Drakenzieler 2: Sluimergeest – Cocky van Dijk

0
44

Omslag Drakenzieler 2: Sluimergeest

Na de schokkende ontwikkelingen in Spiegelgeest, het eerste deel van de Drakenzieler-serie, zoekt Fenna nu naar een manier om haar leven weer op te pakken. Ze moet wennen aan de nieuwe mogelijkheden die haar transformatie heeft veroorzaakt, maar ook aan de onverwachte negatieve gevolgen ervan. Fenna heeft zichzelf niet altijd onder controle en dreigt nu naast de liefde van Arlan ook haar zicht te verliezen.  Als haar krachten op hol slaan, begint de zoektocht van Fenna naar haar plek in de wereld.

Niet ver daarvandaan is ook Gille aan een persoonlijke zoektocht bezig. Hij is de enige overlevende van de Kring en vastbesloten zijn Meesters gedachtegoed uit te dragen en nieuw leven in te blazen. Langzaam probeert hij de geheimen uit zijn Meesters dagboek te ontrafelen en de werking van de drie amuletten die hij heeft gevonden te begrijpen. Na bestudering blijkt dit een duistere erfenis te zijn waarin grote krachten verborgen liggen. Gille zint op wraak. Op Fenna, op de Drakenburcht…

Tweede deel
Waar ik in mijn recensie van het eerste deel vertelde dat het verhaal zo vlot ging dat de uitwerking van de personages en de wereld soms wat invulling misten, is er in dit tweede deel een veel rustiger tempo aangehouden. Je krijgt hierdoor heel veel mee van wat de beide personages doormaken en kan je beter inleven in de beslissingen die zij nemen. Dit was vooral het geval bij Fenna, die haar tegenslagen vol durft aan te pakken en daar veel bewondering voor oproept bij mij als lezer. Gille is wat dat betreft een heel ander verhaal. Zijn haat zit ontzettend diep en het is daarom soms lastig met hem mee te leven of zijn zieke gedachtenkronkels te begrijpen. Hij blijft een interessant personage om over te lezen, maar zijn pikzwarte kant waar weinig plek is voor enige ‘normale’ gevoelens, maakt hem een jongen voor wie weinig sympathie  op te wekken valt. Hij is ook vrij rechtlijnig, hij twijfelt vooral over of zijn plan van aanpak de juiste is, niet of zijn acties en morele overwegingen wel deugen.

Het blijkt in een tweede deel dat binnen een overkoepelende serie valt altijd lastig een balans te vinden tussen het rustig uitwerken van de wereld en personages en de progressie van het verhaal. Ik heb zelf het gevoel dat er in dit boek net iets te lang werd doorgekabbeld en de interactie tussen de twee ‘kampen’ te laat van start ging. Er gebeurde daardoor in het begin van het boek niet bijzonder veel spannends. Gelukkig werd dat op het einde met behoorlijk wat actie goedgemaakt, maar een betere balans had het boek goed gedaan.

Uitwerking van magie en de wereld
Het concept van de magie en de connectie tussen Draken en hun begeleiders werd in dit boek verder uitgediept en dat kwam de sfeer van het boek zeker ten goede. Fenna krijgt nu les van de Draak Aureolus en begint (net als de lezer) steeds meer te snappen van de bijzondere magie die in dit boek voorkomt. Deze vorm van magie is erg leuk verzonnen en maakte mij nieuwsgierig naar meer. Hoe is bijvoorbeeld de band tussen de Drakenzielers en de Draken ooit tot stand gekomen? Ook de Schemerwereld met zijn bewoners krijgt een grote rol in het boek. Het gevaar dat het bezoeken hiervan oproept wordt steeds weer goed duidelijk gemaakt en zorgt voor wat spannende momenten. Waar ik zelf nog graag meer over zou willen weten (en wat betekent dat de wereld die Cocky heeft bedacht me dus zeker aanspreekt) is De Kring, de religies en de Draken. Maar wellicht dat we daar in deel drie nog meer over gaan lezen!

Dit tweede deel van de Drakenzieler-serie komt wat moeizaam op gang en legt de nadruk vooral op het verder uitbouwen van de ontwikkelingen van de personages van Fenna en Gille. Aangezien in het eerste deel de personages en de wereld nog wat invulling misten, is het erg fijn om daar nu wat meer over te lezen. Toch zorgt dit er ook voor dat de dreiging en spanning van het eerste deel, waar het er allemaal veel meer om spande of alle personages wel ongeschonden uit de strijd zouden komen, een beetje ontbreekt. Dit neemt echter niet weg dat Sluimergeest erg nieuwsgierig weet te maken naar de ultieme confrontatie die ons in het derde boek onvermijdelijk te wachten staat

[product_page sku=”9789463080019″]

Drakenzieler 2: Sluimergeest Boek omslag Drakenzieler 2: Sluimergeest
Drakenzieler 2
Cocky van Dijk
9789463080019
Zilverspoor
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.