In de artikelen van ons nieuwe crewlid Merel, zoals haar artikel over de fantasyspellen van 2020 om naar uit te kijken en de bespreking van Treelings, kwam ook speluitgever White Goblin Games een paar keer terug. Een Nederlandse uitgever die inmiddels wereldwijd spellen uitbrengt en een grote speler is geworden. Laten we ze eens wat beter leren kennen!


Hoe is het idee voor het starten van een speluitgever destijds tot stand gekomen? 

Uiteraard vanuit onze hobby! We zijn officieel opgericht in 2010, daarvoor hebben we in 2005 met ons eerste spel (Caylus) gelijk de Nederlandse Spellen Prijs gewonnen en daarna een aantal jaren (t/m 2009) met Quined samengewerkt onder het QWG label.

Inmiddels zijn jullie een grote speler in de wereld, waar ligt volgens jullie de sleutel tot dit succes? 

Hard werken, niet opgeven, de juiste keuzes maken, liefde voor het vak en liefde voor spellen en ook af en toe wat geluk krijgen. We proberen altijd vanuit de klant te denken en met veel liefde en inzet proberen het best mogelijke product uit te geven.  

Als uitgever kopen jullie de distributierechten voor spellen, maar maken ze ook zelf. Hoe gaat zoiets in zijn werk?

We ontvangen per jaar meer dan 2000 spelideeën van bestaande en nieuwe spellenauteurs en we ontvangen een even groot aantal spelideeën van onze internationale partners. Met onze eigen interne criteria maken we daarin een selectie. Uiteraard zijn wij vanaf het moment van contracteren erg betrokken in het proces en regelen we alles. We betrekken vaak de auteur ook nauw bij het proces.

Jullie geven jullie spellen niet alleen in Nederland, maar wereldwijd uit. Merken jullie dat bepaalde spellen in andere landen veel minder populair of juist veel populairder zijn dan in Nederland? 

Nee niet echt. Een spel als CLAIM bijvoorbeeld doet het overal op de wereld goed. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat ondanks cultuurverschillen eigenlijk iedere spellenliefhebber een zelfde voorkeur heeft. De mens is in de basis wel een gevoelig voor het voorbeeld van de massa, dat geldt niet alleen voor spellen maar ook voor films, boeken en ander vermaak.

En zien jullie ook trends in het type spellen dat gespeeld wordt? Zo ja, wat is er nu populair aan het worden en wat begint echt een beetje ‘uit’ te raken? 

Trends komen en gaan, maar dat is voor een uitgever als ons niet leidend. We duiken niet direct op bepaalde hypes, franchises of trends. Onze spelselectie is daar niet op gebaseerd. Een spel dat onder ons label uit wordt gegeven moet ook over 5 tot 10 jaar nog leuk zijn voor de consument.

Met covid-19 was het bezoeken van beurzen niet aan de orde, maar aan de andere kant was het voor mensen die thuis moesten blijven wellicht wel een mooi moment om weer eens een spel op te pakken. Hoe hebben jullie met WGG de afgelopen periode beleefd?

Het is een enorm uitdagende tijd waar we momenteel in leven. Veel veranderingen, veel kansen en veel bedreigingen. Wat onze positie betreft: de laatste jaren groeide ons marktaandeel al structureel maar 2020 wordt een extreem goed jaar voor White Goblin Games. Onze organisatie groeit nog steeds snel en met alle mooie spellen die we in het 2e halfjaar van 2020 plannen komt daar voorlopig ook nog geen einde aan. Steeds meer consumenten in binnen- en buitenland weten ons assortiment te vinden en te waarderen. Steeds meer partners willen met ons samenwerken en dat is natuurlijk iets om enorm trots op te zijn. ‘Happy faces everywhere’ is onze bedrijfsslogan en dat geldt in toenemende mate. De ontwikkelingen rondom WGG zijn positief.

We hebben gemerkt dat veel bord- en kaartspellen een fantasytintje hebben, wat wij natuurlijk erg mooi vinden. Is het een setting die jullie ook extra aanspreekt? 

Nee, niet per sé. We weten uit ervaring dat thematisch sterke spellen het beter doen dan spellen met een zwak thema er op geplakt. We proberen altijd zoveel mogelijk connectie te vinden tussen het spelmechanisme en het thema. Een aantal van onze succesvolle titels (denk aan CLAIM of TERRA MYSTICA) hebben inderdaad een fantasytintje.

Welk spel zouden jullie echt aanraden voor liefhebbers van fantasy? 

TERRA MYSTICA is al jaren een enorm populair spel dat na de eerste keer spelen niet meer uit je hoofd gaat. Na één keer spelen ben je verkocht. Hetzelfde gevoel geeft CLAIM eigenlijk ook ondanks dat het een kleiner slagenspel is voor 2 spelers (met 3 – 4 spelers heb je CLAIM 2 ook nodig).

We willen White Goblin Games bedanken voor dit interview! Is je interesse gewekt, bezoek dan www.whitegoblingames.com voor het actuele spelaanbod en de verwachte spellen van de komende tijd!

Avatar
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here