De beproevingen van Apollo 1: Het verborgen orakel – Rick Riordan

0
321

Omslag De beproevingen van Apollo 1: Het verborgen orakel

Mensen maken weleens fouten en moeten daar dan de gevolgen van dragen. Maar wat doe je als een god een grote fout heeft gemaakt? Wat zijn dan de gevolgen? In dit geval door hem menselijk te maken. En dat is allesbehalve naar de zin van Apollo! Als zonnegod en god van de muziek en boogschietkunst is het toch niet mogelijk dat hij zich onder de gewone stervelingen moet begeven? Laat staan van hen afhankelijk moet zijn om zijn goddelijke gaven terug te krijgen? Toch is dit precies wat Apollo te wachten staat wanneer hij met zijn goddelijke achterwerk in een vuilnisbak belandt midden in New York…

Er zijn vijf maanden verstreken sinds het einde van de oorlog tegen Gaia en haar Giganten en sinds Zeus Apollo in de Akropolis verantwoordelijk hield voor alle gebeurtenissen en hem liet verdwijnen. Nu moet Apollo leren leven met zijn nieuwe, sterfelijke lichaam, terwijl alle vormen van communicatie tussen de halfgoden, magisch of sterfelijk, het laten afweten. Het orakel van Delphi kan zelfs geen voorspellingen meer maken sinds Python de oorspronkelijke grot van Delphi heeft ingenomen. Slaagt Apollo erin om zijn goddelijke ego aan de kant te zetten en zelf uit te zoeken wat er in de wereld aan de hand is?

Het is even wennen dat Percy en de andere halfgoden uit de eerste reeksen niet zo veel meer aan bod komen, maar de nieuwe helden weten je al snel even hard te charmeren en aan Apollo wen je wel.

Het avontuur gaat verder
Het feit dat Apollo als gewone sterveling in een vuilnisbak terechtkomt, vindt hij al ver beneden zijn waardigheid en als hij dan ook nog eens overvallen wordt door twee bendeleden, beseft hij dat Zeus hem deze keer echt zwaar wil straffen. Volledig onverdiend natuurlijk. Uiteindelijk wordt hij geholpen door de jonge halfgod Meg die in de steeg woont en die een affiniteit heeft met het rondstrooien van vuilnisresten. Zij vordert zijn diensten voor een jaar lang en samen gaan ze op zoek naar Percy en Kamp Halfbloed, waar de problemen pas echt beginnen.

Voor iedereen die het ontzettend jammer vond dat de serie rond de Griekse en Romeinse halfgoden afgerond was na het laatste deel van Helden van Olympus is er goed nieuws! Rick Riordan gaat met De beproevingen van Apollo namelijk verder met de verhaallijn. Als je voor het eerst een boek van Riordan wilt lezen dan kan je daarom toch het best eerst de eerdere reeksen lezen, want anders zijn de gebeurtenissen moeilijk te volgen.

Het is wel een beetje jammer dat onze oude helden zo kort aan bod komen in het boek: al wordt er wel veel naar hen verwezen, ze zijn er zelf niet altijd bij. Maar aan de andere kant weet het boek je wel net zo goed mee te slepen in het verhaal, dus laat dat je niet afschrikken! Gaandeweg kom je steeds meer te weten over de omvang van de ellende die Apollo moet oplossen. Op het einde weet je wel ongeveer welke richting de volgende delen waarschijnlijk zullen uitgaan, maar het is zeker belangrijk om de voorbije gebeurtenissen goed in het achterhoofd te houden. Riordan geeft al enkele hints dat er vooral tussen de Helden van Olympus en De beproevingen van Apollo een belangrijke link is. Hoewel je dus al een idee hebt van het verloop van het hele verhaal, bouwt Riordan een enorm netwerk uit met vele radartjes, die hoogstwaarschijnlijk toch voor de nodige wendingen in het verhaal zullen zorgen.

De nieuwe Icarus
Apollo beschouwt zichzelf nog altijd als god en vindt dus ook dat iedereen hem als zodanig moet behandelen. Bovendien vindt hij zijn straf van Zeus veel te zwaar, want het lichaam dat hij heeft gekregen is ver beneden zijn waardigheid. En dat zul je als lezer zeker merken. Apollo is enorm ijdel en arrogant en het druipt gewoon van zijn woorden en gedachten die hij vaak deelt met de lezer. Je kunt hem dus wel vergelijken met Icarus die door zijn hoogmoed vond dat hij steeds hoger en hoger kon vliegen, om vervolgens op de aarde neer te storten.

Aangezien Apollo bijna even hardhandig op de aarde wordt gedropt na het fiasco met zijn zoon Octavianus en de oorlog tegen Gaia, gaat de vergelijking grotendeels wel op. Door zijn arrogantie en ego liet hij zich overhalen door Octavianus, waardoor vervolgens de hele oorlog met Gaia een wig dreef tussen de Romeinse en Griekse halfgoden. Apollo’s arrogantie en ijdelheid is in het begin echt storend; als lezer kun je dus weinig sympathie voor hem opbrengen. Dit was waarschijnlijk de bedoeling van Riordan en daar slaagt hij absoluut in. Waar Icarus door zijn hoogmoed doodging, zie je bij Apollo (de goden zij dank) langzaamaan zijn houding wel verbeteren. Hier en daar valt hij nog wel eens van de wagen, maar goed, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Hij zal dus nog wel beter worden in de komende delen.

[product_page sku=”9789000350995″]

De beproevingen van Apollo 1: Het verborgen orakel Boek omslag De beproevingen van Apollo 1: Het verborgen orakel
De beproevingen van Apollo 1