Een Spookje in De Klas – Ma Bu

0
94

Er is een nieuw vriendje in de klas! Alleen, niemand kan hem zien. De juf legt uit hoe dat komt: het nieuwe klasgenootje is een spookje … Maar gelukkig kun je met spookjes ook heel leuk spelen. Een Spookje in De Klas wordt gepresenteerd als een bijzonder verhaal verteld uit het oogpunt van een kind. Een verhaal over anders zijn, en waarom dat helemaal niet erg is.

Het verhaal

Dit 24 pagina’s tellende prentenboek gaat over het verwelkomen van een nieuwe leerling in de kleuterklas. Verteld uit één van de kleuters, al is het onduidelijk welke, volgen wij de eerste dag van spookje. Spookje is anders, en dat is dan ook een groot thema van het boek. Niet alleen ziet spookje er anders uit, hij kan ook andere dingen dan de kinderen. En dat maakt hem eigenlijk wel heel leuk. Maar net als alle andere kinderen kan hij zijn mama missen en haar stevig knuffelen wanneer ze hem aan het einde van de dag weer op komt halen.

Het verhaal gaat wel erg van de hak op de tak. Ik begrijp dat dit vanuit een jong kinderoogpunt aan de lezer gepresenteerd wordt, maar echt lekker leest het niet. Als voorlezer ben je veel aan het bedenken hoe je verhaal nou precies moet vertellen.

Tekenstijl

De tekeningen zijn een combinatie van krijt en knip en plak tekeningen op witte achtergrond. Het was de winnaar van de Key Colours Competition van China in 2017 en ziet er erg aantrekkelijk uit voor het kinderoog. De tekenaar heeft verder wat leuke details verwerkt in het verhaal. Zo kwam ik er pas na een paar keer te hebben voorgelezen hieruit erachter dat het slakje óók een klasgenootje blijkt te zijn. Leuk dus voor de extra oplettende kinderen.

Cultuurverschillen

Dat het boek door een Chinese auteur geschreven is, brengt ook wat moeilijkheden met zich mee. Er zitten nu eenmaal best veel elementen in het boek die niet goed te vertalen zijn. Zo was ik verbaasd dat de kinderen een middagdutje doen in de kleuterklas. Gebeurt dat hier ergens nog in Nederland? Misschien wel, maar het viel mij gelijk op. Nu is dat iets dat in het vertalen van de tekst zelf had kunnen worden aangepast, maar veel elementen zitten juist ook in het beeld.

Zo roept tijdens de pauze opeens een jongetje: ‘Kijk! Daar komt de Apenkoning!’ De Apenkoning  staat op een wolk en zweeft heen en weer voor het raam.  Wat is dit? Wat gebeurt er? Wie is die apenkoning? Waarom is het een vliegende reus? In de Chinese cultuur staat de figuur van de Apenkoning centraal in veel legendes en volksverhalen, maar in dit prentenboek mis je veel van de uitleg en context en niet iedereen zal dit snappen.

“SPOOKJE BEGINT OPNIEUW HARD TE HUILEN.”

En dan het laatste waarom ik niet zo sta te springen van dit verhaal. Spookje is vooral verdrietig. Hij huilt veel. En dus huilen de kindjes die ik voorlees mee. Niet dat ze ‘echt’ huilen. Ze doen spookje na. Maar daar word ik niet vrolijk van.

Té anders?

Het grappige is dat niet veel van de ouders in mijn omgeving die ik het boekje liet zien enthousiast werden, maar dat de kinderen aan wie het voorgelezen werd wel erg positief waren. Dat is interessant. Het is een boekje over anders zijn, dat zo anders is van de cultuur die in ons land heerst, dat de volwassenen die het lezen meteen mooi geconfronteerd worden met wat het is om anders te zijn. Ze keuren het boek af! Dat terwijl de kinderen het wel een leuk boek vinden. Hoe kan dat? Kunnen wij hier zelf ook nog een les uit trekken?

Maar omdat dit om een prentenboek gaat en we afhankelijk zijn van degene die gaat voorlezen, wil ik zeggen: een leuk boekje voor de kinderen, maar overweeg voor jezelf of je van dit verhaal kan genieten als je het keer op keer moet voorlezen. Dat het anders is dan de meeste prentenboeken, dat staat sowieso vast.

Een spookje in de klas
Ma Bu
9789044833645