Op Reis Met Mary Poppins – Hélène Druvert

0
141

Hélène Druvert is de auteur van Op reis met Mary Poppins, een prentenboek met gedetailleerde uitgesneden pagina’s en klassieke zwart-witillustraties dat naar eigen zeggen een eerbetoon is aan het origineel. In dit dromerige boek word je op speelse wijze meegenomen naar de magische wereld van de meest geliefde oppas die we kennen en haar ludieke manier van reizen: zwierend aan haar paraplu.

Mary Poppins is terug

Dit verhaal kan worden gezien als een vervolg op het werk van Pamela Lyndon Travers en wordt omschreven als een eerbetoon. In de Kersenboomlaan wonen Michael en Jane. Hun vreugde is groot wanneer hun kinderjuffrouw, Mary Poppins, ze weer eens komt bezoeken. Mary Poppins kan namelijk door de lucht vliegen met haar paraplu en neemt de kinderen mee op een reis door London, door de zee, en langs de sterren.

“Dat jullie maar vaak van Mary Poppins mogen dromen”

Hélène Druvert is de schrijfster en de illustrator van dit fantastische kinderboek. Het boek zelf is bijna zo groot als een A4 en met een goede reden. Het verhaal wordt vergezeld van schaduwillustraties; zwarte figuren met grijs en witte details. En tussen iedere bladzijde is er een uitgesneden illustratie met soms zeer dunne of kleine uitgesneden stukjes, waardoor je een delicaat zwart blaadje hebt met een prachtige schaduwafbeelding. Deze uitsnede is een afbeelding op zichzelf, maar verbergt vaak al een stuk van de volgende scène van het verhaal. Goed uitgedachte afbeeldingen dus en een knap staaltje inventiviteit.

“Ik kom weer eens kijken of jullie nog wel lief zijn”

Een jeugdboek, maar wel een om zuinig mee te zijn. Door de delicate afbeeldingen zou ik het niet aanraden dit boek in de handen van té jonge kinderen te geven. Een afbeelding is zo gescheurd en dat zou zonde zijn. Ga dus goed te raden bij jezelf of jouw spruit al oud genoeg is om het boek aan voor te lezen. Het verhaal zelf is kort maar lieflijk, de zinnen zijn op rijm, en iedere pagina bevat zo’n twee tot vier zinnen aan dicht. Uitgegeven als een kinderboek, maar ik wil ook de volwassenen onder ons dit boek aanraden.

Voor iedereen die de magie van de wonderlijke Mary Poppins houdt of gemist heeft een mooie toevoeging aan het oorspronkelijke verhaal. Alleen al de uitgesneden illustraties maken dit boek de moeite waard. Prachtige kwaliteit, zowel het verhaal in rijm als de begeleidende afbeeldingen. Dit boek neem je mee in de droom van Mary Poppins. Een echte aanrader dus.

Op Reis Met Mary Poppins Boek omslag Op Reis Met Mary Poppins
Hélène Duvert
9789000363353