andere tijd moeten redden. Ook wordt het tijdreizen gebruikt om meer te vertellen over de achtergronden van de hemelrijders en de Man met de Bijl. En het laat Zuidbaai zien in de middeleeuwen Zo wordt het verhaal nog indringender en de vijand alleen maar enger.

Vijf vrienden in weer een spannend avontuur
De Bieb-bende krijgt het zwaar te verduren in het boek en komen er niet altijd zonder kleerscheuren vanaf. Ze worden bedreigd, opgesloten, raken gewond en zien verschrikkelijke taferelen. Gelukkig is hun band sterk, ze mogen dan wel eens op elkaar mopperen maar ze zijn er voor elkaar. En het toeval wil hen ook nog wel eens helpen. Regelmatig duikt er precies op tijd hulp op, of kan Melanie haar gave inzetten. Dit komt soms wel iets te makkelijk uit wat mij betreft. Desondanks levert het een verhaal vol spanning, avonturen en ontdekkingen op dat de aandacht vast weet te houden.

Met dit boek moet het zeker lukken om kinderen aan het lezen te krijgen. Het is uitnodigend en heeft een prettige lay-out en gaat verder op internet. Het tijdreizen is interessant en geeft meer achtergronden over de Man met de Bijl. De avonturen zijn spannend en meeslepend al krijgen de vrienden wel wat veel hulp.

[product_page sku=”9789082190915″]

De Bieb-bende 3: De Tijdwachter Boek omslag De Bieb-bende 3: De Tijdwachter
De Bieb-bende 3