Weg van jou – Emily Hainsworth

0
59

Omslag Weg van jou

Camdens leven stortte in elkaar op de dag dat zijn vriendin Viv verongelukte. Toen hij heel even niet op de weg lette, is hij met zijn auto tegen een elektriciteitspaal geknald. Camden overleefde het ongeluk, maar Viv is dood. Door zijn schuld. Camden heeft veel moeite om zijn leven weer op de rails te krijgen en bezoekt regelmatig de gedenkplek voor Viv op de plaats waar alles mis ging. Maar op een dag gebeurt er iets bijzonders: vlak bij de elektriciteitspaal ziet Camden een vreemd groen licht, waarin plotseling een onbekend meisje verschijnt.

Het groene licht blijkt een poort te zijn naar een parallelle wereld. Een realiteit die er op het eerste gezicht precies hetzelfde uitziet als die van Camden, maar die toch op heel wat punten verschilt. Zo is Viv daar bijvoorbeeld nog in leven. Er gaat een wereld voor Camden open en langzaam maar zeker krabbelt hij weer een beetje op uit zijn depressie. Maar toch is er iets vreemds aan de hand achter het groene licht. Wie is bijvoorbeeld Nina, het vreemde meisje uit de parallelle wereld dat van alles over hem blijkt te weten? Waarom doet Viv zo vreemd en wat is er met de Camden gebeurd die in deze wereld hoort te leven? En in de tussentijd wordt de doorgang tussen de twee werelden steeds kleiner. Heeft Camden genoeg tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is in deze wereld die zo op de zijne lijkt?

Levensechte personages
Weg van jou is geschreven vanuit het perspectief van een jongen, wat best verfrissend is in vergelijking met de meeste young adult-romans die de laatste tijd zijn verschenen. Dit betekent echter absoluut niet dat het een jongensboek is, maar doordat het verhaal geschreven is vanuit Camdens oogpunt, is Weg van jou wel interessant voor zowel jongens als meisjes. Toch zal het verhaal voornamelijk een vrouwelijk publiek aanspreken, aangezien er diep ingegaan wordt op Camdens gevoelens en het een echt liefdesverhaal is, al is het er één met een duister randje.

Juist door die nadruk op Camdens gevoelens is het absoluut niet moeilijk om met hem mee te leven. Als lezer leer je samen met hem de nieuwe wereld kennen en ben je getuige van al zijn verdriet, spijt en verwarring. Viv was het enige wat hem nog overeind hield in een wereld waarin zijn ouders gescheiden zijn en hij zijn toekomstdroom heeft moeten opgeven door een sportongeluk met zijn been. Vanaf het moment dat Viv er niet meer is, stort zijn wereld dan ook in elkaar en dat merk je aan al zijn daden en reacties. Camden lijkt vast te zitten in zijn eigen verdriet en er is voor hem maar één manier om daar weer uit te komen: Viv. Hij kan daarom ook niet gelukkiger zijn wanneer hij ontdekt dat Viv, weliswaar ergens anders, nog in leven is.

Camdens gevoelens en emoties worden erg realistisch neergezet, waardoor het verhaal zelf ook erg geloofwaardig is. En niet alleen Camden komt levensecht over, ook Nina en ‘de andere Viv’ zijn realistisch. Gedurende het verhaal leert Camden ze allebei steeds beter kennen en ontdekt hij meer over zijn leven in de parallelle wereld. Maar Viv en Nina lijken elkaar tegen te werken. Nina is van mening dat Camden beter uit de buurt van Viv kan blijven en Viv vertelt hem dat Nina ‘de andere Camden’ vroeger stalkte. Beide personages hebben hun eigen merkwaardige trekjes en bijzonderheden, en dat maakt ze voor zowel Camden als de lezer erg geloofwaardig. Maar wie spreekt de waarheid en wat is er nu echt aan de hand?

Mysterieus en spannend
Dat Weg van jou niet alleen een liefdesverhaal is, zal ondertussen wel duidelijk zijn. Naast de dosis liefdesverdriet en romantiek zit er namelijk ook een behoorlijke hoeveelheid spanning en mysterie in het verhaal. Vanaf het moment dat Camden de andere realiteit instapt, heb je het gevoel dat er iets mis is. Er klopt iets niet aan die wereld, maar doordat Camden zo blij is om Viv weer terug te zien, valt het hem niet meteen op. En eigenlijk neem je dat Camden totaal niet kwalijk, want wie zou niet zo reageren bij het weerzien van een verloren gewaande geliefde? Maar ook al komt het allemaal zo perfect over, niets is wat het lijkt. En hoe langer Camden in de parallelle wereld verblijft, hoe meer hij te weten komt en hoe meer mysteries hij ontrafelt. Wie vertelt hem de waarheid en wie is eigenlijk een gevaar voor hem?

Over de mysterieuze poort tussen de twee werelden wordt jammer genoeg niet veel verteld. Hij is er en op een gegeven moment is hij weer weg. Gedurende het verhaal wordt hij steeds kleiner en het komt geregeld voor dat Camden er bijna in vast blijft zitten. Maar waar komt de poort vandaan? Zijn er meer van? En hoeveel van die parallelle werelden zijn er eigenlijk? De werking van het groene licht blijft behoorlijk onduidelijk en dat is jammer, maar tegelijkertijd is extra informatie ook niet per se nodig voor de verhaallijn. Het was leuk geweest om er wat meer over te weten te komen, maar dat mysterieuze heeft zeker ook wel wat. Het laat in elk geval genoeg over aan de fantasie van de lezer.

Weg van jou is een intrigerend verhaal over tweede kansen en de consequenties van je keuzes. Het is jammer dat er vrij weinig wordt verteld over de mysterieuze poort naar de parallelle wereld, maar afgezien daarvan is Weg van jou een sterk verhaal met geloofwaardige personages, dat lekker wegleest en een mooie combinatie is van mysterie, spanning en liefde.