Bang voor vampiers – Paul van Loon

0
130

Gijs wil graag het boek van zijn grote broer Rik lezen, het gaat namelijk over griezelige vampiers die mensen in hun nek bijten. Echt een boek dat Gijs graag wil lezen, maar Rik lacht hem uit en zegt dat hij te klein is. Samen met zijn beste vriend Kees verzint Gijs dan een plannetje om zijn broer een lesje te leren. Ze gaan in de avond verkleed als vampiers om Rik laten schrikken. Dat is precies wat de klierige Rik volgens hen verdient. Ze zullen eens kijken of Rik echt zo stoer is…

Die avond krijgt Rik bezoek van twee (nep)vampiers die hem de stuipen op het lijf jagen. Maar dan slaat bij Gijs de twijfel toe, want is dit wel zijn vriend Kees of misschien een echte vampier?

Grumor
Achter in het boek vertelt Paul van Loon aan zijn jonge lezers iets over dit boek. Hij vertelt over enge verhalen en waarom griezelen zo leuk is, vooral als je er ook bij kunt lachen. Griezelen met humor noemt hij dat, oftewel: Grumor. Wat hem betreft ben je nooit te jong om over vampiers te lezen omdat ze niet echt bestaan en het dus lekker veilig griezelen is. Waarschijnlijk is deze boodschap ook belangrijk voor ouders die twijfelen of ze hun jonge kind wel een boek over vampiers kunnen laten lezen. Mij heeft hij in ieder geval overtuigd, het is behapbare spanning waar je als lezer ook plezier om kunt hebben en vast geen nachtmerries van krijgt.

Wat grappig is, is dat het boek dat Rik in het begin leest, Vampier in de school, echt bestaat en dat de jonge lezer later (als hij/zij net als Gijs niet meer bang is voor vampiers) dit boek kan gaan lezen. Uiteraard ook van de hand van Paul van Loon.

Korte zinnen
Het is knap hoe Paul van Loon met korte zinnen en eenvoudig taalgebruik toch een spannend verhaal met leuke personages weet neer te zetten. Dit lukt hem zonder dat hij steeds dezelfde woorden gebruikt of te kinderlijk overkomt. Per regel staat er steeds maar één zin, in een dik en duidelijk lettertype. De lay-out is ruim, wat voor het zelf lezen erg prettig is. De woorden hebben meestal 1 of 2 lettergrepen maar soms staat er ook een iets langer woord tussen. Om zelf (of met een beetje hulp) te lezen of om voorgelezen te worden een boek dat prima aansluit bij jonge lezers.

Herkenbaar, spannend, grappig
De ruzie tussen Gijs en Rik over het boek is heel echt en de boosheid van Gijs zullen de jonge lezers zeker begrijpen. De meeste kinderen zijn immers wel eens boos op een broer of zus of anders op een klasgenoot. Het lezen over het plannetje van Gijs en Kees om Rik te laten schrikken door zich als vampiers te verkleden is dan ook leuk om te lezen. Maar dan wordt het toch een beetje spannend wanneer Gijs uit huis glipt om in het donker zijn broer te gaan laten schrikken. Het wordt alleen maar spannender wanneer de schrijver Gijs aan het twijfelen brengt. Is die vampier nu zijn vriend Kees of heel misschien een ECHTE vampier?

De missie slaagt uitstekend. Rik is zich rot geschrokken, maar twijfel knaagt aan Gijs. En dat bederft bijna de pret om de bange Rik. Pas de volgende dag ontdekt Gijs de waarheid. Tenminste, dat denkt hij, want nu wordt hij zelf in de maling genomen. Gelukkig blijkt het niet echt eng te zijn dus kan Gijs (en met hem de lezer) lachen om zijn angst. Hij is er op het einde van het boek dan ook zeker van dat hij niet bang is voor vampiers.

Sprekende tekeningen
Bijna op alle pagina’s staat een kleuren tekening gemaakt door Hugo van Look. Deze zijn sprekend en geven in lichaamstaal en gezichtsuitdrukking heel goed de emoties van de kinderen weer. De tekeningen van de (nep)vampiers zijn net een klein beetje spannend en geven een lekker griezelig tintje. Gelukkig weet de lezer dat het niet echt is. De tekst en de tekeningen vullen elkaar hiermee heel goed aan.

Bang voor vampiers

Paul van loon | Leopold | 2017

Gijs wil graag een spannend boek lezen. Een boek over vampiers. Maar dat mag niet van zijn broer. ‘Veel te eng voor kleintjes.’ Samen met Kees verzint Gijs een plan. Die avond krijgt zijn broer bezoek van twee vampiers…

Vorig artikelHarry Potter and the Chamber of Secrets™ live in de concertzaal!
Volgend artikelAnimatieserie van Deadpool in de maak