Wild Cards 1: Het Spel der Spellen – George R.R. Martin

0
122

Omslag Wild Cards 1: Het Spel der Spellen

Schrijver George R.R. Martin is natuurlijk het meest bekend van zijn reeks: Een Lied van IJs en Vuur, van waaruit de meer dan succesvolle HBO tv-serie A Game of Thrones ontstaan is. Het tempo van deze tv-serie krijgt Martin niet meer bijgeschreven, dus inmiddels heeft die zijn boeken ingehaald. Het gaat zeer interessant zijn hoe dat zich gaat ontwikkelen… In hoeverre zal het duo David Benioff en D.B. Weis, de schrijvers van de tv serie, nu de toekomst van de reeks ontwikkelen en gaat Martin daar achteraan hobbelen, of gaan ze beiden hun eigen weg met het ontwikkelen van het verhaal en krijgen we dan een tweedeling? In dat licht is het ook bijzonder om te zien hoeveel Martin nog doet naast zijn Lied van IJs en Vuur. Een van die projecten is de sciencefictionserie Wild Cards, waarvan nu voor het eerst in Nederland een vertaling is verschenen.

Sciencefiction of Fantasy?
Het verhaal van Wild Cards speelt zich af in een parallel universum, waarin New York in 1946 getroffen werd door een buitenaards virus dat het DNA herschreef van iedereen die het infecteerde. Negentig procent van de bevolking stierf, negen procent muteerde in ernstig misvormde monsters en het ene procent dat overbleef kreeg superkrachten. Wild Cards speelt zich af jaren na het buitenaardse virus. Achtentwintig van de mensen die superkrachten ontwikkeld hebben, Azen genaamd, hebben zich ingeschreven voor een nieuw realityprogramma: American Hero.

De deelnemers worden in vier groepen (kleuren) verdeeld en strijden tegen elkaar. De ene na de andere superheld valt af en belandt in de Aflegstapel, waar ze in moeten blijven tot een van de helden overblijft en aldus de American Hero wordt. Als het spel behoorlijk ver gevorderd is begint zich in Egypte een humanitaire ramp af te spelen en een aantal superhelden uit de Aflegstapel reizen af naar Egypte om zich samen met de Levende Goden en Jokers in de oorlog met het kalifaat (op zich wel weer actueel) te mengen.

Bundel
In eerste instantie dacht ik een roman van George R.R. Martin in handen te hebben, maar niets is minder waar. Het is een verzamelbundel met verhalen van diverse auteurs, waar Martin een coherente roman mee gevormd heeft. Wild Cards is een universum dat al in 1987 verzonnen is door George R.R. Martin en Melinda Snodgrass. Daarnaast schrijven er een groot aantal andere auteurs mee in het Wild Cards universum. Er zijn er een aantal die we wel kennen in Nederland, zoals Roger Zelazny, Pat Cadigan, Arthur Byron Cover, Howard Waldrop en Daniel Abraham.

Wat me wel opviel is dat Het Spel der Spellen, door Luitingh-Sijthoff aangemeld als Wild Cards 1, in werkelijkheid deel 18 is. Het blijkt hier te gaan om een poging het Wild Cards universum een doorstart te laten maken door de Amerikaanse uitgeverij TOR in 2008, met een drietal nieuwe romans waarvan Het Spel der Spellen, dus het eerste is. Wat mij betreft is het jammer dat ze niet meteen bij het allereerste deel zij  begonnen. In mei van dit jaar staat deel 2: Game Over (Busted Flush, deel 19) in vertaling te verschijnen. In het Engelse taalgebied staat deel 23 alweer te verschijnen in augustus, dus we kunnen nog wel een tijdje voort.

Het is interessant te zien hoe Martin de verschillende verhalen van verschillende schrijvers heeft weten te stroomlijnen tot een geheel, dat bovendien prettig wegleest.  De verhalen zijn, zoals je zou verwachten, wisselend in kwaliteit, maar dit zal ook zeker ook aan de persoonlijke smaak liggen.

De wereld die wordt beschreven in Wild Cards is natuurlijk wel een sciencefiction gegeven, maar na Het Spel der Spellen gelezen te hebben is het voor mij toch meer Fantasy. Ik hou wat dat betreft meer dan de sciencefiction van Vance en Asimov (om er een paar te noemen), maar toch was het zeker de moeite waard om te lezen. Het verhaal zit doorwrocht in elkaar en leest erg prettig.

[product_page sku=”9789024568611″]

Wild Cards 1: Het Spel der Spellen Boek omslag Wild Cards 1: Het Spel der Spellen
Wild Cards 1