Nerds! – Emilio Guzman & Thijs van Domburg

0
88

Ben jij een Nerd? Vast wel een beetje, veel van de dingen die we behandelen op FantasyWereld zijn een beetje voor nerds. Dan heb je ook lotgenoten gevonden in cabaretiers Emilio Guzman en Thijs van Domburg, die je kunt kennen van hun shows, of de podcast van Thijs (Thijs’ Nerdpaleis). Je kunt de heren ook kennen door hun hilarische serie In den Gulden Draeck, een hilarische sitcom over een episch gilde dat vooral vergadert. Met dit in het achterhoofd, en wetende dat Thijs ook werkt als schrijver voor Zondag Met Lubach kun je al wel verwachten dat dit boek veel humor bevat.

De nerdcultuur

Zelf mag ik van mezelf wel zeggen dat ik een vrouwelijke nerd ben, die zowat alle Legend Of Zelda spellen heeft gespeeld (en dan ook woest wordt als iemand Link Zelda noemt), groot Deadpool fan is, maar ook Disney-addict is en te veel manga heeft gelezen. Ik was daarom ook erg benieuwd omdat dit boek alle onderdelen aan zou pakken qua nerd cultuur. Dit boek zet zich ook neer als een boek voor de niet-nerd, om wat meer te weten te komen erover. Dus ik was erg benieuwd hoe dit zou zijn.

En om maar meteen met de deur in huis te vallen: Dit hele boek ademt nerd. Het lettertype van de titels zijn hetzelfde als die van Star Wars, er zitten zogeheten Nerd Alerts in, waarin diep ingegaan wordt op een bepaald onderwerp wat iedereen behalve de echte fan niet begrijpt. Bijvoorbeeld het verschil tussen fan zijn van DC fan of van Marvel. Daarnaast zitten er ook illustraties in die stuk voor stuk hilarisch en nerdy zijn. Toch vraag ik mij zeer af of een niet-nerd dit boek ooit zou gaan lezen. Het is namelijk best wel een pil en het gaat heel diep in op bepaalde onderwerpen, wat voor de echte nerd leuk is, maar voor de niet-nerd… wat minder.

Bijna geen enkele nerd kent alles qua het nerdcircuit, ook niet deze mannen. Maar in plaats van het dan maar te negeren, besloten ze uit hun comfortzone te stappen en het te ontdekken. Dit vond ik vooral erg leuk. Ik weet zelf namelijk niks over larpen, en zij ook niet, maar ze zijn meegegaan met een larp groep om te ontdekken hoe het is. En zo zullen er meerdere onderwerpen in zitten die sommige nerds niet bekend mee zijn. Hierdoor is het naast ontzettend grappig ook nog eens echt informatief.

Dit boek is dan wel een ode aan de nerd, maar soms wordt de nerd ook wel een beetje op de hak genomen, en dat maakt het juist zo leuk.

Quiz over jaren tachtig toys

Soms werd er wel eens te diep ingegaan om een onderwerp, waardoor het een beetje saai begon te worden. Het is leuk om veel te leren, maar een quiz over jaren 80 actiefiguurtjes vond ik toch wel een beetje te enthousiast. Daarentegen denk ik dat het voor mensen die uit de jaren ’80 komen het juist wel weer heel leuk is. Het is een boek waarvan je van tevoren al weet dat je niet alles interessant gaat vinden, maar wat je wel interessant vindt is dan weer heel herkenbaar en leuk, waardoor je juist weer heel enthousiast raakt.

Een persoonlijk minpuntje vond ik dat het op bepaalde momenten weer neerkeek op de niet-nerds of bepaalde nerds. Soms was het op een grappige manier, en kon ik het wel waarderen. Maar in het hoofdstuk cosplay, waar dan duidelijk in staat dat je het alleen moet doen als je het goed kan, en anders niet, vond ik dat toch wel teleurstellend. Als iemand een cosplay wil kopen, laat die persoon lekker. Ook als dat een personage is die veel voorkomt, gewoon doen. Zolang je maar plezier hebt!

Dit is een boek voor elke nerd. Of je nou een gamer, lezer, bingewatcher of animeverslaafde bent. Het zit boordevol humor en de nodige zelfspot. De details over bepaalde fandoms zijn indrukwekkend en je leert als nerd zijnde sowieso iets bij. Voor elke nerd is dit een aanrader! Als deze nog geld overheeft na het kopen van alle aangekondigde games op E3 dan…

Nerds! Boek omslag Nerds!
Emilio Guzman & Thijs van Domburg
9789038805825