De laatste dans – Bes Ceyssens

0
84

Freyde wordt toegelaten tot de koninklijke dansacademie, een droom die waar wordt! Maar dan beginnen de nachtmerries. En wanneer ze danst, neemt een mysterieuze danseres haar lichaam over. Wie is het en wat wil ze van Freyde?

Het verhaal

Freyde wil niets liever dan toegelaten worden tot de dansacademie. Maar ze is al zeventien wanneer het verhaal begint en weet dat dit jaar haar laatste kans is om op de opleiding te komen. Wanneer ze eindelijk het telefoontje krijgt dat ze is toegelaten is ze dolgelukkig. En al helemaal omdat haar beste vriendin Celie ook mag beginnen. Op haar nieuwe school aangekomen ziet ze haar crush Esper, een jongen die al snel interesse in haar toont. Ze begint het eerste jaar op het internaat goed, met nieuwe vrienden en met dates met Esper. Maar helaas is ook de gemene Estelle tot de opleiding toegelaten en krijgt Freyde steeds meer nachtmerries, waardoor ze zich steeds lastiger kan concentreren. Wanneer er een rol in het Zwanenmeer beschikbaar gesteld wordt voor de eerstejaars danst Freyde ineens beter dan ze ooit gedanst heeft. Alleen is ze het niet zelf…

Don’t judge a book by its cover. Dit verhaal is niet zo mierzoet als de cover zou kunnen doen denken.

Schrijfstijl

De heerlijke schrijfstijl vol vloeiende zinnen zorgen ervoor dat je als lezer wilt blijven doorlezen. Bes weet de spanning goed op te bouwen, waardoor wegleggen van het boek lastig is. Je voelt je als lezer betrokken bij het hoofdpersonage Freyde en wilt graag te weten komen wie het meisje uit haar nachtmerries is, en wat haar motivatie is om terug te komen in Freydes lichaam. Ook wil je graag weten hoe alles voor beide meisjes zal aflopen. Complimenten dus voor de jonge Bes die via schrijversplatform Quizlet haar talenten heeft weten te ontdekken en de kans heeft gekregen om dit prachtige verhaal uit te brengen.

De laatste dans

Het boek leest dus makkelijk weg, maar is ook intrigerend en heeft herkenbare personages waar je als lezer je goed in kan inleven. De setting van een dansschool is er een waar de laatste jaren wat mij betreft te weinig over geschreven is. Als danser, specifiek ballet, heb ik wel mijn vraagtekens bij sommige aspecten van het verhaal. Zo komen Freyde en Celie op de dansacademie nadat ze een aanbevelingsbrief met foto’s en gegevens van zichzelf hebben ingestuurd. De toelating gaat dan te gemakkelijk, zo mis ik de auditie hier. Ook wordt medisch onderzoek vaak al eerder uitgevoerd dan beschreven wordt in dit verhaal. Maar dat zal voor de gemiddelde lezer wellicht minder opvallen.

De school waar Freyde naartoe gaat is een internaat. Ze deelt haar kamer met Celie en er ontstaat een Harry Potter-achtige sfeer met knapperende haardvuren een bal die de yule-bal sfeer met zich meebrengt. Deze scenés geven een fijn en warm gevoel, net zoals wanneer Freyde een geheime bibliotheekkamer ontdekt.

Naarmate het verhaal ontwikkeld verdwijnt de warme sfeer. Freyde krijgt steeds meer last van de geest van Rosalind en haar toekomst wordt steeds grimmiger. Ook hier zat voor mij een puntje. Wanneer mensen haar zeggen dat ze op de beroemde overleden danseres Rosalind lijkt, rinkelt dit geen belletje bij haar, ondanks dat ze de naam voortdurend in haar nachtmerries voorbij hoort komen. Zo ook met de naam Pyter. Toch doet ze er nog een tijd over voordat ze de link legt en eens op onderzoek uitgaat naar de overleden Rosalind.

Roze Kaft, Duister Verhaal

Don’t judge a book by its cover. Dit verhaal is niet zo mierzoet als de cover zou kunnen doen denken. Sterker nog, als je fan was van The Black Swan dan zal je enorm van dit verhaal kunnen genieten. Freydes levensloop is duister en haar toekomst wordt steeds grimmiger. Als je een boek zoekt met een happy end, zoek dan verder. Maar als je houdt van mysterie, van geesten, bezetenheid, wraak, dan is dit meer voor je weggelegd. Voor liefhebbers van dans is dit een leuke mix tussen een thriller en detective. Is dat je ding? Dan mag je dit boek niet missen.

De Laatste Dans Boek omslag De Laatste Dans
Bes Ceyssens
9789044835168
Clavis Books
2019
202
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.