Dagboek van een klotejaar 2015 – Saci Lloyd

0
16

Omslag Dagboek van een klotejaar 2015

Dagboek van een klotejaar gaat over Laura, die besluit een dagboek bij te houden omdat de regering van het Verenigd Koninkrijk in 2015 besluit een drastisch CO2-rantsoen in te voeren. Iedereen krijgt een CO2-kaart met daarop een aantal punten dat je per maand mag besteden. Bijna alles kost punten: douchen, de bus nemen of je slaapkamer verwarmen. Gebruik je meer punten dan toegestaan is, dan krijg je de volgende maand minder punten en wordt je naar een heropvoedingscursus gestuurd. Ondertussen gaat het gewone leven verder. Haar ouders doen er alles aan om samen deze moeilijke tijd door te komen en kopen zelfs een varken voor in hun kleine tuin midden in Londen. Deze kunnen ze de kliekjes geven en opeten als er een voedseltekort komt.

Laura zit in een band dat inmiddels op het punt staat om door te breken. Zal het ze lukken? Hoe komt ze deze crisis te boven? En nog belangrijker: hoe zorgt ze ervoor dat haar buurjongen Ravi haar eindelijk ziet staan?

Het verhaal wordt in dagboekvorm verteld, dus er wordt per dag een stukje beschreven. Dit is even wennen als je gewend bent aan ongeveer even grote hoofdstukken. Daarnaast staat het dagboek vol plaatjes, foto’s en krantenknipsels. Dit alles heeft een meerwaarde, omdat het verdiept waar Laura mee bezig is en wat er op dat moment gaande is in haar wereld.  Het krantenartikel aan het begin legt uit wat de CO2-wet inhoudt en waarom deze ingevoerd word. Hierdoor heb je meteen een beeld van de problemen waar Laura mee te maken krijgt. Het is hectisch maar behapbaar. Het weet de lezer te pakken en niet meer los te laten. De boodschap dat de wereld staat te veranderen door de opwarming van de aarde wordt je door de keel geduwd zonder dat het vervelend is. Dat is uniek. Het is actueel, realistisch en onheilspellend, en dat geeft het verhaal extra kracht.

Taalgebruik en personages
Het taalgebruik en gebeurtenissen passen bij de doelgroep van vijftien tot achttien jaar. Het taalgebruik is jeugdig maar zal de meesten niet tegenhouden om het te lezen. Doordat Laura als personage goed in elkaar zit, komt het zo realistisch over dat het niet stoort.

Laura wordt neergezet als een daadkrachtig meisje met een eigen mening die alles met een korreltje zout neemt. Die nuchterheid is een verrijking naast alle personages die letterlijk gek worden van alle nieuwe wetten en gebeurtenissen. Daarnaast gaat haar leven als puber ook niet over rozen, wat voor veel lezers herkenbaar zal zijn. Ze is verliefd op Ravi, maar hij besteedt weinig aandacht aan haar. En probeer maar eens in een goed daglicht bij een populaire jongen te komen als je vaders varken er steeds tussendoor krijst. Er zit ontwikkeling in Laura’s karakter. Waar ze aan het begin het vooral zelf wil doen en in haar eentje op wil lossen, ziet ze aan het einde in dat je veel dingen toch echt samen moet oplossen. Haar familie wordt een hecht gezin, terwijl ze daarvoor heel erg op zichzelf waren.

Dagboek van een klotejaar is een realistisch en onheilspellend boek zonder betweterig te worden. Het leest als een trein en weet de aandacht vast te houden. Een echte aanrader voor jongeren die begaan zijn met de wereld en willen weten hoe het eraan toe kan gaan over een paar jaar als de klimaatcrisis doorzet. Ook als je minder met de natuur begaan bent blijft het een pracht van een boek.

Dagboek van een klotejaar 2015

Saci Lloyd | WPG Uitgevers | 2009
Originele titel: The Carbon Diaries: 2015

2015. Engeland voert als eerste drastische maatregelen in om de CO2-uitstoot te verminderen.
Laura houdt nauwgezet in een dagboek bij wat dat betekent, terwijl haar familie er helemaal onderdoor gaat. Laat haar moeder de wolf in zichzelf los? Houdt haar vader meer van zijn varken dan van haar? Zal haar band de Dirty Angels eindelijk doorbreken? Maar het allerbelangrijkste: ziet Ravi Datta haar eindelijk staan?