De beproevingen van Apollo 3: De brandende doolhof – Rick Riordan

0
134

Apollo is er al in geslaagd om twee orakels te redden dankzij de hulp van zijn halfgodvrienden. Eén wisten ze te redden in Kamp Halfbloed en de andere in Indianapolis, waar Meg ook nog eens de Duistere Voorspelling ontving waarin ze te horen kregen dat Kamp Jupiter in gevaar was. Lester gaat samen met Meg op hun derde queeste om het derde orakel te vinden en te redden via het Labyrint, terwijl Leo en zijn draak Festus zich richting Kamp Jupiter haasten.

Eenmaal in het zuidwesten moeten ze alles uit de kan halen om het orakel te vinden dat in woordpuzzels spreekt en zullen ze de confrontatie met de derde keizer niet uit de weg kunnen gaan. Maar niet alle hoop is verloren volgens de voorspelling: de gespleten gids, slechts hij weet hoe te gaan. Een sater vergezelt hen op hun missie en Meg weet wie hen kan helpen.

Goddelijk lastpak
Steeds opnieuw slaagt Rick Riordan erin om van zijn personages individuen te maken en die karaktereigenschappen in elk boek terug te laten komen. Met Apollo ontwikkel je een haat-liefdeverhouding. In het begin van elk boek lijkt hij telkens een terugval te hebben en gedraagt hij zich weer als een verwend lastpak dat zijn verontwaardiging duidelijk laat blijken en zich goddelijk verheven voelt boven de stervelingen. Het voelt wel een beetje vertrouwd aan: alle personages, ook Meg, vallen in een vertrouwd patroon, wat erg aangenaam leest, en zo gaat het verhaal gewoon verder waar boek twee geëindigd is.

Steeds opnieuw slaagt Rick Riordan erin om van zijn personages individuen te maken en die karaktereigenschappen in elk boek terug te laten komen.

Tegelijkertijd slaagt Riordan er ook in om zijn personages te laten groeien in de ogen van de lezer. Hij geeft hen meer achtergrond, of ze komen in situaties die hen dwingen om hun verleden onder ogen te zien, zodat ze daarvan kunnen leren en het een plekje kunnen geven. We leren weer iets meer over Megs jeugd, voordat ze bij Nero terecht kwam, maar ook Apollo leert stilaan meer over de bedoeling van zijn beproeving en over wat het betekent om mens te zijn. Hij heeft zo nu en dan nog zijn laffe momentjes, maar eigenlijk maakt dat niet uit, want niet iedereen kan een held zijn die het gevaar onbevreesd het hoofd biedt.

Oude bekenden
Naast onze twee hoofdpersonages komen er ook weer enkele andere oude bekenden terug in beeld. Onze halfgodvrienden werden in de vorige boeken ook niet echt gespaard van leed en dat is in deze boeken niet anders. Riordan durft zijn personages uit te dagen en dat voegt spanning aan het verhaal toe voor de lezer.

Riordan heeft ook wel zo zijn stokpaardjes als het aankomt op verhaalopbouw. Hij wisselt rustmomenten en actie regelmatig met elkaar af, zodat je een aangename vaart krijgt in het verhaal. Alleen is Riordan nogal voorspelbaar in zijn afwisseling dus je ziet de actie zo aankomen en je weet het ook meteen als er een rustmoment aankomt. Die voorspelbaarheid is niet slecht, zeker niet: het helpt je om het boek eens aan de kant te leggen zonder dat je het gevoel hebt dat je te veel uit het verhaal moet stappen als je stopt. Het heeft dus zo zijn voordelen.

Met De brandende doolhof gaat Rick Riordan verder op hetzelfde elan van de vorige delen. Zijn personages zijn echt individuen met ieder hun speciale trekjes en gaandeweg evolueren ze ook, al is Apollo misschien wat trager dan de rest. De vertrouwde opbouw van het verhaal en de afwisseling tussen actie en rustmomenten maken het boek tot een vlot geheel met voldoende spanning om lekker te blijven lezen en te ontspannen.

De brandende doolhof Boek omslag De brandende doolhof
De beproevingen van Apollo
Rick Riordan