Het licht van Lorelei – Jen Minkman

0
95

Op het eiland Terschelling zoeken drie jonge vrouwen naar een manier om hun leven te leven. Hoewel ze ieder verschillend zijn, hebben ze toch veel met elkaar gemeen. Enna komt uit een arme Skylgerse vissersfamilie, maar wil meer uit het leven halen. Aska is van gemengde afkomst en hoopt te kunnen ontsnappen uit het klooster waar ze haar hele leven moet dienen. Melinda heeft als Angelse alles wat haar hartje begeert, maar de regels van haar volk lijken steeds minder geloofwaardig.

De Skylgers en de Angelen leven al bijna driehonderd jaar samen, maar de Angelen onderdrukken de oorspronkelijke bevolking al sinds het begin en enkel zij mogen gebruik maken van de elektriciteit die hun heilige Vuur van Brandarius opwekt in de vuurtoren in het midden van de stad. Daarmee houden ze ook de gevaarlijke Sirenes op afstand die arme Skylgers en rijke Angelen de zee in proberen te lokken. De drie jonge vrouwen stellen zich ieder op hun eigen manier vragen bij hun levenswijze en wie nu hun echte vijand is. Zijn het werkelijk de Sirenes? Of wil de burgemeester hen dat enkel doen geloven? Om zich te kunnen ontworstelen aan de verstikkende greep van de samenleving moeten ze doen wat niemand tot nu toe durfde te doen. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

Alles voor de liefde

Met Het licht van Lorelei schrijft Jen Minkman een prikkelende Young Adult vol herkenbare elementen. De drie hoofdpersonages zijn allemaal tieners die worstelen met hun leven en die de liefde een plaats proberen te geven. Om de lezers een beetje te prikkelen is het natuurlijk leuker als er wat strubbelingen zijn voordat de personages hun partner vinden. Hoewel het dus een bekend concept is voor de meesten onder ons, blijft het wel aantrekkelijk om te lezen. Zowel Enna als Aska en Melinda hebben wat moeite met hun verliefdheid omdat deze verboden is. Misschien niet wettelijk gezien, maar toch wel zeker op maatschappelijk niveau niet aanvaard. Gelukkig zorgt Jen Minkman er wel voor dat hun drie situaties voldoende van elkaar verschillen, zodat het geen kopieën van elkaar zijn.

Het licht van Lorelei leest vlot en zet romantiek en drang naar vrijheid centraal.

De verliefdheid van de drie meisjes verbindt hen met elkaar en zorgt er ook voor dat ze meer risico’s willen nemen voor de vrijheid of juist iets beslissen wat een hele reeks gevolgen heeft. De liefde geeft hun net dat duwtje om iets te ondernemen. Alles voor de liefde staat centraal en geeft het boek wat meer diepgang. Doordat het boek in drie delen is opgesplitst, lees je telkens vanuit het perspectief van een ander personage, maar het verhaal gaat wel gewoon door, dus de groei van de personages ervaar je telkens per deel. Het is anders dan telkens afwisselend een hoofdstuk per personage, zoals wel vaker gebeurt, en daardoor creëert Minkman een iets andere sfeer die je toch meeneemt in het perspectief van de meisjes.

Geschiedenis onder de loep

Naast de liefde is ook de geschiedenis heel erg belangrijk voor het verhaal. Deze bepaalt namelijk de acties van de personages, want ze moeten echt loslaten wat ze dachten te weten en een nieuwe geschiedenis omarmen. Zij leren dus erg veel bij, maar tegelijkertijd leer je als lezer ook iets wat de drie hoofdpersonages pas laat ontdekken. Minkman heeft ervoor gekozen om ook onze eigen geschiedenis in het boek te verweven. Dit merk je bijvoorbeeld in de verschillende plaatsnamen, geografische herkenningspunten en namen van volkeren en mensen. Het komt allemaal erg bekend voor en toch is het net iets anders. Hiermee onderbouwt ze de beweegredenen van de ‘tegenstanders’. Zo zijn de slechteriken voor de lezer niet inherent slecht: je krijgt inzicht in hun beweegredenen en dat is eens iets anders. Het verhaal bouwt mooi op naar het einde toe met voldoende spanning om te willen weten hoe het zal aflopen, maar een grote clash tussen de verschillende kampen moet je nu ook weer niet verwachten. Het is wat subtieler dan dat. Wat ook wel eens mag, natuurlijk.

Het licht van Lorelei leest vlot en zet romantiek en drang naar vrijheid centraal. De liefde zet de drie hoofdpersonages aan om actie te ondernemen en te vechten voor hun overtuigingen. Ze leren dat je de geschiedenis moet kennen en begrijpen om het heden en de toekomst ten goede te kunnen veranderen. Het einde bevat dan misschien geen groot treffen tussen de personages, maar desondanks houdt Jen Minkman meer dan voldoende spanning in het verhaal om het einde een subtielere ondertoon te geven.

Het licht van Lorelei Boek omslag Het licht van Lorelei
Jen Minkman
9789463334679