De Viruscode: De Labyrintrenner prequel 2 – James Dashner

0
35

Omslag De Viruscode: De Labyrintrenner prequel 2

De mensheid is in groot gevaar en dreigt het onderspit te delven tegen natuurgeweld en ziekte. Eerst kwamen de zonnevlammen die de aarde grotendeels verwoestte. Daarna kwam de Vuring, een virus dat mensen eerst krankzinnig maakt en daarna doodt. De wanhoop is groot en wetenschappers hebben er alles voor over om een kuur te vinden. Wanneer ontdekt wordt dat een aantal jonge kinderen immuun is voor de Vuring, wordt Wicked opgericht.

De allerslimste mensen, de meeste geavanceerde technologie en de immune kinderen worden op een beschermde plek samen gebracht. Hier worden de kinderen meedogenloos getest en onderzocht om te ontdekken waarom ze immuun zijn en hoe dat een geneesmiddel op kan leveren. Een van de kinderen, Thomas, is voorbestemd voor een grotere rol. Hij gaat helpen bij het bouwen van het Labyrint. Thomas krijgt te maken met leugens, wreedheid en geheimen en worstelt met de vraag hoe ver je mag gaan om de mensheid te redden.

De Labyrintrenner – 2e prequel
Vóór De Viruscode verschenen in deze Young Adult serie nog vier andere boeken. In de Labyrintrenner trilogie maakten de lezers kennis met Thomas en andere tieners waarvan het geheugen gewist was en die aan meedogenloze en gruwelijke testen onderworpen werden door Wicked. Ze moesten onder andere door een labyrint met monsterlijke wezens, trotseerden een levensgevaarlijke woestijn en kregen te maken met waanzinnige zombie-achtige mensen die geteisterd werden door de Vuring. Langzaam ontdekten ze wat er allemaal aan de hand was, maar veel vragen bleven ook op het einde nog onbeantwoord.

De Viruscode is een mustread voor de liefhebbers van de Labyrintrenner-trilogie.

Daarna verscheen de 1e prequel, waarin de eerste tijd na de zonnevlammen en de opkomst van de Vuring werd beschreven. Hier bleek een enorm geheim aan ten grondslag te liggen. De hoofdpersonen in dit boek waren geheel nieuwe karakters.

In deze tweede prequel komen de karakters uit de eerste trilogie weer terug en leer je ze kennen voordat ze het labyrint in gaan en hun geheugen nog hebben. Het wordt grotendeels vanuit Thomas verteld, die je leert kennen wanneer hij als vijfjarig kind bij zijn ouders wordt weggehaald. Het verhaal vertelt wat er met Thomas gebeurde van 5 jarige tot het moment dat hij naar het labyrint gaat.

Niet alle antwoorden maar zeker verdieping
Na het lezen van De Viruscode is het me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe Wicked nu dacht aan een kuur te komen tegen de Vuring door op deze manier de proefpersonen te testen. Maar het heeft zeker meer inzicht gegeven in de motivatie en gedrevenheid bij de medewerkers van Wicked.

Ook geeft het een goed opgebouwd verslag van hoe en waarom het labyrint ontworpen is en wat de rol van Thomas daarbij is geweest. En in het laatste en tevens het beste deel van het boek, laat dit boek de jonge laarders zien. Als lezer leer je meer over hun achtergronden, zie je hoe ze vrienden worden. En vallen eigenlijk een flink aantal gebeurtenissen of reacties uit de eerste trilogie op hun plek. Zoals waarom Thomas zo gesteld raakt op Chuck of hoe Thomas en Teresa gaan samenwerken aan het labyrint.

Voor de lezers van de eerdere boeken is dit dan ook zeker een boek dat je gelezen moet hebben. Het vult aan, geeft achtergronden en het is ook gewoon heel prettig om weer over deze hoofdpersonen te lezen.

Hoe ver mag je gaan?
In de voorgaande boeken viel al te lezen hoeveel er op het spel staat: het voortbestaan van de mensheid. En dat Wicked over lijken gaat om een kuur tegen de Vuring te vinden en alle middelen gebruikt die ze kunnen vinden, ongeacht de kosten.

Thomas weet dit als vijfjarige nog niet als hem wordt verteld dat Wicked goed is en dat Thomas belangrijk is voor het redden van de wereld. Hij groeit de eerste jaren op zonder andere mensen om hem heen, behalve dan de wetenschappers die hem onderzoeken en onderwijzen. Dit gebeurt op een hardvochtige manier.

Het is goed in te voelen dat Thomas gaat geloven in Wicked en gaat helpen met het bouwen van het Labyrint. Maar het wordt ook subtiel gebracht hoe hij toch gaat twijfelen als hij meer te weten komt en hoe die twijfel zijn vriendschap met Teresa onder druk zet. Zijn worsteling met de vraag “Hoe ver mag je gaan?” wordt goed opgebouwd. En voor hij daar uit is heeft hij enkele zeer ingrijpende keuzes gemaakt. Keuzes die hard zijn maar waarbij je als lezer maar wat blij bent dat jezelf niet in de schoenen van Thomas staat.

Het Labyrint
Uiteindelijk belandt Thomas zonder zijn geheugen in het labyrint. Het hoe en waarom wordt in deze tweede prequel absoluut duidelijk. En de auteur heeft aan het einde van het boek nog een verrassende onthulling die een geheel andere kijk geeft op sommige gebeurtenissen uit de eerdere delen. Wat mij betreft had hij dit boek ook vooraf mogen schrijven of deze inzichten mogen verwerken in de eerste boeken. Misschien dat er dan minder te raden viel, maar de betrokkenheid zou wat mij betreft dan stukken groter zijn geweest.

Labyrinthrenner 2.6: Viruscode

James Dashner | Uitgeverij Q | 2016
Originele titel: The Fever Code

De Laarders zijn terug! In De viruscode kom je er achter hoe Thomas en de andere Laarders in het labyrint terecht zijn gekomen. Al je favoriete personages zijn terug: Thomas, Teresa, Minho, Newt… De viruscode is een razendspannende prequel, die echte fans van de Labyrintrenner echt niet morgen missen!

Eerst kwamen de zonnevlammen die de aarde vernietigden. Toen kwam de Vuring, een muterend virus dat een groot deel van de mensheid uitroeide. Toen kwam WICKED, op zoek naar een oplossing. En die vonden ze inéén uitverkoren jongen. Zijn naam was Thomas. Thomas bouwde een labyrint.
Er zijn geheimen.
Er zijn leugens.
Dit is het verhaal van Thomas, en hoe hij een labyrint bouwde dat alleen hij weer zou kunnen afbreken.