Magnetar – Mara van Ness

0
40

Omslag Magnetar

Neil Evans wordt in Liverpool, in het jaar 2041, op een mysterieuze wijze wakker uit een coma. Hij heeft een verkeersongeluk gehad en hij is hersendood verklaard, maar hij ontwaakt uit zijn coma net voordat zijn organen worden getransplanteerd. Hij weet zelf helemaal niets meer van zijn verleden en hij moet steunen op de hulp van zijn huisgenootje Niamh, een goede vriendin. Neil probeert langzaamaan zijn leven weer op te pakken, maar hij heeft nachtmerries en dromen over een blonde man. Hij heeft geen idee wie deze persoon is, maar hij wil er wel achter zien te komen.

In het jaar 2041 is het bestaan van magie wetenschappelijk aangetoond en wordt er met etherenergie geëxperimenteerd. Niamh is zelf een journaliste op het gebied van paranormale verschijnselen en vindt dit uitermate boeiend. Ze denkt dat deze verschijnselen wellicht iets te maken hebben met Neils geheugenverlies, wat haar brengt op de familie Janssen, een magiërsfamilie die in Leiden woont. Ze neemt contact op met de zoon, Lysander ‘Luuk’Jansen, en het mysterie kan beginnen.

Wetenschappelijke magie
Mara van Ness behaalde met Magnetar de longlist van de Luitingh Fantasy schrijfwedstrijd van vorig jaar, wat ze zeker verdient. Magnetar is door de setting een interessant boek, waardoor je je aandacht er met gemak bijhoudt. De schrijfstijl is verfrissend waardoor je met een enorme vaart dit boek begint te lezen.  Als lezer zal je geen stukjes willen overslaan, maar elke zin met veel aandacht lezen.

Magnetar speelt zich af in de toekomst en daardoor wordt er een unieke wereld geschapen waarin de personages zich bevinden. Magie is nu wetenschappelijk aangetoond en magiërs hebben de gift van telekinese of kunnen vlammen oproepen in de palm van hun hand. Ook kunnen magiërs aura’s zien en deze besturen. Mara van Ness beschouwt deze magie dan ook van een wetenschappelijk standpunt, wat zeker interessant is om te lezen.  Je kan duidelijk merken dat van Ness natuurkunde heeft gestudeerd en dat maken de gesprekken over wetenschappelijke magie en realistisch.

Verwachte plotwending, wisselende personages
Hoewel de schrijfstijl en de wereld in Magnetar in orde zijn, is er wel wat op te merken aan de verhaallijn. Midden in het boek komt er een belangrijke plotwending, maar jammer genoeg zie je die als lezer ruim van te voren aankomen. Hierdoor wordt de vaart een beetje uit het verhaal gehaald.  Maar als de plotwending eenmaal is geweest, wordt het verhaal weer versneld en lees je dit boek snel uit.

Een andere opmerking kan gemaakt worden over de personages. Sommige personages krijgen al snel een binding met je, terwijl andere personages geen indruk op je maken. Neil is in het begin al een sympathiek personage, deels  omdat hij zich niets herinnert van zijn verleden en je samen met hem achter de waarheid moet komen. Niamh is een personage waar je van kan gaan houden door haar enorme hart en leergierigheid. Jammer genoeg was deze klik er niet met personages zoals Luuk Janssen, die wat oppervlakkig overkomt en zich daar ook naar gedraagt. De relaties die hij heeft met de mensen om zich heen lijken voor hem niets voor te stellen, waardoor het verhaal vanuit zijn perspectief wat minder is om te lezen.

Magnetar is een opmerkelijk boek, maar heeft ook wat minpunten. De verwachte plotwending en de minder leuke personages worden gecompenseerd door de fijne schrijfstijl en het opmerkelijke fantasy-gedeelte. Dit verhaal is heel origineel als je het vergelijkt met standaard fantasy, waardoor dit boek zeker bij je blijft hangen.