De geheimen van Imh 1: Geboorte en strijd – Nico Franken

0
244

Lang geleden bestond enkel het grote niets, een onmetelijke leegte die de goden beheerden. Na een tijd verveelden de goden zich echter en besloten ze om een boek te schrijven en de leegte te vullen tot wat nu het heelal heet. Aanvankelijk bloeide het leven op dankzij de liefde van de goden, maar jammer genoeg liepen er ook enkele dingen mis, waardoor op de verschillende werelden haat en verlangen naar macht aan kracht wonnen.

Dit gebeurt ook op een van de planeten van het heelal, Tamarant. Een van de hoeders aangesteld door de goden om de planeet te beschermen, valt ten prooi aan die gevoelens en wijkt af van het pad van liefde van de goden. Nu is het aan zijn medehoeder Turnu Mesi om zijn wereld te beschermen tegen zijn afvallige collega en de vrije volkeren te verenigen om hun vrijheid te waarborgen.

Uitgebreide wereld
In De geheimen van Ihm: Geboorte en Strijd maken we eerst kennis met de goden en hun verveling, waardoor ze dus het heelal scheppen en verschillende planeten. Vervolgens leren we ook al snel de hoeders van de planeet Tamarant kennen, die aangesproken worden met de titel ‘Ort’, waaronder dus Turni Mesi, het hoofdpersonage van dit eerste deel in de trilogie.

Aangezien de verhaallijn in het boek gesitueerd is op een totaal andere planeet zijn er dus ook veel personages en verschillende volkeren die ieder hun eigen leefomgeving hebben. Niet alle gebieden zijn even uitgebreid aanwezig, want het zijn er echt wel heel veel. Dat is soms een beetje verwarrend, want wie woont nu waar en wie is nu de buur van wie? De gebieden die wel beschreven worden, zijn wel mooi gedetailleerd en de reizen die Turnu Mesi onderneemt zijn dan ook kleurrijk.

Een verhaal rijk aan details en personages.

Ook de verschillende volkeren die we ontmoeten doorheen het verhaal, omdat Turnu Mesi hen bezoekt, hebben hun eigen gewoontes en manier van huisvesting. Die beschrijvingen zijn goed geslaagd. Zo krijg je van enkele volkeren toch al een beter beeld van hun rol in het geheel en hun regio van de planeet.

Alwetende verteller
Wat misschien wel een punt is waar je even aan moet wennen is de aanwezigheid van de verteller. Meestal bekijk je de meeste gebeurtenissen vanuit het standpunt van een van de personages, maar dat is hier niet echt geval. De verteller is behoorlijk alwetend en verwijst soms ook al naar de gevolgen die bepaalde beslissingen met zich mee kunnen of soms zelfs zullen brengen. Je kijkt daardoor niet door de ogen van een personage naar de verschillende gebeurtenissen, maar de verteller kleurt het verhaal dus sterker.

Doordat de verteller je meeneemt op een verhaal, kijk je dus vaker van bovenaf neer op de ontmoetingen die plaatsvinden en op de verschillende veldslagen die uiteindelijk uitgevochten moeten worden tussen de vrije volkeren en de hordes van de afvallige hoeder. Dat schept een soort van helikoptergevoel waarbij je een overzicht behoudt van de verschillende strategische zetten die uitgevoerd worden, zowel in de veldslagen als in de andere gebeurtenissen die de aanloop vormen. Het bouwt dus langzaam, maar gestaag op. Nico Franken heeft zich ook goed geïnformeerd over hoe veldslagen en oorlogen strategisch gevoerd kunnen worden en dus is het voor de lezer op een zekere manier leerzaam.

Het is alleen jammer dat de alwetende verteller ook wat overheerst bij de dialogen tussen de personages en hoe zij met de omstandigheden omgaan. Het creëert wat meer afstand en dus is de band met het hoofdpersonage wat minder en leef je iets minder mee met hem en de andere personages. Het was leuker geweest als de stukken waarin de slechterik zijn plannen uitdoktert en aanpast naargelang de tegenslagen en dergelijke, meer vanuit zijn standpunt verteld werden. Ook hier is de alwetende verteller aanwezig die zijn ideeën toelicht, maar leef je minder mee in zijn visie.

De geheimen van Ihm: Geboorte en Strijd vertelt het ontstaan van het heelal en de strijd om vrijheid op de afgelegen planeet Tamarant, een wereld die erg rijk is aan verschillende volkeren die ieder hun aparte woongebieden en gewoontes hebben. Een honger naar macht die allesverslindend kan zijn, is de spil in het verloop van het verhaal en zet de vrijheid van de vrije volkeren op het spel. De verteller volgt vaak de verschillende stappen van de vele personages, met vooral Turnu Mesi op kop, vanuit een vogelperspectief, waardoor je als lezer mooi het verloop van bovenaf kan meevolgen, al blijft de band met de personages er minder diep door. Een verhaal rijk aan details en personages.

Geboorte en Strijd Boek omslag Geboorte en Strijd
De geheimen van Imh
Nico Franken