Hof van Doorns en Rozen 2: Hof van Mist en Woede – Sarah J. Maas

3
367

Na de zinderende finale van Hof van doorns en rozen keren we terug naar het magische rijk Prythian. Feyre heeft vreselijke dingen gezien en moeten doen Onder De Berg, maar ze is nu weer veilig thuis in het Lentehof. Ze heeft last van nachtmerries van de dingen die ze heeft moeten doen om Tamlin te redden van de dood en het rijk te verlossen van de kwaadaardige Amarantha. Ze voelt zich daarnaast erg alleen, want Tamlin lijkt haar niet goed te kunnen troosten. Wel gedraagt Tamlin zich ineens extreem beschermend: Feyre mag bijna niets meer doen waardoor ze gevaar zou kunnen lopen. Dat begrijpt ze wel, maar aan de andere kant vindt ze dat ook heel vervelend, vooral nu ze die afleiding juist zo goed zou kunnen gebruiken.

Gelukkig wordt ze al snel vrienden met de hogepriesteres Ianthe, die ter ere van het huwelijk van Feyre en Tamlin naar het Lentehof is gekomen. Feyre is erg dankbaar dat ze niet in haar eentje over de jurk, bloemen en andere bruiloftszaken hoeft te beslissen. Waar Feyre zich ook nog druk over maakt, is de tatoeage op haar arm: een herinnering aan de afspraak die ze heeft gemaakt met Rhysand, de Edelheer van het Nachthof. Elke maand zal ze een week bij hem in het Nachthof doorbrengen, maar Rhys heeft al drie maanden niks van zich laten horen… Feyre weet niet goed wat ze daarvan moet denken, maar is stiekem wel opgelucht dat ze bij Tamlin kan blijven. Dat blijkt alleen van korte duur te zijn als Rhys besluit op te dagen op de dag die de mooiste van haar leven zou moeten worden…

Magische ontdekkingsreis
We hebben al kennis gemaakt met het Lentehof en we hebben de verschrikkingen Onder De Berg gezien in Hof van doorns en rozen. Nu is het echter tijd om nog meer van Prythian te ontdekken, want Feyre zal afreizen naar twee nieuwe hoven. Maas neemt de tijd om de wereld van de Hoge Fae stukje bij beetje aan ons te onthullen en zorgt ervoor dat het ene hof nog magischer is dan het vorige.

We leren door de ogen van Feyre steeds meer over Prythian en daardoor is er ook genoeg ruimte om alle vragen te beantwoorden die je als lezer kan hebben. Maas’ beeldende stijl zorgt ervoor dat je alles gedetailleerd voor je ziet, en hetzelfde geldt voor alle pracht en praal die zich in Feyres kleding schuilhoudt. Maas’ beschrijvingen zijn nooit teveel, maar dragen juist bij aan de beleving. Nergens wordt het vervelend en daarmee weet ze de perfecte balans te vinden tussen verhaal en vertelling.

Persoonlijke groei
We kennen Feyre als een kick ass personage, maar in dit deel wordt al snel duidelijk dat ze zwaar getraumatiseerd is door haar belevenissen in Hof van doorns en rozen. Dit zorgt ervoor dat Feyre op zoek moet gaan naar haar eigen identiteit en veel nadenkt over haar leven. Op deze manier leren we haar op een heel andere manier kennen, en slaagt Maas erin om Feyre zo mogelijk nóg levensechter te maken.

Ondanks dat we de andere personages door Feyres ogen zien, komen ook zij zichtbaar tot leven. Rhysand blijkt een ongelooflijk complex personage te zijn, en Feyres nieuwe vrienden hebben ook stuk voor stuk een interessant achtergrondverhaal waardoor je meteen gegrepen wordt. Maas laat zien dat er in haar woordenboek niet zoiets bestaat als vlakke personages, en is een meester in het tot leven wekken van een naam en een gezicht.

Met Hof van mist en woede waan je je meteen weer terug in de magische wereld van Prythian. Feyre heeft vreselijke dingen moeten doorstaan en dat is te merken, want ze zit diep in de put. Maas is een ster in het tot leven brengen van haar trauma’s en laat bovendien ook zien dat ze dit bij meerdere personages kan dan alleen de hoofdpersoon. De schrijfstijl is weer fantastisch, maar helaas laat de redactie van de vertaling vaak te wensen over. Binnenkort kunnen we met zijn allen verder genieten van deze serie, want op 30 mei komt de Nederlandse vertaling van Hof van vleugels en verwoesting uit!

[product_page sku=”9789000347568″]

Hof van Doorns en Rozen 2: Hof van Mist en Woede
Hof van Doorns en Rozen 2