BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De Gave: Sprong in het Duister – Bies van Ede

De Gave: Sprong in het Duister – Bies van Ede

0
1060

Omslag De Gave: Sprong in het Duister

De twaalfjarige Gideon heeft een gave: hij kan visioenen maken. Visioenen die zo echt zijn, dat hij anderen er de stuipen mee op het lijf jaagt. Vooral in de tijd waarin hij leeft: de tijd waarin de Wolk van Weten is verdwenen, er een oorlog woedt tussen het Licht en het Duister, en de wereld op het punt staat te kantelen. En het einde van de wereld zou zich aantonen aan de hand van… visioenen. Het mag dus duidelijk zijn dat Gideon hier niemand blij maakt met zijn visioenen. Ook de monniken in het klooster niet, waar hij als baby is achtergelaten en sindsdien is opgegroeid. Dus besluit Gideon er vandoor te gaan, een gevaarlijke en onbekende wereld in, en gaat hij op zoek naar antwoorden over die wereld, zijn gave en natuurlijk zichzelf…

Dit is het begin van een lange en avontuurlijke reis vol gevaren en mysteries. Het duurt niet lang voordat Gideon zijn eerste reisgenoot tegenkomt: de zwerfmonnik Silas. Maar is hij wel te vertrouwen? En hoe zit het met al die vreemde wezens en rare plekken waar Silas hem mee naartoe neemt? Wat Gideon nog niet weet is dat hij met zijn vertrek uit het klooster een reeks gebeurtenissen in gang heeft gezet die niet meer te stoppen is en waarmee het kantelen van de wereld misschien nog wel dichterbij komt. Zal het hem lukken de antwoorden op zijn vragen te vinden? En misschien nog wel belangrijker: kan zijn gave hem daarbij helpen of brengt deze hem alleen maar dichter bij het Duister?

De personages komen nog niet helemaal goed uit de verf, maar de wereld waarin het verhaal zich afspeelt maakt ontzettend nieuwsgierig naar meer.

Wereld
De Gave: Sprong in het Duister speelt zich af in een ontzettend gave en fascinerende wereld. Op het eerste gezicht lijkt hij op een vrij standaard middeleeuwse fantasywereld zoals in De Grijze Jager, maar na een tijdje kom je erachter dat niets minder waar blijkt te zijn. De wereld uit Bies van Edes nieuwe serie De Gave lijkt een stuk meer op die van ons dan in eerste instantie lijkt. Hoe dat komt ga ik hier natuurlijk niet verklappen, maar het zorgt in elk geval wel voor een heel origineel en geloofwaardig verhaal!

Wel zit die wereld vrij ingewikkeld in elkaar. Er zijn verschillende dingen die een belangrijke rol spelen in het verhaal, bijvoorbeeld de Wolk van Weten, de visioenen, de oorlog tussen het Licht en het Duister en de verhalen over twee koningen die lang geleden leefden. Maar wat al die dingen nu precies betekenen en met elkaar te maken hebben blijft een beetje vaag. Dit zorgt ervoor dat niet alles even makkelijk te begrijpen is. Gelukkig weet Gideon net zo weinig van die vreemde wereld af als wij, dus leren we deze plek door zijn ogen langzaam maar zeker steeds beter kennen.

Waar de wereld van Sprong in het Duister dus ontzettend goed is uitgewerkt, blijven de personages helaas een beetje achter. Vooral Gideon kwam voor mijn gevoel niet echt tot leven. Er wordt goed beschreven wat hij precies doet en hoe hij het doet, maar de reden waarom hij het doet blijft vaak onduidelijk. Op een gegeven moment veroorzaakt hij met zijn gave bijvoorbeeld iets vreselijks, maar dat lijkt hem niks te kunnen schelen, wat ik nog steeds niet helemaal begrijp. Als lezer krijg je, ondanks dat het verhaal vanuit de eerste persoon is geschreven, niet echt te zien wat zich afspeelt in Gideons hoofd en daardoor is het vrij lastig om ook echt met hem mee te leven.

Voor de andere personages in het boek geldt hetzelfde. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal en reageren allemaal anders op de gebeurtenissen, maar je leert ze totaal niet kennen. Bij deze personages lijkt het echter minder uit te maken dan bij Gideon, aangezien het boek vanuit Gideons perspectief is geschreven. Toch maakt het erg nieuwsgierig naar wie die andere personages nou precies zijn. Wat voor persoon is de mysterieuze zwerfmonnik Silas bijvoorbeeld nou eigenlijk? En wat heeft het jonge meisje Claire voor geheimen? Zijn ze te vertrouwen? Voor nu lijkt het alsof helemaal niemand te vertrouwen is ā€“ zelfs Gideon niet ā€“ wat het verhaal zeker spannend houdt, maar er ook voor zorgt dat het niet makkelijk is om je met de personages te identificeren.

Sprong in het Duister is een erg interessant en veelbelovend begin van een nieuwe fantasyserie van Nederlandse bodem. De personages komen nog niet helemaal goed uit de verf en het blijft soms een beetje vaag waarom ze doen wat ze doen, maar de wereld waarin het verhaal zich afspeelt maakt ontzettend nieuwsgierig naar meer. Bovendien is de cover van het boek eigenlijk alleen al mooi genoeg om het boek in je bezit te willen hebben.

[product_page sku=”9789048821754″]

De Gave: Sprong in het Duister Boek omslag De Gave: Sprong in het Duister
De Gave