Divergent 3A: Allegiant

0
49

Omslag Chronicle

Allegiant is de verfilming van Samensmelting, het derde boek in de Divergent-serie van Veronica Roth. Na de schokkende ontdekking aan het einde van de tweede film Insurgent over de ware stichting van Chicago en het belang van de Afwijkenden voor de buitenwereld, is het hele factiesysteem uit elkaar gevallen en hebben de factielozen onder leiding van Evelyn Johnson, de moeder van Four, de leiding over de stad. Zij wil niet dat iemand zich buiten de muren waagt en sluit de stad af. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen het daarmee eens is. Een rebellengroep die zichzelf de Loyalen (Allegiants) noemt, verzet zich tegen het nieuwe regime van de factielozen en zij willen wél meer te weten komen over de makers van de boodschap en de wereld daarbuiten.

De Loyalen helpen Tris en Four met een klein groepje over de muur om het leven buiten het hek en de stad te ontdekken. Eenmaal daar aangekomen, worden ze opgevangen door het Bureau voor Genetisch Welzijn. Zij blijken achter de oprichting van Chicago en het factiesysteem te zitten en gaandeweg komen Tris en Four te weten waar het allemaal om draait, alsook dat de wereld buiten het hek niet zo heel anders is. Maar is het Bureau wel te vertrouwen en heeft hun leider David wel het beste voor met Chicago en haar inwoners?

Verfilming
Allegiant vertrekt in vliegende vaart vanaf het einde van Insurgent en vanaf dan dendert het verhaal in snel tempo verder. Al valt het wel meteen op dat deze verfilming verder van het boek afwijkt dan de eerdere films. Insurgent had al duidelijke aanpassingen, maar uiteindelijk bleef de essentie (in een beknopte versie weliswaar) dichter bij het boek. Daar is bij Allegiant minder sprake van, al blijft de rode draad nog altijd hetzelfde: Tris en Four gaan met een groepje over de muur en ontdekken het Bureau voor Genetisch Welzijn en de wereld buiten het hek.

Maar vanaf dan is de regisseur duidelijk vrijer omgegaan met het verhaal. De invulling van het leven in het Bureau is anders dan in het boek. Het onderscheid tussen de genetisch zuivere en beschadigde mensen is er wel, al is die minder opvallend aanwezig, behalve bij Tris’ kledingstijl. Daarnaast is de omgeving van de buitenwereld veel meer futuristisch ingekleurd. De voertuigen en de gebouwen hebben een beetje een Star Wars-achtig tintje, net zoals de bescherming rondom Chicago en de beveiligingstechnologie van het Bureau.

De film gaat enorm snel, maar de scènes zijn mooi in beeld gebracht en de muziek van Joseph Trapanese geeft de film een extra duwtje in de rug. Juist omdat de film zo vlot vooruitgaat, blijft er helaas echter weinig ruimte over om de nieuwe personages te leren kennen en blijven de relaties tussen de personages oppervlakkiger dan in het boek. Zelfs de strubbelingen tussen Tris en Four hebben minder diepgang. Toch verveelt de film nooit, de ontwikkelingen volgen elkaar snel op en je wordt meegesleurd in het verhaal van begin tot einde. Dat einde is overigens de grootste afwijking in de hele film ten opzichte van het boek. De strijd om het geheugen van de stad en de afloop hebben een andere invulling gekregen en dat kan je dus best niet te hard met het boek vergelijken. Al die verschillen maken ons natuurlijk wel nieuwsgierig naar het vervolg op deze film, Ascendant. Want hoe zullen de filmmakers die verschillen laten overeenstemmen met het echte einde van de trilogie?

Producent: Summit Entertainment
Regisseur: Robert Schwentke
Cast: Shailene Woodley (Tris), Theo James (Four), Jeff Daniels (David), Naomi Watts (Evelyn), Ansel Elgort (Caleb), Miles Teller (Peter), Zoë Kravitz (Christina), Octavia Spencer (Johanna), Maggie Q (Tori) e.a.
Verschenen: Maart 2016
Speelduur: 118 minuten
Leeftijdscategorie: 12+