Allerzielen 2: De schaduw van de nacht – Deborah Harkness

0
10

Omslag Allerzielen 2: De schaduw van de nacht

De schaduw van de nacht gaat verder waar Allerzielen ophield. Matthew en Diana zijn met succes naar 1590 gereisd, waar ze hopen een veilige plek te vinden om op zoek kunnen gaan naar het verloren manuscript Ashmole 782. Daarnaast heeft Diana geen controle over haar gaven als heks, en moeten ze een goede en vooral betrouwbare leermeester voor haar vinden. Maar is het verleden wel zo rustig en veilig als ze hopen? Zullen ze het manuscript ooit vinden? En hoe kunnen ze eigenlijk terug naar de toekomst reizen, als Diana haar gaven niet onder controle heeft?

Het verhaal is een vervolg op Allerzielen, met Diana en Matthew in de hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in Europa rond het jaar 1590. Harkness is historicus, en schuwt het niet allerhande feitjes en personages in het verhaal te stoppen die op waarheid gebaseerd zijn. Hierdoor wordt het verhaal levensecht, met name omdat ze hier vrij luchtig mee omgaat. Het wordt niet vervelend. Op momenten kun je de realiteit niet meer van de fantasie scheiden, wat het verhaal zeker ten goede komt. Net als bij zijn voorganger, kost het ook bij De schaduw van de nacht wat tijd om in het verhaal te komen. Gelukkig krijgt het verhaal na een paar hoofdstukken wat meer tempo en wordt het steeds lastiger om het boek weg te leggen.

Het stoelt zich op historische gebeurtenissen, wat het meer diepgang en avontuur geeft dan de gemiddelde chicklit. Toch blijft het goed te volgen en prettig om te lezen.

Taalgebruik en personages
Het verhaal is vermakelijk voor volwassenen, maar ook jongeren kunnen ervan genieten. Het taalgebruik is gemakkelijk te volgen en zelfs tussen alle geschiedenisfeiten door kun je het verhaal volgen. De historische context wordt voldoende uitgediept, zonder dat het een geschiedenisles wordt. Het heeft een chicklitachtige stijl, maar met meer diepgang en avontuur.

Met uitzondering van Matthew en Diana zijn alle personages vlak. Ze maken beiden veel groei mee tijdens het verhaal. Diana moet erg wennen aan de ‘nieuwe’ gedragscode, en worstelt met alle etiquette en het bijzonder dominante gedag van haar man. Matthew vervalt snel in oude gedragspatronen waardoor hij de klik met Diana soms mist. Gelukkig komt het allemaal goed tussen ze en kan hun relatie het verhaal blijven dragen. Diana is en blijft zichzelf, de koppige heks die je niets uit har hoofd kunt praten. Tegelijkertijd worstelt ze met haar magie, die op de meest onhandige momenten tevoorschijn komt en op cruciale momenten achterwege blijft. Matthew voelt zich op zijn gemak in het verleden en is blij om oude vrienden weer te zien. Toch worstelt hij ermee: hij weet namelijk wat de toekomst voor ze in petto heeft. Hij moet ervoor waken dat hij die toekomst niet verandert, want dan zijn de gevolgen mogelijk niet meer te overzien.

Op de momenten dat het verhaal inzakt en de spanning eruit vloeit, komt er een plotwending die de spanning er weer inbrengt. Toch valt de spanning tijdens de laatste 200 bladzijdes weg en komt er frustratie. Wanneer gaan ze nou eindelijk eens terug naar de toekomst? De terugreis is een kleine anticlimax, wat erg zonde is. het lijkt alsof Harkness het expres heeft gedaan om er nog een vervolg aan vast te kunnen plakken. De spanning komt gelukkig op de laatste 50 bladzijden terug, waardoor je toch nog uitkijkt naar het vervolg.

De schaduw van de wind is een goed vervolg op Allerzielen. Het boek weet te boeien en de aandacht redelijk goed vast te houden. Het stoelt zich op historische gebeurtenissen, wat het meer diepgang en avontuur geeft dan de gemiddelde chicklit. Toch blijft het goed te volgen en prettig om te lezen. Het is jammer dat de terugreis naar de toekomst wat lang op zich laat wachten, waardoor het lezen ietwat frustrerend wordt.

Allerzielen 2: De Schaduw van de Nacht

Deborah Harkness | Boekerij | 2012
Originele titel: Shadow of Night

Eindelijk komen we te weten wat er met Diana Bishop, Oxford geleerde en ontluikende heks, en Matthew Clairmont, briljant geneticus en bovendien vampier, gebeurt na het enorme cliffhanger einde van Allerzielen!

Diana en Matthew komen in het victoriaanse Londen terecht, een wereld vol spionnen én oude vrienden van Matthew. Zal Diana hier iemand vinden die haar kan leren met haar krachten om te gaan? En zal Matthew zich op het mysterie rondom Ashmole 782 kunnen concentreren of zal hij eerst moeten afrekenen met de geesten uit zijn verleden.