De kleine heks – Otfried Preussler

0
146

Na onze recensie van Het spookje kan een recensie van de tweede klassieker van Otfried Preussler die we tijdens de Kinderboekenweek weggaven (je kan nog tot eind deze week meedoen) natuurlijk niet ontbreken. De kleine heks vertelt het verhaal van een heksje van nog maar honderdzevenentwintigeneenhalf jaar oud (nog erg jong dus) dat samen met haar raaf Abraxas in een heksenhuisje diep in het bos woont. Ze wil niets liever dan tijdens Walpurgisnacht met de andere heksen meedansen op de Bloksberg, maar de heksen vinden haar daar nog veel te jong en onervaren voor. Volgend jaar mag ze meedansen, maar dan moet ze wel eerst een examen afleggen en bewijzen dat ze een goede heks is geworden…

Dat laat de kleine heks zich natuurlijk geen twee keer zeggen. Ze leert het complete heksenboek uit haar hoofd en gebruikt haar heksenkunsten om iedereen te helpen die ze tegenkomt. Ze sprokkelt hout voor de sprokkelvrouwtjes, helpt een arm meisje met het verkopen van papieren bloemen en beschermt iedereen die bescherming nodig heeft. Nu móét ze wel een goede heks zijn! Maar is het genoeg? Mag de kleine heks meedoen aan de heksenbijeenkomst op de Bloksberg?

Een heks met een geweten

Net als Het spookje is De kleine heks al een vrij oud verhaal: het werd geschreven in 1957 en verscheen in 1979 voor het eerst in Nederlandse vertaling bij uitgeverij Lemniscaat. Toch is het verhaal nu ongetwijfeld nog net zo leuk om te lezen als vroeger, want de streken van de kleine heks zijn nog net zo grappig en ook het thema van het boek – het verschil tussen goed en kwaad – blijft altijd actueel.

Juist dat thema geeft De kleine heks een diepere laag. In eerste instantie wil de kleine heks vooral wraak nemen op haar medeheksen, maar op aanraden van haar raaf Abraxas, die qua karakter wel een beetje op Japie Krekel uit Pinokkio lijkt, besluit ze toch de ‘goede’ kant op te gaan. Ze besluit de onschuldigen te helpen en leert de slechteriken maar al te graag een lesje, wat het verhaal niet alleen heel grappig maakt maar ook nog eens een mooie boodschap meegeeft. Al blijkt uiteindelijk dat de heksen toch een iets ander idee hebben bij het woord ‘goed’…

De kleine heks is een spannend en grappig verhaal dat het wat mij betreft absoluut heeft verdiend om in een prachtig nieuw jasje te worden gestoken.

Grappige heksenstreken

Toch zijn het vooral alle grappige heksenstreken die de boventoon voeren. De kleine heks komt op voor de zwakken en verzint elke keer weer nieuwe, hilarische lesjes voor de pestkoppen in het verhaal. Juist doordat het heksje vooral erg grappig en ‘goed’ is, wordt het verhaal nergens echt griezelig of eng, al deinst de auteur niet terug voor een beetje geweld en komt er nog wel eens wat bloed kijken bij de straffen van de kleine heks. Maar afgezien daarvan is de kleine heks vooral een lief, klein en koppig heksje dat je dankzij haar geweldige streken wel in je hart móét sluiten.

Het leuke aan dit verhaal is dat het eigenlijk bestaat uit meerdere korte verhaaltjes binnen een groot verhaal. De meeste hoofdstukjes vertellen over één avontuur dat de kleine heks meemaakt, wat dit boek erg geschikt maakt om voor te lezen. Daarbij zijn de illustraties natuurlijk ook weer een lust voor het oog. De kleine heks is net als Het spookje in een nieuw jasje gestoken en de oorspronkelijke illustraties van Winnie Gebhardt-Gayler zijn ingekleurd, waardoor ook dit boekje er ongelooflijk schattig en mooi verzorgd uitziet. De schutbladen zijn prachtig en net als bij Het spookje vullen de vrolijke, kleurrijke illustraties het verhaal perfect aan.

Net als Het spookje is deze heruitgave van De kleine heks een klassiek sprookje dat hopelijk nog vele lezersharten zal veroveren. Ondanks dat het al een wat ouder verhaal is, leest het nog net zo soepel weg en zal het thema ongetwijfeld in de smaak vallen bij veel jonge lezertjes. De kleine heks is een spannend en grappig verhaal over een koppig klein heksje, dat het wat mij betreft absoluut heeft verdiend om in een prachtig nieuw jasje te worden gestoken.

Vorig artikelThe Overkill festival “The aMAZing edition” komt eraan!
Volgend artikelDungeons & Dragons: Tomb of Annihilation – Introductie