Brug der Getijden 1: Water & Vuur – David Hair

0
38

Omslag Brug der Getijden 1: Water & Vuur

In De Brug der Getijden: Water & Vuur draait het verhaal om twee continenten: Yuros en Antiopia. Deze twee gebieden worden van elkaar gescheiden door een zee, maar eens in de twaalf jaar verschijnt de Maanvloedbrug onder invloed van het getij. Op zulke momenten is het mogelijk voor de continenten om handel met elkaar te drijven, maar deze keer dient de brug een ander doel: het rijke en ontwikkelde Yuros maakt plannen om het inheemse en cultureel rijke Antiopia voor eens en voor altijd in te nemen. De Getijdenvloed komt steeds dichterbij en in de aanloop naar dit moment maakt Yuros zich klaar om de tocht over het bouwwerk van maar liefst driehonderd zeemijlen lang te maken. Aan de andere kant bereidt Antiopia zich voor op de strijd die komen gaat. Ondertussen zijn er drie nietsvermoedende personages wiens keuzes de toekomst van beide continenten beïnvloeden.

Alaron Mercer uit Yuros is een van de gelukkigen die magiërsbloed in zich heeft. Er stroomt relatief weinig magiërsbloed door zijn aderen en daarom wordt hij gepest door zijn klasgenoten. Alaron is desondanks vastbesloten zijn laatste jaar aan de academie met geweldige resultaten af te ronden. Tijdens zijn eindwerkstuk doet hij alleen ontdekkingen die schokkende reacties teweeg brengen… Maar Alaron is niet de enige die in zulke spannende situaties belandt: hij is één van de drie personages die we als lezers in dit boek volgen. Elena Anborn is een stoere en stugge vrouw die als huurling werkt. Ze komt van origine uit het overvloedige Yuros, maar is ingehuurd als bodyguard voor de koninklijke familie van Antiopia. Ze is dol op van haar werk en de koninklijke kinderen. Ook haar leven staat op het punt om een dramatische wending te nemen. Dan is er nog Ramita, een levenslustig marktmeisje uit Antiopia. Ze leidt een zorgeloos leventje: ze is arm maar gelukkig en is verloofd met de liefde van haar leven. Dan krijg haar vader bezoek van een mysterieus figuur die Ramita wil uithuwelijken aan zijn meester en hij doet een ongelooflijk hoog bod…

De personages zijn levensecht en weten te intrigeren. Ze laten je lachen en ze laten je huilen.

Levendige personages
Hoewel Alaron, Elena en Ramita hun belangrijke rol niet meteen herkennen voor wat het is, voegt dit toe aan de geloofwaardigheid van het verhaal. De personages zijn levensecht en weten te intrigeren. Ze laten je lachen en ze laten je huilen. De afwisseling van de drie zorgt er ook voor dat je als lezer nieuwsgierig blijft. Je zal snel een favoriet personage krijgen en de hoofdstukken aftellen totdat hij of zij weer aan bod komt. Wat dat betreft doet dit systeem vooral denken aan Game of Thrones door George R.R. Martin. Ook hij maakt gebruikt van meerdere personages die elk hun eigen verhaal vertellen. Zo schetst hij een beeld van het grotere geheel en dat is dan ook precies wat David Hair ook doet. Ondanks dat je misschien zou denken dat deze overeenkomsten afbraak doen aan De Brug der Getijden: Water & Vuur, vind ik niet dat dat zo is. Ik vind de afwisseling van de personages erg fijn want daardoor heb je het gevoel dat je verschillende verhalen aan het lezen bent.

Uitgebreide wereld
Met Yuros en Antiopia heeft David Hair een ongelooflijke uitgebreide wereld gecreëerd, barstensvol religies, talen, en zelfs aparte jaartellingen. Als lezer geeft dit je het idee dat de wereld uit Water & Vuur echt bestaat. Het enige nadeel is dat het, wat mij betreft, teveel van het goede is. Achterin het boek staat een soort kleine encyclopedie met alles wat je moet weten als je dit verhaal leest. Jammer genoeg kwam ik daar pas achter toen ik het boek uit had. Het was misschien beter geweest om die encyclopedie voor het verhaal te plaatsen. De vreemde namen en woorden begonnen me namelijk nog wel eens te duizelen. Vooral het feit dat de namen van de verschillende dagen in een week en de verschillende maanden in twee vreemde talen worden genoemd, kon erg verwarrend zijn. David Hair schept een levensechte wereld voor zijn realistische personages, hoewel het voor de lezer vaak verwarrend uit kan pakken.

David Hair weet de lezer te intrigeren met dit eerste deel uit zijn serie De Brug der Getijden. Hij creëert levensechte personages en heeft een ongelooflijk gedetailleerde wereld uitgedacht. Naar mijn mening is die soms zelfs té gedetailleerd, maar als je de informatie achterin het boek bijtijds weet te vinden, is het misschien allemaal goed te doen. Al met al bood dit boek een erg leuke en spannende leeservaring en ik kijk uit naar de vervolgdelen. Éen ding is zeker: laat die Getijdenvloed maar komen!

[product_page sku=”9789024564804″]

Brug der Getijden 1: Water & Vuur Boek omslag Brug der Getijden 1: Water & Vuur
Brug der Getijden 1