Over goden en reuzen – Simone Kramer

0
167

Omslag Over goden en reuzen

Over goden en reuzen is een hervertelling van de bekende Noorse mythen. Het gaat over het begin van de wereld tot aan de Ragnarok, het einde ervan. Alle avonturen en speurtochten van de vele Noorse goden en halfgoden in deze tijd worden vermeld. En wat voor avonturen zijn het! Iedereen kent wel de goden Odin, Thor en natuurlijk de half-god (en fulltime-deugniet) Loki. Maar weet je ook hoe de aarde volgens de Edda is ontstaan? En hoe Thor eigenlijk aan zijn machtige hamer Mjölnir kwam? En bovenal: door wat voor dieren Freya’s koets getrokken word?

Oorsprong
Het is grappig dat deze verhalen ooit in prozavorm zijn opgeschreven door Snorri Sturluson, een IJslander, al gaat het dus om Noorse mythen. Hij vond dat de verhalen opgeschreven moesten worden omdat ze anders misschien nooit meer verteld, en dus vergeten, zouden worden. ‘Edda’ betekent dan ook zoiets als overgrootmoeder.

Gelukkig is er nu dit boek waarin Simone Kramer opnieuw vertelt hoe het er volgens de Noren aan toe ging vroeger. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vooral veel Griekse mythen en sagen ken, en dat de Noorse me op een of andere manier altijd ontglipt zijn. Ze doen echter niet onder voor de Griekse vertellingen. Wie wist er trouwens dat het paard van Odin niet vier maar acht benen heeft, en daardoor supersnel is? En dat hij door een list van Loki aan dit paard is gekomen?

Een leuk boek, ook om voor te lezen, als de prijs je niet tegenstaat.

Verhalen
De verhalen verlopen redelijk chronologisch, maar er zijn uitzonderingen. Het komt voor dat je eerst leest hoe Thor een reus de hersens inslaat met zijn hamer, om vervolgens drie verhalen verderop te lezen hoe hij eigenlijk aan die hamer komt. Dit stoort echter niet. Het is eigenlijk best charmant, echt zoals een overgrootmoeder het zou vertellen: met veel zijsporen en omwegen.

Tijdens het lezen kom je veel verschillende personages tegen met lastige namen. Het is dus maar goed dat er achterin het boek een namenlijst staat waarin uitgelegd wordt wie iedereen ook alweer is. Maar zelfs met deze lijst blijft het soms verwarrend, en moest ik meerdere keren tijdens een verhaal opzoeken hoe het zat. Dit vermindert het leesplezier wel een beetje. Daarnaast is het een prijzig boek. De verhalen zijn goed en worden op een leuke manier verteld, maar voor deze prijs is het toch even slikken.

Over goden en reuzen is een leuk boek voor iedereen die meer over Noorse mythen wil weten. De verhalen zijn prettig geschreven, bijna alsof ze door een oma verteld worden. Soms is het wel even nadenken wie ook alweer wat heeft gedaan, maar dat kan opgezocht worden in de lijst achterin. Toch blijft het af en toe verwarrend. Een leuk boek, ook om voor te lezen, als de prijs je niet tegenstaat.

[product_page sku=”9789021673202″]

Over goden en reuzen Boek omslag Over goden en reuzen
Simone Kramer