Dagboek van een klotejaar 2017 – Saci Lloyd

0
98

Omslag Dagboek van een klotejaar 2017

In Dagboek van een klotejaar: 2017 Geen flauwekul meer gaat Laura’s verhaal verder. Het Verenigd Koninkrijk is geheel veranderd. Het CO2-puntensysteem  is nu volledig en succesvol ingevoerd, en de maatschappij heeft zich grotendeels aangepast. Laura’s ouders zijn naar het platteland verhuisd, waardoor ze noodgedwongen in een kraakpand moet wonen om in Londen te kunnen blijven. Het wordt steeds gevaarlijker om er te blijven omdat de verschillende groeperingen die protesteren tegen de regering steeds meer geweld gebruiken. Ook haar vriend Adi gaat zich steeds vreemder en afstandelijker gedragen. Om de chaos te ontvluchten gaat ze met haar band ‘Dirty angels’ op tournee door Europa. Maar is het daar wel rustig?

Net zoals het vorige boek in deze reeks wordt het verhaal in dagboekvorm verteld. Wederom wordt het verhaal in kleine stukjes per dag verteld, met veel plaatjes, foto’s en krantenartikelen ter verduidelijking. Deze zijn van groot nut omdat ze de situatie goed weergeven en het gemakkelijker maken om je voor te stellen hoe Laura leeft en met welke gevaren en uitdagingen ze te maken krijgt. Het verhaal is interessant, maar de boodschap dat we beter op onze planeet moeten passen begint op het einde wel een beetje te vervelen. Niettemin is het goed uitgewerkt en geeft juist die vervelende boodschap goed aan waar het om draait: hoe kun je als tienermeisje overleven in een wereld waarin de gewoonste zaken, zoals douchen of op vakantie gaan, maar zeer beperkt kunnen? Het is spannend en meeslepend en weet tot het einde te vermaken.

Taalgebruik en personages
Het taalgebruik en de gebeurtenissen passen goed bij de doelgroep van vijftien tot achttien jaar. Het is jeugdig, maar dit zal de lezer niet tegenhouden. Het past bij Laura en de situaties waarin ze verzeild raakt.
De personages zijn goed vormgegeven. Laura’s nuchterheid  blijft ook in dit boek behouden, wat een zegen is. De wereld om haar heen brokkelt af, maar zij houdt zich koel zonder knettergek over te komen. Waar Laura schittert, willen de gebeurtenissen nog wel eens ietwat overdreven zijn. Op tournee gaan met je band en als gevolg daarna in een soort vluchtelingenkamp opgesloten worden gaat net iets te ver. Dit is echter een van de weinige dingen die onrealistisch over kan komen. Laura’s karakter ontwikkelt zich verder, met name in haar relatie met Adi. Adi neemt steeds meer afstand, wat Laura lastig vind. In het begin hangt ze nog wat aan hem vast maar al gauw laat ze hem vrij in zijn doen en laten. Ze ziet dat ze hem toch niet tegen kan houden, en dat het toestaan hun relatie misschien kan redden. Adi’s karakter blijft heel vaag en afstandelijk, wat zeker aan het begin ergerlijk is. Tegen het einde komen we meer te weten over Adi’s beweegredenen, waardoor zijn extreme gedrag beter wordt verklaard. Dit zorgt er toch voor dat het personage goed uit de verf komt.

Dagboek van een klotejaar: 2017 Geen flauwekul meer is een goed vervolg op Dagboek van een klotejaar 2015, met als uitzondering dat de ‘red de wereld’-boodschap sommigen op den duur de keel uit zal komen. Laat dit je niet weerhouden om het te lezen. Het is een goed boek met zorgvuldig uitgewerkte situaties en levensechte personages. Als Dagboek van een klotejaar je goed bevallen is, is dit een prachtig vervolg dat niet veel onder doet voor zijn voorganger.

[product_page sku=”9789022326633″]

Dagboek van een klotejaar 2017 Boek omslag Dagboek van een klotejaar 2017
Saci Lloyd