Lilith 3: Geboren in licht – Kim ten Tusscher

0
19

Omslag Lilith 3: Geboren in licht

Met Geboren in Licht sluit Kim ten Tusscher de Lilith-trilogie af. De strijd tussen de aartsrivalen Fehrdessar en Kashimir gaat nog steeds in alle hevigheid door en eist duizenden slachtoffers. Lilith is ondertussen nog steeds op zoek naar de witte draak die haar hopelijk de juiste weg in haar levenswandel zal wijzen. Daarbij krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Haar pad blijft haar echter onvermijdelijk de kant van het conflict opdrijven en  ze zal goed naar haar hart moeten luisteren om de juiste keuze te maken, als die er al is…

In de weegschaal
Kim Ten Tusscher creëert in Geboren in Licht een spanning die vanaf het begin al duidelijk aanwezig is. Deze spanning manifesteert zich niet enkel op het al dan niet slagen van acties, maar ook in de hoofdpersonages Lilith, Fehrdessar en Kashimir, en de relatie tussen de verschillende personages. Deze worden bovendien  op een indrukwekkende manier beschreven, waarbij je echt in de huid van de personages kunt kruipen. Waar ik in mijn recensie van het eerste deel van deze trilogie nog een opmerking maakte over de traditionele beschrijvingen van gevoelens (lees hiervoor de recensie van Gebonden in duister), geldt dat in dit derde deel niet meer; ten Tusschers schrijven is verfijnder, waardoor ze ook op een iets uniekere manier de personages kan neerzetten. Hierdoor weet ten Tusscher bovendien de lezer steeds te verleiden om nog sneller de pagina om te slaan. Dit afsluitende deel van de Lilith-trilogie leest dan ook als een sneltrein weg.

Het boek is tevens een logische voortzetting van het voorgaande. De traditionele thema’s van goed en kwaad en het grote schemergebied dat zich daartussen bevind worden op indringende wijze naar voren gebracht. De hoofdpersonages handelen uit idealisme, en rechtvaardigen hun daden op hun eigen manier. Een standaard Goed vs Kwaad verhaal is Geboren in Licht dan ook niet te noemen, wat het alleen maar interessanter maakt.

Net zoals in de voorgaande delen Gebonden in Duister en Verbroken in Schemer is over het algemeen ten Tusschers manier van dingen omschrijven rechttoe rechtaan. Ze draait niet lang rond de pot, maar snijdt onderwerpen en gevoelens in een kaarsrechte lijn aan. Subtiliteit is duidelijk geen troefkaart, maar dat is de auteur ook niet te verwijten. Deze stijl van schrijven is het visitekaartje van ten Tusscher en geeft haar als schrijfster een herkenbare en unieke stijl, die vlotheid en goed uitgewerkte personages hoog in het vaandel draagt.

In mijn recensie van Verbroken in Schemer haalde ik aan dat het verhaal voorspelbaarder is dan Gebonden in Duister. In Geboren in Licht gaat dat weer de geheel andere kant op. Het verhaal kronkelt meer en kent verrassingen met een logische fundering. Door het meer onvoorspelbare karakter van het boek is Geboren in Licht een en al leesplezier.

Kim ten Tusscher heeft het best voor laatst bewaard. Geboren in Licht is het beste boek van de Lilith-trilogie en daarmee ook een prachtige afsluiter van dit bijzondere fantasyverhaal. Door de drie boeken heen zien we Kim ten Tusscher groeien naar een steeds betere auteur, Geboren in Licht is de kers op de taart. Nu is het alleen maar hopen op nog meer lekker leesvoer van Kim ten Tusscher.

Lilith 3: Geboren in Licht

Kim ten Tusscher | Zilverspoor | 2012

OM DROMEN TE VERWEZENLIJKEN, ZULLEN NACHTMERRIES WERKELIJKHEID WORDEN

In deze conclusie van de Lilith-trilogie vindt Lilith tijdens haar zoektocht naar een van de draken meer dan waar ze op gerekend had. De steeds ambitieuzere Ferhdessar en Kasimirh zetten intussen hun oude vete voort ten koste van de bevolking van Merzia. Terwijl hun strijd tot uitbarsting komt, keert Lilith terug. Niemand kan echter vermoeden welke verstrekkende gevolgen haar keus zal hebben.

Klik hier om een verwijderde scène te lezen.