BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Brug der Getijden 4: Maanvloed – David Hair

Brug der Getijden 4: Maanvloed – David Hair

0
121

Omslag Brug der Getijden 4: Maanvloed

In Maanvloed vallen we meteen midden in het verhaal. In het Antiopiaanse Javon dreigen de Nesti’s hun troon te verliezen door de snode plannen van de gevaarlijke Gurvon Gyle en de familie Dorobon. Elena Anborn heeft aan dat hof weten te ontsnappen en traint nu samen met Kazim Makani. Kazim en Elena verschillen als dag en nacht, en bovendien denkt Kazim dat zij een heks is. Langzamerhand begint Kazim zijn krachten te accepteren voor wat ze zijn en ondertussen wordt de band tussen Elena en hem steeds hechter. Ramita en Justina bevinden zich ook in Antiopia, waar Justina Ramita probeert om te leren gaan met haar magie. Het duurt alleen niet lang voordat ze bezoek krijgen… Ondertussen heeft ook de zoektocht naar de Scytale van Corineus zich naar dit continent verplaatst, en die verloopt niet zonder obstakels.

Nu het leger ook in Antiopia aankomt, verplaatst een groot gedeelte van het verhaal zich vanaf Yuros naar het armere continent. Het verhaal krijgt daardoor een heel andere sfeer: de gemoederen lopen zo mogelijk nog hoger op en het verhaal komt in een stroomversnelling. Er zullen steeds meer puzzelstukjes op hun plek vallen en het verhaal barst van de merkwaardige en fatale ontmoetingen.

David Hair is een waar genie die als een poppenspeler zijn personages de prachtigste en spannendste avonturen laat beleven.

Kies een favoriet, als je durft
Het verhaal van De brug der getijden is continu in beweging en slaat allerlei richtingen in die je niet zou verwachten. Zo kan het gebeuren dat je je net aan een personage begint te hechten, en dat diezelfde persoon op de volgende bladzijde sterft. Dit had ik met een personage uit de eerste twee boeken. Wát een geweldig personage was dat! Trouwe fans van de serie weten vast wel over wie ik het heb. Helaas moesten we in het tweede deel, Staal & Stormweer, al afscheid van hem nemen. Dat is goed te verantwoorden, want zijn verhaal was klaar. Toch doet het nog steeds wel een beetje pijn. Dit is een goed voorbeeld van hoe meesterlijk David Hair zijn boeken heeft geschreven: hij laat je lachen en hij laat je huilen, maar het gevaar ligt altijd op de loer, wat er ook gebeurt.

De personages die we in dit deel volgen zijn grotendeels dezelfde personen als in de eerdere boeken. Hier krijgen we er alleen wel een paar personages bij, zoals Francis Dorobon, een voormalig klasgenoot van Alaron, Ramon en Malevorn. De Dorobons zijn van plan zelf te regeren over Javon, en houden de overgebleven Nesti’s gevangen. Francis is een afschuwelijk personage. Hij is machtsbelust, maar ook ontzettend naïef. Dit is een gevaarlijke combinatie, waardoor er allerlei ongelooflijke dingen in zijn buurt gebeuren. Hij is slechts een aanvulling op een rijtje personages dat door iedere lezer gehaat zal worden, maar Hair weet dit wel op zo’n manier te brengen dat het verhaal op geen enkel moment verveelt. Je zult natuurlijk altijd uitkijken naar hoofdstukken over je favoriete personages, maar je zal je nergens door het verhaal heen hoeven slepen want Maanvloed leest als een trein!

Pieken en dalen
In mijn vorige recensie legde ik al uit dat de Engelse boeken in stukjes gehakt worden, en dat die stukjes afzonderlijke boeken zijn in het Nederlands. Omdat de boeken in het Nederlands tot nu toe telkens in tweeën gehakt zijn, valt op dat het tweede en ook het vierde deel een ongelooflijk spannend einde hebben. Dat komt natuurlijk omdat die delen in het Engels ook het slot van een boek vormen. Wat dat betreft zien we dus wat pieken en dalen wat betreft de impact van de grote finales. Toch weet Hair zijn boeken altijd spannend te houden, omdat er door het boek heen altijd allerlei schokkende dingen gebeuren.

Encyclopedie
Dat er aan het begin van Maanvloed wederom een samenvatting te vinden is van wat er in de eerdere boeken is gebeurd, vind ik een gigantisch pluspunt. Op die manier wordt het verhaal kort herhaald en heb je de kans om er weer in te komen voordat het echte verhaal van start gaat. Dat mag ook wel met zo’n ingewikkeld verhaal als De brug der getijden. Het is ook heel handig dat per boek de lijsten met personages geüpdatet worden, zodat je ook weer terug kan lezen wie er leeft en wie er al gestorven zijn in eerdere delen. Sowieso wil ik alle bijlagen nog even in het bijzonder noemen: de kaarten, lijstjes van personages, woorden in vreemde talen, de bijlage over de werking van gnosis en de geschiedenis van de beide continenten voegen echt wat toe aan het verhaal! Het lijkt alsof je niet alleen een verhaal leest, maar tegelijkertijd ook een encyclopedie, waardoor Urte vaak levensecht lijkt!

Met Maanvloed is Nederland weer een sterk staaltje fantasy rijker. David Hair is een waar genie die als een poppenspeler zijn personages de prachtigste en spannendste avonturen laat beleven. Het plot is onvoorspelbaar, maar op geniale wijze uitgedacht. De gedetailleerde wereld wordt daarnaast nog eens tot in de puntjes uitgelegd in de handige bijlagen aan het eind van het boek en de prachtige kaarten blijven altijd een kers op de taart. Naar mijn mening is De brug der getijden één van de beste boekenseries die de laatste tijd zijn uitgekomen. Ik ben helemaal gelukkig met het feit dat deze serie uit tien boeken zal bestaan. Laat ze maar komen!

[product_page sku=”9789024566167″]

Brug der Getijden 4: Maanvloed Boek omslag Brug der Getijden 4: Maanvloed
Brug der Getijden 4