Brug der Getijden 2: Staal & Stormweer – David Hair

0
84

Omslag Brug der Getijden 2: Staal & Stormweer

In Staal & Stormweer staat de Getijdenvloed voor de deur, en dat zorgt voor dramatische wendingen in dit tweede deel van de serie De Brug der Getijden. We volgen nog steeds de jonge magiër Alaron Mercer, de harde Elena Anborn en de onschuldige Ramita. Hun levens zijn elk drastisch veranderd, waardoor de gemoederen soms hoog oplopen. Als lezer ga je weer op reis door de prachtig uitgewerkte culturen en lees je hoe deze drie personages opeens belangrijke rollen gaan spelen in de toekomst van de continenten Yuros en Antiopia.

Alaron Mercer leeft inmiddels als een verstoten magiër nu hij is gezakt voor zijn examens. Hij weet dat zijn studieresultaten goed genoeg waren, maar dat de reacties op zijn eindwerkstuk ervoor hebben gezorgd dat hij nu geen magie mag gebruiken. Maar dan duikt er een mysterieuze oude man op bij zijn huis die geen woord spreekt en in een soort hypnotische staat lijkt te verkeren. Wie is deze man en waarom staat er een prijs op zijn hoofd? Elena Anborn is een gevaarlijk pad ingeslagen. Ze heeft partij gekozen voor de koninklijke familie, of wat er tenminste nog van over is, en haar oude werkgever en geliefde de rug toe gekeerd. Ze doet haar best de regente Cera zo goed mogelijk te steunen, maar dat gaat niet altijd even makkelijk als het gevaar op de loer ligt. Ramita is nu getrouwd met de stokoude Antonin Meiros, de bouwer van de grote brug die zo’n belangrijke rol speelt in de serie. Ze worstelt alleen met haar gevoelens en dat wordt niet makkelijker als haar oude verloofde Kazim opduikt.

Spanning en sensatie
Water & Vuur wist de lat hoog te leggen voor het tweede deel van de serie als het om spanning gaat, maar Staal & Stormweer gaat daar moeiteloos overheen. Elk van de drie personages maakt spannende dingen mee die grote invloed hebben op de wereld waar ze in leven. Doordat deze gebeurtenissen realistische beschreven worden, is het, vooral naar het einde toe, niet moeilijk om jezelf te verliezen in het boek en uren achter elkaar door te lezen. Alaron gaat bijvoorbeeld op een gevaarlijke zoektocht terwijl hij zelf ook nog gevaar loopt en Elena vreest voor de veiligheid van de koninklijke kinderen, vooral nu ze gedwongen is geweest prinses Solinde op te sluiten wegens haar verraad. Ramita heeft eigenlijk geen tijd om zich druk te maken over de mannen in haar leven nu haar beste vriendin Huriya haar steeds meer aan haar eigen lot overlaat en Ramita dus zelf het politieke wereldje moet verkennen. Dat gaat alleen niet zonder intriges. Daarnaast bouwt het boek op naar een spetterend einde dat je verbouwereerd en snakkend naar het volgende deel achterlaat.

Als Water & Vuur al spannend was, dan doet Staal & Stormweer daar met gemak nog een schepje bovenop.

Leerproces
In de recensie van het vorige deel uit deze serie, Water & Vuur, schreef ik dat de gedetailleerde wereld soms moeilijk te bevatten was door de constante stroom aan informatie. Voorin dit tweede deel krijg je als lezer eerst een stukje te lezen over wat er in het eerste boek is gebeurd. Achterin staat nog steeds een soort encyclopedie waar je over de geschiedenis van de continenten kan lezen. Daar staan bijvoorbeeld ook verklarende woordenlijsten, een uitleg van hoe gnosis werkt en een lijst met personages die in het boek voorkomen. Als je dit tijdens het lezen gebruikt, is e kans veel kleiner dat je je gaat storen aan alle namen, maar het zorgt er dus wel voor de je als lezer moet werken om alles mee te krijgen. Hoe verder je in het boek komt, hoe makkelijker het allemaal gaat. Toch is het toch iets om rekening mee te houden: Staal & Stormweer leest niet bepaald makkelijk weg als je de namen en begrippen niet kunt onthouden, ondanks de grote dosis spanning.

Als Water & Vuur al spannend was, dan doet Staal & Stormweer daar met gemak nog een schepje bovenop. David Hair slaagt er moeiteloos in de lezer mee te nemen in een bloedstollend avontuur, maar wel nog steeds met het nadeel dat het soms lastig is alle begrippen te onthouden. Aan hulpmiddelen geen gebrek, maar als jen iet goed oplet, dat wordt het nooit echt mogelijk door het boek heen te vliegen, hoewel je dat het liefste zal willen. Zodra je alle namen een beetje onder de knie hebt, heb je het boek voor je het weet uit. Gelukkig zijn deel drie en vier in de serie al uit, want dan kan je zo snel mogelijk doorlezen. Ik ben in ieder geval razend benieuwd hoe het verder gaat!

[product_page sku=”9789024564828″]

Brug der Getijden 2: Staal & Stormweer Boek omslag Brug der Getijden 2: Staal & Stormweer
Brug der Getijden 2