Home Boeken Boekrecensies Schakel – Hugh Howey

Schakel – Hugh Howey

0
245

Omslag Schakel

2345
Al honderden jaren leeft de mensheid in enorme ondergrondse silo’s. In iedere silo denken de bewoners dat zij de enige mensen op aarde zijn. Ze kennen alleen het leven in de silo’s en hebben geen besef dat de verwoeste wereld buiten de silo’s ooit anders was. Zonder dat de inwoners van de silo’s het weten worden ze gemanipuleerd en gestuurd door de machthebbers in silo 1. Deze onzichtbare leiders volgen nog steeds een plan dat eeuwen geleden bedacht is en het lot van de wereld bezegelde.

2049
Donald Keene is net gekozen als Congreslid. Hij krijgt een belangrijk project toegewezen waarbij hij al snel zijn twijfels krijgt. Waar werkt hij eigenlijk aan? Wordt hij gemanipuleerd? Langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes op hun plek. Er is een groter plan en dat belooft weinig goeds.

2110
In silo 1 ontwaakt Troy uit een langdurig kunstmatig coma. Hij heeft vage herinneringen aan vroeger maar krijgt pillen om die te onderdrukken. Op een dag besluit hij te stoppen met zijn medicatie. Wat is er gebeurd, waarom leeft de mensheid in silo’s? En hoe heeft dit zo ver kunnen komen?

Schakel is weer een geweldig boek van Hugh Howey. In een krachtige en meeslepende schrijfstijl word je als lezer meegenomen in de geschiedenis van de silo’s.

Tweede deel?
Schakel is het tweede deel van de Silo-trilogie, maar speelt zich grotendeels vóór het eerste deel af. Silo had veel indruk op me gemaakt, waardoor ik uitzag naar dit deel omdat er een aantal antwoorden gegeven zouden worden over het ontstaan van de Silo’s. In Schakel blijkt dat het bouwen van de silo’s onderdeel zijn van een meedogenloos plan van enkele machthebbers. Zij zagen hun wereld ten ondergaan en besloten zelf actie te ondernemen. Als lezer krijg je een kijkje achter de schermen over hoe en waarom er zulke drastische beslissingen genomen zijn. Er blijkt een gevaar voor de mensheid te zijn dat bijna niemand kan (of wil) zien.

Het plot is knap bedacht en door het lezen van Schakel vallen veel puzzelstukjes uit het eerste deel op hun plaats. Toch vind ik de motieven van deze machtige mensen wat vaag blijven. Het belemmert geenszins het leesplezier maar het is wel een klein minpuntje. Deel 1 en 2 eindigen op het zelfde punt, waarbij je als lezer meer achtergronden en inzichten hebt over de silo’s en de mensen in silo 1. Hierdoor wordt de vraag hoe het nu gaat aflopen in het laatste deel eigenlijk alleen maar groter. Stof, het laatste deel in de trilogie, is een deel om naar uit te zien.

Drie hoofdverhalen
De oorspronkelijke titel van het boek is Shift wat verwijst naar de drie ploegendiensten in Silo. De mensen in deze ploegendiensten hebben een bijzondere geschiedenis die langzamerhand duidelijk wordt. In drie ploegendiensten, die steeds honderd jaar uit elkaar zitten, krijg je als lezer van alles te weten over de geschiedenis van de silo’s en de bewoners. Er zijn drie hoofdverhaallijnen die zich in verschillende periodes afspelen. Er wordt veel gewisseld met tijd en personages. Hierdoor is het geen verhaal om even tussendoor te lezen, maar het is wel prima te volgen en bij te houden wat er overal gebeurt. Zeker als de verbanden steeds meer duidelijk worden.

Het verhaal van Solo/Jimmy uit deel 1 wordt nu uitgebreider verteld. Jimmy heeft 30 jaar alleen in Silo 17 gewoond voor hij in Silo weer een ander mens (Jules) ontmoette. Het is leuk om Jimmy weer terug te zien en meer te lezen over hoe hij zolang heeft kunnen overleven. Het is geen onmisbaar stukje verhaal maar geeft wel meer inzicht en diepgang.

Mission is de hoofdpersoon in het verhaal dat zich afspeelt tijdens de Grote Opstand in silo 18 (hier speelt deel 1 zich af). Mission is een sympathiek personage dat goed uitgewerkt wordt en je zo weet te boeien dat je wil blijven doorlezen. Het is dan ook echt heel jammer als zijn verhaal afgerond is en de rest van het boek zonder hem verder gaat. Het stoort zelfs een beetje.

Alle personages nemen lastige beslissingen waar je tijdens het lezen niet altijd achter kunt staan. Maar die je wel kunt begrijpen door alles wat er rondom ze gebeurt. Dit maakt ze daardoor eigenlijk alleen maar interessanter.

Goed opgebouwd
Deze samenvatting klinkt allemaal ingewikkelder dan het is. Want hoewel het een complex verhaal is waarin veel gebeurt in verschillende tijden wordt het heel goed en duidelijk opgebouwd. Het is een goed geslaagde mix van persoonlijke ontwikkelingen, een kijkje in de geschiedenis van de silo’s en de plannen van de machthebbers in silo 1. Vanaf het eerste moment weet het boek je nieuwsgierig te maken en in het verhaal te trekken. Dit wordt nog versterkt door de krachtige en meeslepende schrijfstijl. Het is een boek dat moeilijk weg te keggen is als je er eenmaal in begonnen bent.

Schakel is weer een geweldig boek van Hugh Howey. In een krachtige en meeslepende schrijfstijl word je als lezer meegenomen in de geschiedenis van de silo’s. Zo krijg je langzaam en goed gedoseerd antwoorden op een aantal vragen waar je na het lezen van deel 1 mee bleef zitten. Niet alles is even duidelijk maar het is overtuigend genoeg om helemaal met het verhaal mee te gaan. De persoonlijke verhalen zijn ook zeer aansprekend en voegen zeker wat toe aan het verhaal. Aan het einde van het boek lopen deel 1 en 2 weer gelijk zodat de nieuwsgierigheid naar het volgende deel erg groot is.

[product_page sku=”9789021456645″]

Schakel Boek omslag Schakel
Hugh Howey