Vitro – Jessica Khoury

0
59

Omslag Vitro

Sophie’s moeder heeft al jaren niks meer van zich laten horen. Ze is een wetenschapper en werkt mee aan een geheimzinnig project op het afgelegen Skin Island, midden in de Stille Oceaan. Sophie heeft nooit een voet op het eiland mogen zetten tot ze plots een verontrustende e-mail van haar moeder ontvangt waarin aan haar wordt gevraagd naar Skin Island te komen. Is haar moeder in de problemen? En wat gebeurt er op het eiland dat zo belangrijk is dat het koste wat het kost geheim moet blijven?

Er doen zich vreemde verhalen de ronde over Skin Island en in het begin ziet het er naar uit dat geen enkele piloot bereid is om Sophie te helpen. Uiteindelijk weet ze haar jeugdvriend Jim Julian over te halen met zijn vliegtuig naar het eiland te gaan. Bij de landing gaat er echter iets vreselijk mis. Voor ze het weten zitten Sophie en Jim vast op het eiland waar ze er langzamerhand achter komen dat hun aanwezigheid toch niet geheel gewenst is…

Wetenschap vs. geweten
‘Wat als wetenschap te ver gaat?’, staat op de achterkant van Vitro. Het nieuwste boek van Jessica Khoury valt onder de Corpus-reeks, waarin eerder al het verrassende Onsterfelijk verscheen, maar is geheel zelfstandig te lezen. Er zijn dan ook nergens onduidelijkheden of verwarrende verwijzingen naar het eerste deel te vinden. Wat de twee boeken wel gemeen hebben is dat ze allebei gebaseerd zijn op een actuele vraagstukken. In Vitro ligt de nadruk hierbij vooral op de vraag hoever wetenschap mag gaan. Naast een spannend verhaal vol actie geeft het ook veel stof tot nadenken. Want kunnen we straks nog wel een grens trekken terwijl we elke dag afhankelijker worden van onze technologie? Staat het kunstmatig creëren van leven gelijk aan een misdrijf of een heldendaad? En wie is nou echt het monster, de maker of het product?

Sneltrein
Vanaf de eerste pagina zit de spanning er al meteen goed in en deze blijft het gehele verhaal door ook aanwezig. De gebeurtenissen volgen zich in rap tempo op en Khoury’s schrijfstijl leest heel vlot. Het eiland wordt op zo’n manier beschreven dat het de lezer meteen in de juiste sfeer brengt: die van een exotisch avontuur. Toch is het ergens ook wel een beetje jammer dat het allemaal zo snel gaat. Voor je het weet is het voorbij en zo krijg je als lezer een beetje het gevoel dat er nog meer in het verhaal had kunnen zitten. Ook de karakters blijven op deze manier op afstand en hun verhaal raakt je daarom minder dan het had kunnen doen.

Als je op zoek bent naar een verhaal met vooral veel actie en spanning dan zal Vitro je zeker niet teleurstellen. Het filosofische aspect is interessant en ook de omgeving komt goed tot zijn recht. Toch is het zonde dat Khoury niet net wat dieper weet te gaan en de lezer meer laat meeleven met de personages.

[product_page sku=”9789044821697″]

Vitro Boek omslag Vitro
Jessica Khoury