BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies The Mortality Doctrine 2: Cyberbrein – James Dashner

The Mortality Doctrine 2: Cyberbrein – James Dashner

0
507

Omslag The Mortality Doctrine 2: Cyberbrein

Na de enorme cliffhanger in Geestesoog is het in Cyberbrein, deel twee in James Dashners nieuwe trilogie The Mortality Doctrine, tijd voor Michael voor een nieuwe missie: de meedogenloze Kaine opsporen en hem tegen zien te houden. Kaine blijkt namelijk niet zomaar een losgeslagen gamer te zijn, zoals Michael en zijn vrienden altijd dachten, maar een computerprogramma dat zelfbewustzijn heeft ontwikkeld: een tangent. En nu heeft hij een manier gevonden om tangenten over te plaatsen in menselijke lichamen… Zal het Michael en zijn vrienden lukken Kaine te vinden voor het te laat is, en hij niet alleen de virtuele wereld heeft overgenomen, maar ook de échte wereld?

Ondertussen zit Michael ook nog eens met zijn eigen problemen. Zelf blijkt hij namelijk ook een tangent te zijn, en dat is even wennen. Al die tijd heeft hij gedacht dat hij een gewoon mens was, net zoals zijn vrienden Sarah en Bryson, maar nu blijkt alles nep te zijn geweest, niets meer dan een computerprogramma. Totdat Kaine hem downloadde naar een menselijk lichaam. Nu moet Michael zien te leren leven met het feit dat hij nooit echt heeft bestaan, en zit hij ook nog eens in een totaal ander lichaam gevangen. Leeft de eigenlijke bewoner van zijn nieuwe lichaam, ene Jackson Porter, nog? Zal hij ooit zijn ouders nog terugzien? En misschien nog wel belangrijker: hebben die eigenlijk ooit wel bestaan?

Het verhaal dendert voort als een achtbaan op topsnelheid, en zodra er eindelijk een rustig momentje voor Michael lijkt aan te breken, staat het volgende gevaar alweer voor de deur.

Superspannend vervolg
Cyberbrein gaat verder waar Geestesoog gestopt is, en daarmee val je dus meteen weer midden in het verhaal. En zoals we van James Dashner gewend zijn, is dat geen rustig, voortkabbelend verhaal, maar val je meteen weer van de ene razend spannende gebeurtenis in de andere. Vrijwel direct staan de hulpjes van Kaine alweer voor Michaels deur, maar Michael staat niet bepaald te springen om zijn aartsvijand te helpen met zijn duistere plannen. Algauw blijkt dat Michael en zijn vrienden nergens meer veilig zijn: in de virtuele wereld weet Kaine ze vrijwel direct op te sporen, maar ook in de echte wereld worden ze achternagezeten door zijn hulpjes. Eén ding is dus in elk geval zeker: als Michael, Sarah en Bryson ooit hun normale leventje weer willen oppakken, dan moeten ze ervoor zorgen dat Kaine vernietigd wordt… en snel!

Net als het eerste deel in deze trilogie leest Cyberbrein ontzettend vlot weg. Het boek is wederom onderverdeeld in allemaal kleine hoofdstukjes van soms nog geen pagina lang, maar waar ik bij het eerste deel nog wel eens de neiging had om het boek na zo’n hoofdstukje even weg te leggen, weet Dashner het in dit deel zó spannend te maken dat je wel door móét lezen. Het verhaal dendert voort als een achtbaan op topsnelheid, en zodra er eindelijk een rustig momentje voor Michael lijkt aan te breken, staat het volgende gevaar alweer voor de deur. Waar Geestesoog dus nog wat traag op gang kwam, is Cyberbrein echt zo’n boek dat je het liefst in één ruk uitleest.

Mindfuck nummer 2
In mijn recensie van deel een schreef ik al dat Geestesoog vol plottwists zat en eigenlijk gewoon één grote mindfuck was. Nou, in deel twee gaat Dashner daar gewoon lekker mee verder. Dashner is de meester van de cliffhangers, en na de mega onverwachte plottwist van boek één, staat er aan het einde van boek twee alweer een enorme cliffhanger voor je klaar. Net op het moment dat je een beetje begint te begrijpen hoe alles in elkaar steekt, weet Dashner je weer op een compleet ander spoor te zetten, waardoor alles wat je zeker dacht te weten over Michaels wereld weer helemaal door elkaar wordt gegooid. Wederom een boek dat je helemaal verdwaasd achter zal laten, maar dat zorgt er wel voor dat je eigenlijk zo snel mogelijk het vervolg in handen wil krijgen.

De échte wereld
Wat ik persoonlijk wel een pluspuntje vind aan dit tweede deel is dat het zich niet alleen meer in de virtuele wereld afspeelt, maar ook voor een groot deel in de echte wereld. Ook al weet Dashner zijn gamewereld op een erg geloofwaardige manier te beschrijven, toch vond ik het af en toe allemaal wat moeilijk te bevatten, met al die vage termen als ‘code schrijven’ en ‘tangenten’. Ook de personages bleven in het eerste deel een beetje onderbelicht, maar nu we ze samen met Michael opzoeken in de echte wereld, komt daar gelukkig wel wat verandering in. Ze maken nog steeds niet veel ontwikkeling door, maar je leert ze wel steeds beter kennen. Ook erg krachtig is dat Michael niet altijd de grote held van het verhaal is. Sarah en Bryson zijn minstens even goede hackers als hij, en doordat dat regelmatig naar voren wordt gebracht, komt het verhaal erg geloofwaardig over.

Met Cyberbrein heeft James Dashner een superspannend vervolg geschreven op Geestesoog. Het is nog steeds af en toe een beetje moeilijk te bevatten wat er nu precies allemaal gaande is in de virtuele wereld en de personages blijven nog altijd een beetje vlak, maar dat neemt niet weg dat de vele bizarre plottwists en cliffhangers in Cyberbrein ongelooflijk nieuwsgierig maken naar Survivalgame, het derde en laatste deel in de trilogie.

[product_page sku=”9789021400082″]

The Mortality Doctrine 2: Cyberbrein Boek omslag The Mortality Doctrine 2: Cyberbrein
The Mortality Doctrine 2