De geheimen van Imh 2: De schaduw van het kwaad – Nico Franken

0
136

Na jaren van rust gaat er een diepe rilling door de planeet Tamarant. De meeste inwoners merken er niet zoveel van, maar enkelen voelen de enorme dreiging die ervan uit gaat. Duistere machten lijken zich te roeren en Ort Brandelas, of Bran, en de elfenvorsten beslissen om op zoek te gaan naar antwoorden, maar geen van allen had ooit gedacht waartoe deze rilling uiteindelijk zou leiden.

Na de grote strijd om macht honderden jaren geleden staan de vrijheid en het recht van bestaan van de vrije volkeren op Tamarant opnieuw op het spel. Dit leidt tot een zoektocht en een strijd om hun bestaansrecht op te eisen, maar de afloop is onzeker en er zullen slachtoffers vallen voordat de schaduw van het kwaad eindelijk verslagen kan worden.

Het belang van Ihm
Aan het einde van deel één van De geheimen van Ihm was Lugubris verslagen en door de goden verbannen naar de zwarte planeet. Daar bleek al dat hij niet bij de pakken zou blijven neerzitten en dat hij een terugkeer plande: de eerste stap hiernaartoe is de rilling die door Tamarant gaat. De meeste personages die in deel twee aan bod komen, weten nog wel iets van de gebeurtenissen in deel één, maar ze hebben het vaak niet meer zelf meegemaakt. Het eerste deel van het boek gaat dan ook over het zoeken naar mensen of halfgoden die er meer over weten. Het verhaal moet dus even op gang komen, voordat er echt stappen ondernomen worden.

De schaduw van het kwaad leest vlotter dan deel één en heeft een betere band met de titel.

Hoewel het verhaal dus wat traag lijkt op te starten, blijven de omschrijvingen wel erg mooi en de personages krijgen ook meer ruimte om zelf hun inbreng te doen. De alwetende verteller is nog steeds aanwezig, maar de dialogen tussen de personages nemen een veel betere vorm aan dan in het eerste deel.

Uiteindelijk heeft dit boek ook een betere band met de titel. Het zwaard Ihm had Lugubris in deel één ook wel verslagen, maar nu moeten ze echt meer zelf doen om Ihm te kunnen gebruiken in hun nieuwe strijd tegen de duistere magiër. Het zwaard staat centraal doorheen het verhaal en al hun ondernemingen, die bovendien leuk en in detail zijn uitgewerkt, leidden ertoe dat het verhaal wat meer diepgang heeft en dat je de hoofdpersonages van dichterbij kan volgen.

Nieuwe ontdekkingen
Doordat de personages dus op zoek moeten naar een manier om Ihm opnieuw te kunnen gebruiken, maken we als lezer ook weer kennis met nieuwe delen van Tamarant. Op hun zoektocht ontdekken de personages een nieuw werelddeel dat vroeger onbekend was en zelfs Bran kent hier niet alle geheimen. Gelukkig is het kaartje van Ubunia aan het begin van het boek ook wat duidelijker, waardoor je dus mooi kunt volgen hoe de reis verloopt.

Het verschil met Medaxa is ook goed uitgewerkt: er zijn verschillende soorten vegetaties en ook de nieuwe volkeren die we tegenkomen, hebben ieder duidelijk hun eigen specifieke tradities en gewoontes. In deel één waren er misschien wat te veel verschillende groepen om alles goed uit elkaar te houden, maar dat is hier in deel twee beduidend beter uitgewerkt. We komen nog een handvol nieuwe beschavingen tegen, maar alles blijft overzichtelijk en de avonturen die onze personages met hen beleven zijn dan ook nog beter uitgewerkt en zitten vol details. Ook krijgen we een beter beeld van Lugubris en hoe hij met zijn ballingschap is omgegaan op de zwarte planeet.

De geheimen van Ihm 2: De schaduw van het kwaad leest vlotter dan deel één en heeft een betere band met de titel. De zoektocht om van Ihm weer het ultieme wapen tegen Lugubris te maken, staat centraal en geeft het verhaal meer samenhang, waardoor ook de personages in deze rijke wereld beter tot hun recht komen.

De schaduw van het kwaad Boek omslag De schaduw van het kwaad
De geheimen van Imh
Nico Franken